اعضای مراکز فرهنگی هنری شهرستان یزد، آسمان شب را در سایت خورشیدآباد، رصد کردند

به همت مرکز شماره‌ی چهار یزد، هم‌زمان با روز جهانی کودک با همکاری پژوهش‌کده‌ی صفیرصبا، اعضای مراکز فرهنگی هنری شهرستان یزد، آسمان شب را در سایت خورشیدآباد (روستای دربید) رصد کردند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، در این برنامه‌ی نجومی که از ساعت 19 تا 22 به طول انجامید، دانافر، مدیرکل، قوامی، معاون اداری مالی، دوست فاطمی ها، مشاور و کارشناس روابط عمومی، مهدوی، مسوول حراست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی چهار یزد، 22 نفر از اعضای نوجوان دختر و پسر و جمعی از نجوم‌آموزان مؤسسه‌ی صفیرصبا همراه با خانواده‌هایشان حضور داشتند.
در ابتدای این برنامه عباسعلی‌دانافر، مدیرکل کانون استان یزد، ضمن تشکر از برگزاری برنامه‌ی علمی رصد آسمان شب در کنار دیگر فعالیت‌های هفته‌ی ملی کودک، یادآور شد: باتوجه به ‌این‌که روز جهانی کودک امسال باعنوان "بادبادک امید با شعار شادی، دانش، آرامش" برای کودکان نام‌گذاری شده است، ضرورت طراحی و اجرای برنامه‌های علمی در این هفته احساس می‌شد.
در ادامه کودکان و نوجوان شرکت‌کننده در این برنامه‌ی علمی به رصد ماه و دریاها، چاله‌ها و حفره‌های آن با تلسکوپ و دوربین چشمی پرداختند.
سپس اعضا به تماشای نورافشانی که مسوولان اردوگاه برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند، پرداختند.
مژگان جنتی‌مقدم مربی نجوم کانون استان یزد در خصوص برگزاری این برنامه گفت: باتوجه به این‌که امشب ماه در آسمان کامل است، هم‌آستانه بودن ماه بدر و روز جهانی کودک را به فال نیک گرفته و این برنامه‌ی رصد با همراهی مربیان پژوهشکده‌ی صفیرصبا در محل اردوگاه رصدی صبا برگزار شد.
مربی مرکز شماره‌ی چهار یزد، خاطرنشان ساخت: تلاش ما این بود تا اعضا را در یک فضای مناسب رصدی یعنی دور از آلودگی‌های نوری قرار دهیم تا به بهترین نحو از تماشای آسمان شب لذت ببرند. این در حالی است که امروز بخشی از کره‌ی زمین شاهد ماه گرفتگی کامل بودند که این پدیده‌ی نجومی در امریکای شمالی، امریکای مرکزی، اقیانوس آرام و قسمت های از اروپا قابل رویت بود.
جنتی مقدم  در خصوص اردوگاه رصدی صبا گفت: فاز اول این اردوگاه به مساحت سه‌هزار متر مربع است که تحت مالکیت جامعه معلولان زارچ است که برای انجام فعالیت‌های علمی نجومی به صورت اجاره در اختیار پژوهش‌کده قرار گرفته است.
گفتنی است، اعضای فعال استان یزد با همراهی سیدمورتی، مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری شماره‌ی چهار یزد و شکرانه مربی فرهنگی این مرکز آسمان شب را رصد کردند.