ایران پایگاهی برای گسترش قصه‌گویی در سطح جهان

داور شانزدهمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی کرمانشاه معتقد است با برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی در سال‌های اخیر، ایران به پایگاهی برای حضور قصه‌گویان جهان تبدیل شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، "مهدی آرایی" در حاشیه‌ی برگزاری این جشنواره در فرهنگسرای کودک و نوجوان کرمانشاه افزود: درخشش قصه‌گویان کشور در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی گویای آن است که در زمینه قصه‌گویی به سمت بین‌المللی شدن داریم حرکت می‌کنیم.
وی همچنین اظهار داشت: نکته قابل توجه در سال‌های اخیر این است که قصه گویان، نسبت به زبان وجودی خود تسلط بیشتری پیدا کرده‌اند و نسبت به استفاده از حرکات و اداهای مناسب برای قصه‌گویی مسلط‌تر و با دقت ویژه و وسواس بالایی اقدام می‌کنند.
آرایی با ابراز خرسندی از برگزاری شانزدهمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در استان کرمانشاه گفت: سطح این جشنواره نسبت به جشنواره‌های گذشته از نظر تکنیک‌های قصه‌گویی بالاتر است اما به نظر می‌رسد در انتخاب قصه عقب گرد نامحسوسی داشته‌ایم.
داور جشنواره قصه‌گویی منطقه ای تصریح کرد: امسال شاهد این هستیم که قصه‌گویان خیلی به سمت خاطره و متون تاریخی که بار نمایشی دارند حرکت کرده‌اند در حالی که یک متن قصه‌گویی دارای ویژگی‌های خاص خود است.
وی افزود: متنی که برای قصه‌گویی انتخاب می‌شود از دل ادبیات شفاهی و سینه به سینه بیرون آمده و ریشه در متل‌ها و افسانه‌های قدیمی دارد و هر چه ما به این مسایل نزدیک‌تر باشیم ذات یک قصه‌گویی بهتر اتفاق می‌افتد اما هرچه متون ما تاریخی باشد بار قصه‌گویی کمتر خواهد شد.
آرایی خاطرنشان کرد: وقتی تاریخ را تعریف می‌کنیم یک واقعیت است که در آن یک خیال شاعرانه وجود ندارد در حالی که قصه باید کودکان را به خیال ببرد.
وی ادامه داد: هرچه متن قصه ریشه در افسانه‌ها داشته باشد و دارای تخیل بوده و به زبان و ادبیات شفاهی نزدیک باشد موفق‌تر است.
این داور با اشاره به معیارهای ارزیابی یک قصه‌گوی خوب نیز گفت: قصه‌گو اول باید یک قصه‌شناس خوب باشد و از مجموعه افسانه‌هایی که وجود دارد آن افسانه‌ای را که به روایت نزدیک‌تر است بیرون بیاورد و با تکنیک‌های وجودی قصه‌گویی مانند حرکت دست، نوع پوشش و مدت زمان قصه‌گویی آشنا باشد.
آرایی در پایان به نقش کانون پرورش فکری در توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: کانون در سال‌های اخیر در امر قصه‌گویی متولی و پرچم‌دار است و بیشتر قصه‌گویان خوب یا از مربیان کانون هستند یا به نحوی با کانون در ارتباطند.

وی افزود: کانون یکی از معدود ارگان‌هایی است که به شکل حرفه‌ای در زمینه قصه‌گویی کار می‌کند و در سال‌های اخیر کتاب‌های قصه خوبی در کانون پرورش فکری به چاپ رسیده است که می‌تواند منبعی برای قصه گویان توانمند کشور باشد.
مهدی آرایی، مربی کانون پرورش فکری استان یزد، برگزیده جشنواره‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی گذشته است که در سال‌های اخیر داوری چندین دوره جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی را عهده دار بوده است.
وی همچنین در گردهمایی موسسه فرهنگی در هندوستان و هفته‌های دوستی در کشور سوئد در سال‌های اخیر حضور فعال داشته است.