بهگزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، اعظم بزرگی طی نشست با اعضای مراکز فرهنگی هنری کوچصفهان و سیاهکل که به بهانهی هفتهی کتاب و کتابخوانی صورتگرفت، فراهمسازی فضای پرنشاط و مطالعه کتابهای جذاب، مناسب و متناسب با گروهسنی مخاطب را زمینهساز ایجاد علاقه به کتاب توصیفکرد.
این نویسنده کودک درادامه با بهرهگیری از صورخیال کودکانه اعضا و در سایهی گفتگویی صمیمانه با آنان، به ارزشمندی نقش کتاب در زندگی پرداخت و با بیان اینکه با خواندن کتاب آینده بهتری را میسازیم، اضافهکرد: زمانهای ملال آور زندگی با همنشینی کتاب است که رنگ لذت و شادی به خود میگیرد و واژههای کتاب مربیانی هستند که به ما می آموزند.
او همچنین افزایش دایره واژگانی و آشنایی با اندیشههای پیشینیان را از دیگر فایدههای مطالعه دانست و با تبیین این مساله که با خواندن کتاب در گفتگوی جهانی سهیم می شویم، افزود: کتاب، چکیدهی اندیشههای اندیشمندان است و هنگامی که مطالعه میکنیم، چنان است که با آنان زندگی و گفتگوکردهایم.
نویسنده کتاب«بلوطی که برگهایش را قورت داد» در ادامه به ویژگی و شاخصههای کتابهای داستانی پرداخت و با تاکید بر اثربخشی مطالعه این گونه از کتابها بر فرآیند یادگیری گفت: مطالعه داستانهای مناسب، مخاطب را در فضای داستان قرار داده و وی را در سایهی همزاد پنداری، در کسب لذت و تجربههای تازه همراه می کند.
اعظم بزرگی برهمین اساس نقش تخّیل سازنده را در زندگی و ادبیات مهم توصیف و به کودکان توصیهکرد تخیّل داشتهباشند و به چیزهای مورد علاقه خود فکر کنند.
او در عین حال نگاه ویژه به ادبیات کلاسیک را به عنوان سرچشمه فرهنگی جامعه دارای اهمیت خواند و مطالعه کتابهایی که درسایه بازآفرینی، برای کودکان و نوجوانان منتشر شدهاند را گامی مهم در مسیر افزایش آگاهیهای ادبی ارزیابیکرد.
نویسنده کتاب «اسب دریایی طلایی» در ادامه به عناصر یک داستان خوب اشاره و با تاکید بر این امر که یافتن موضوع مناسب می تواند مهمترین گام در مسیر نوشتن باشد تصریحکرد: سوژهیابی، نیازمند خوب شنیدن و نگریستن است و در این میان دیدن عکسهای مناسب و مشاهده تصاویر به ظاهر ساده می تواند پایه و اساس یافتن موضوعهای مناسب باشد.
او اضافهکرد: گاهی موضوع در زوایای دیگری پنهان شده و چنانچه ما از دریچههای تازه به اطراف بنگریم و به مسایل مورد علاقه مخاطب بپردازیم، در رسیدن به هدف موفقتر خواهیم بود.
این عضو پیشین کانون پرورش فکری همچنین در پاسخ به پرسش حاضران درارتباط با چگونگی گامبرداشتن خود در مسیر نویسندگی گفت: داشتن پشتکار، نقشی اساسی در این زمینه داشته و در این میان، یک درصد این موفقیت ثمره و نتیجه استعداد بوده است.
بزرگی درعینحال نوشتن داستان برای بزرگسالان را نقطهی آغاز فعالیت نویسندگی خود خواند و با بیان اینکه حضور درکانون و نوشتن داستانهای کوتاه، پل ارتباطی وی با داستان کودک بوده است گفت: نوشتن برای کودک، دارای ظرافتها وشیرینی است و این امر دلیل اصلی آمدن و ماندنم در این حوزه محسوبمی شود.
او همچنین نقش مربیان کانون را در ارتقای توانمندیها و جهتبخشی به سیر مطالعاتی اعضا تاثیرگذار خواند و با اشاره به تردیدهای یک نویسنده در آغاز نوشتن داستان گفت: هیچ کوچکی بزرگ نشده، مگر اینکه در کنار بزرگان قدم زده باشد؛ برهمین اساس چنانچه بخواهیم بزرگ شویم و درست عمل کنیم باید درکنار بزرگان قرارگرفته و از راهنماییهای سازندهی آنان در انتخاب مسیر درست استفاده کنیم.
توصیه به شاد زیستی و مطالعه هدفمند، بخش پایانی سخنان این نویسنده حوزه کودک بود و وی از کودکان و نوجوانان خواست مطالعهی نشاطبخش را در دستور کارقرار خود دهند.
در ادامه این نشستها که به منظور ایجاد بسترهای مناسب برای دیدار کودکان و نوجوانان با چهرههای برجسته ادبی و همچنین بهرهگیری از دیدگاههای سازنده آنان برنامهریزی شد، حمیرا خدابنده و خدیجه تقیپور، به ترتیب کارشناس مسوول آفرینشهای ادبی و کارشناس فراگیر کانون گیلان ضمن خیر مقدم به میهمان برنامه وحاضران، بر ضرورت بهرهگیری کودکان و نوجوانان از آگاهیهای میهمان برنامه تاکیدکردند.
طرح پرسش و خوانش شعر از سوی اعضا، اجرای نمایش و سرود کتابمحور و بازدید از مرکز عرضهی محصولات فرهنگی کانون در بخش کوچصفهان از دیگر برنامههای این روز بود که با جشن امضا و گرفتن عکس یادگاری با میهمان برنامه همراهشد.