تغییر در منطقه‌بندی جشنواره‌ها؛ گسترش تبادل تجربه بین شرکت‌کنندگان

دبیر شانزدهمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در کرمانشاه تغییر در منطقه‌بندی کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان را باعث آشنا شدن بیشتر مربیان ،کودکان و نوجوانان با قصه‌های متنوع‌تر و تبادل گسترده‌تر تجربیات شرکت‌کنندگان عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رضا موزونی در حاشیه‌ی برگزاری این جشنواره در کرمانشاه توضیح داد که در سال‌های گذشته استان‌های هم‌جوار - که دارای فرهنگ و گویش مشابهی بودند در قالب یک منطقه در جشنواره شرکت می‌کردند - اما امسال استان‌های مختلف با فرهنگ‌ها و گویش‌های مختلف در این جشنواره در کنار هم قرار گرفته‌اند.
وی این امر را باعث بالاتر رفتن سطح کیفی جشنواره نسبت به سال های گذشته دانست.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه ادامه داد: تفاوت دیگر این جشنواره نسبت به جشنواره‌های گذشته این است که انتخاب قصه‌گویان برتر در جشنواره‌های پیشین بر اساس یکسری تکنیک‌های خاص قصه‌گویی بود در حالی که در این جشنواره انتخاب قصه‌گویان برتر سخت‌تر شده و ملاک‌هایی مانند محتوای قصه، تسلط قصه‌گو، ارتباط خوب قصه‌گو با مخاطب و لذت بردن مخاطبان نیز به طور جدی مد نظر قرار می‌گیرد.
موزونی در ادامه با اشاره به این‌که در فرهنگ ایران زمین بیشتر قصه‌ها در فصل زمستان در جمع‌های صمیمی خانوادگی روایت می‌شدند، گفت: به دلیل همین تناسب زمانی بود که جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در فصل زمستان برگزار شد.
وی همچنین یادآور شد که ظرفیت‌های غنی فرهنگی و تنوع قصه‌هایی با گویش‌های مختلف، یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب کرمانشاه به عنوان یکی از 4 میزبان جشنواره‌های منطقه‌ای است.
موزونی تاکید کرد استان تاریخی کرمانشاه با گویش‌های متنوع و قصه‌های فراوانی که در طول تاریخ در این دیار کهن نقل شده و سینه به سینه به ما رسیده است از ظرفیت‌های بالایی در این زمینه برخوردار است و می‌توان این ظرفیت‌های غنی فرهنگی را در اختیار مربیان کانون استان‌های دیگر قرار داد.
وی همچنین ویژگی خوب آب و هوایی منطقه، توفیق مربیان کانون استان در جشنواره‌های پیشین و مهمان نوازی کرمانشاهیان را از دیگر دلایل انتخاب کرمانشاه به عنوان میزبان این جشنواره عنوان کرد.
دبیر جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در پایان با اشاره به استقبال خوب کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه از شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای گفت: در جشنواره سه روزه قصه‌گویی منطقه یک که روز 19 دی پایان می یابدجمع زیادی از کودکان و نوجوانان کرمانشاهی پای قصه‌های شیرین قصه گویان 8 استان کشور نشستند.
پیش از این دو جشنواره منطقه ای قصه‌گویی کانون در شهرهای رشت و بندرعباس برگزار شد و جشنواره چهارم نیز روزهای 25 تا 27 دی در بوشهر برگزار می‌شود.
برگزیدگان این جشنواره‌ها به مرحله‌ی نهایی جشنواره که طی روزهای 28 بهمن تا 1 اسفند در تبریز برگزار خواهد شد، راه می‌یابند.