برگزاری نخستین جشنواره‌ی نمایش‌نامه خوانی رضوی در مشهد

گروه‌های برتر نخستین جشنواره نمایش‌نامه خوانی رضوی به مدت دو روز در شهر مشهد مقدس با یکدیگر به رقابت پرداختند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، این جشنواره بخشی از برنامه‌های کمیته‌ی کودک و نوجوان نهمین جشنواره‌ی بین‌المللی امام رضا(ع) است که هم زمان با دهه کرامت طی روزهای نهم و دهم مهر در مشهد برگزار شد.
مراسم گشایش این جشنواره با اجرای نمایش گروه ویژه موسسه بیت النبی ( ص)با عنوان « باد گفت بادام » آغاز  و پس از آن نمایش‌نامه‌های «خوشبوتر از گلاب » و «کفتر طلا» از استان خوزستان همچنین «نماز میت» از استان خراسان رضوی اجرا شد.
همچنین در مراسم گشایش این جشنواره پیام سید صادق رضایی مدیرعامل کانون توسط علی گنج کریمی مدیر روابط عمومی و بین‌الملل کانون خوانده شد.
وی در این پیام یادآور شده است که خراسان تنها سرزمینی محصور در مرزهای تعریف شده آن نیست. خراسان سرزمینی است به وسعت دل‌های عاشقان امام رضا(ع) و دیگر اهل بیت(ع) و منتظران ظهور ایشان.
رضایی در ادامه‌ی پیام خود آورده است که: یقین دارم تلاش موثر و مثبت مراکز کانون در کشور، سایه‌ی مهر حضرت امام رضا علیه‌السلام را بر روح و جان مربیان و اعضای مومن و مهربان کتاب‌خانه‌ها مستدام خواهد کرد.
در ابتدای این مراسم راضیه‌ی باباخانی مدیر کانون استان خراسان رضوی به میهمانان خیر مقدم گفت و  در ادامه سردار غفاری معاون سیاسی امنیتی و مشاور استاندار، تحولات اخیر منطقه را نتیجه نگاه ویِژه اولیاء الهی دانست و با نقل خاطره‌ای، انقلاب ایران به رهبری امام خمینی ( ره ) را نیز انقلاب انبیا و اولیاء و نتیجه عنایت امام رضا علیه السلام برشمرد.
حمیدرضا شاه‌آبادی معاون تولید کانون نیز در این آیین گفت: مفتخر هستیم که برنامه‌های فرهنگی خود را به بوی حرم رضوی تبرک بخشیدیم . هنر موهبتی است که به نوع انسان عرضه شده است و نقطه‌ی تمایز انسان‌ها با حیوانات است. مادری که با فرزند خود کلام محبت آمیز بیان می‌کند هنرمند است . قرآن کریم و ادعیه رسیده به ما نیز با زبان هنر بیان شده است و این را به وضوح در دعای ارزشمند کمیل می‌بینیم.
وی افزود: به کار بردن زبان هنرمندانه برای انتقال مفاهیم ارزشمند و معرفی اولیاء الهی باعث ارزشمند‌تر شدن هنرمند و نویسنده می‌شود.
شاه‌آبادی با اشاره به این که فعالیت‌های ما رنگ و بوی رضوی به خود گرفته است اظهار امیدواری کرد که بعد از این نیز شاهد رشد کیفی فعالیت‌های کانون باشیم .
وی تاکید کرد که علی رغم گذشت صدها سال همچنان بدهکار آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام هستیم و باید با همکاری هم، بخش کوچکی از این دین را ادا کنیم.
در این مراسم از کتاب «ماهک و پرنده » نیز با حضور حسین زاهدی نامقی نویسنده‌ی اثر رونمایی شد.
این کتاب موضوع زندگی نماز باران امام رضا(ع) را برای نوجوانان بازگو کرده است.
معاون تولید کانون در باره‌ی این کتاب نیز گفت: اول بار که این دست نوشته‌ها به من رسید با خواندن آن لذت بردم و در واقع این داستان نمادی است از تشنگی مردم به ولایت که با حضور امام رضا علیه السلام در خراسان، باران رحمت فرو می‌بارد و حضرت این درخواست را پاسخ می‌دهند .
بر اساس این گزارش برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان و صاحب نظران عرصه تئاتر و نمایش از دیگر برنامه‌های نخستین جشنواره نمایش‌نامه خوانی رضوی به شمار می‌رفت.
همچنین عصر جمعه هشتم مهر نیز نمایش‌نامه‌های «بی بی» از استان اردبیل‌، «عبا» از استان خراسان رضوی‌، «گره آخر» از استان اردبیل‌، «روایت هشتم» از استان خوزستان و «آفتاب از کجا سر می‌زنه ؟» از استان مرکزی مهرماه در سالن آمفی تئاتر مرکز شماره  1 کانون مشهد با یکدیگر به رقابت پرداختند.
این جشنواره عصر روز نهم مهر در مشهد با معرفی برگزیدگان خود پایان می‌یابد.