کودکان قصه‌گویان موفقی هستند؛ برایشان جشنواره برگزار کنیم

برگزاری جشنواره‌هایی که در آن کودکان و نوجوانان به قصه‌گویی بپردازند می‌تواند به گسترش فرهنگ قصه گویی در کشور کمک کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کانون، "زهراء صفرپور" قصه‌گوی استان آذربایجان شرقی به طرح دوباره‌ی پیشنهادی پرداخت که سال‌هاست در محافل قصه‌گویی ایران و در جشنواره‌های قصه‌گویی به محل بحث و گفت‌وگوی صاحب‌نظران این عرصه تبدیل شده است.
به اعتقاد وی که با قصه‌ی "مرد بازرگان و دوست دانا " در مرحله‌ی منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کرمانشاه شرکت کرده است بسیاری از کودکان علاوه بر آن که شنونده‌های خوبی برای قصه اند، قصه‌گویان موفقی نیز هستند»
وی با اشاره به تجربه موفق برگزاری جشنواره قصه‌گویی کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان شرقی پیشنهاد کرد جشنواره‌ای هم برای کودکان و نوجوانان مستعد در این عرصه در سطح کشوری برگزار شود.
طرح این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که برخی از صاحب‌نظران با ترویج بیان قصه توسط کودکان موافق نیستند و معتقدند که این موضوع کودکان را از دنیای کودکی‌شان دور می‌کند در مقابل برخی از صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران جشنواره‌هایی که با حضور کودکان برپا شده است بر این اعتقادند که این مهم، اعتماد به نفس کودکان را بسیار بالا می‌برد و دایره واژگان و اطلاعات ادبی آنان را افزایش می‌دهد.
در سال‌های اخیر البته برخی از جشنواره‌ها این موضوع را به صورتی جدی مورد توجه قرار دادند و بخشی از جشنواره‌های آنان به قصه‌گویی کودکان برای همسالان‌شان اختصاص یافت.
در همین حال قصه‌گوی آذربایجان شرقی در ادامه به استقبال کودکان از فعالیت قصه‌گویی نیز اشاره کرد و گفت«:قصه‌گویی از جمله فعالیت‌هایی است که بدون نیاز به ابزار و هزینه‌ای خاص قابل اجراست و از آن جا که انتقال پیام در این فعالیت به صورت غیر مستقیم انجام می‌شود بنابر این ارتباط خوبی نیز با مخاطب برقرار می‌کند».
این مربی کانون افزود: «از آن جا که فعالیت قصه‌گویی ارتباط مستقیمی با کتاب دارد و کتاب‌خوانی نیز جزء فعالیت‌های اصلی کانون محسوب می‌شود به همین دلیل این فعالیت از جایگاه ویژه و منحصر به فردی در کانون برخوردار است».
صفرپور در پایان ترویج فرهنگ قصه‌گویی را یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای جشنواره‌های قصه‌گویی عنوان کرد.
شانزدهمین جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی در کرمانشاه یکی از چهار جشنواره‌ای است که در این مرحله برگزار می‌شود.
این جشنواره روز 17 دی با حضور 8 استان کشور آغاز شد و روز 19 دی با معرفی قصه‌گویان برتر به کار خود در کرمانشاه پایان می‌دهد.