مفهوم کودکی
این بزرگسالان هستند که مفهوم کودکی را معنا می کنند هر تعریفی از مفهوم کودکی تا حدود زیادی بازتاب تمدن جامعه ودرجه تکامل آن است کودک خود الگویی کوچکتراز شرایط انسانی جامعه است ونه تنها نمایانگر زمان ومکان تولد بلکه روح وجان آن زمان ومکان نیز هست
پیدایش دوران کودکی در اروپا
به نظر آنها کودکی یک مفهوم جدید است ونباید آن را با مفهوم بیولوژیک این کلمه اشتباه کرد آنها می گویند همین یکی دوقرنپیش همین که کودک می توانست دامن مادر را رها کند دیگر کودک به شمار نمی آمد این پژوهشگران به عنوان نمونه به الگوی لباس کودکان اشاره میکنند به این صورت که در گذشته بین الگوی لباس پوشیدن بچه ها وبزرگسالان تفاوتی دیده نمی شد لباس کودکان فقط از نظر اندازه با لباس بزرگسالان متفاوت بود (نه از حیث فرم – دوخت واندازه ) ولی امروزه برای کودکان لباس هایی تهیه می شود که از نظر رنگ وشکل ودوخت ونوع پارچه با لباس های بزرگسالان متفاوت است .به نظر یکی دیگر از پژوهشگران در اروپا تا همین دوقرن اخیر در سنی که بچه ها تازه به مدرسه می روند از انان انتظار می رفت که به جرگه بزرگسالان بپیوندند وهمچون بزرگسالان عمل کنند و از همان کودکی باید برای خانواده کار می کردندواین جامعه صنعتی بود که کودکی ومفهوم کودکی را پدید آورد رشد تکنولوژی بالا رفتن میزان تولید واوقات فراغت –رواج تحصیلات همگانی و... از جمله عواملی بود که به کودکان امکان داد سالهایی دور از کار و تکالیف اجتماعی به سر برند این امر سالهای کودکی انها را طولانی کرد برای انها دوران کودکی راپدید آوردمفهوم کودکی در ایران پیش از اسلام مفهومی نا آشناست چون کودکان در آن زمان فقط دوران خردسالی داشتند ووقتی می توانستند راه بروند و پا از خانه بیرون بگذارند می بایست در کارهای مختلف پیشه ومزرعه ونگهداری دام به تناسب سن وخانواده کمک کنند (البته فرزندان اعیان و سرا ومغان وروحانیون در مدارس خاصی به تحصیل می پرداختند ) . در دوران اسلامی این مکتبخانه روبه افزایش گذاشت وکودکان در همه قشرها می توانستند به تحصیل بپردازندرابطه آموزش رسمی با پیدایش کودکی این است که همراه با عمومی شدن امر آموزش وپرورش وطولانی شدن دوره ای از زندگی که به آموزش اختصاص می یابد در واقع دوران کودکی طولانی تر وبه تناسب آن اوقات فراغت اوبرای اهدافی که با فعالیت ادبی مرتبط است بیشتر می شود دراین شرایط است که می توان گفت از نظر اجتماعی کودک تولد می یابد اما هنوز در مجموع جامعه ادراک درستی از کودک و شناخت خصوصیات ذهنی او و به رسمیت شناختن دورانی به نام کودکی فاصله زیادی است بعدها پژوهشگران از جمله روسو اعتقاد داشتند که آموزش وقتی با موفقیت همراه است ومی تواند پایدار باشد که با علاقه وذوق طبیعی کودک همخوانی داشته باشد وی به این نکته تاکید کرد ه است که قوای ادراکی کودک با بزرگسالان متفاوت است واین قوا همراه با رشد سنی کودک وبه تدریج مرحله به مرحله رشد می کند کودک در هر هر مرحله از رشد توانایی های ذهنی خاصی دارد که برای درک موضوعات خاص توانا می کندجان لاک اندیشمند بزرگ انگلیسی نیز از کسانی بود که اهمیت بازی کودکان تاکید کرده که آموزش کودکان با بهره گیری از بازی وتفنن وسرگرمی های آسان تر با بازدهی بیشتر پیش برود وباید کتابهای اموزشی وامر فراگیری را با لذت وسرگرمی توام کردبه این ترتیب بود که ذهن مردم به تدریج برای نگرش تازه به کودک وبه رسمیت شناختن دنیای کودکی آمادگی پیدا کرد.