مربیان کانون نقش بسزایی در ترویج فرهنگ کتاب ایفا کردند

مهری پریرخ در نشست «چرا باید کتاب بخوانیم» از مربیان کانون به عنوان افراد تأثیرگذار در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی یاد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، نشست «چرا باید کتاب بخوانیم» در هفته کتاب و با حضور مهری پریرخ استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد.

پریرخ با اشاره به این نکته که سرانه مطالعه هر روز کاهش می‌یابد و چشم‌انداز خوبی را به ما نشان نمی‌دهد گفت: مربیان کانون از کتاب به عنوان یک ابزار اصلی برای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند و اکثر فعالیت‌های کانون کتاب‌محور است، لذا باید به چرایی کاهش سرانه مطالعه و راه‌های مقابله با آن به دقت و حساسیت خاصی توجه کنند.

مربیان کانون در پاسخ به این سوال که چرا سرانه مطالعه کاهش یافته است، به مشکلات فردی، اجتماعی چون نیاز به سرمایه برای تأمین کتاب، عدم درک ضرورت خواندن در میان خانواده‌ها و نبود برنامه‌ریزی مناسب از سوی مسوولان و متولیان فرهنگی اشاره کردند و گفتند: برای اینکه فعالیتی تبدیل به رفتار شود، باید تکرار شود و با فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های مقطعی نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید و برای داشتن یک جامعه کتاب‌خوان و باسواد خانواده نقش مهمی دارد.

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی گفت: ما برای مادام‌العمر بودن یادگیری، آموزش تفکر انتقادی و مهارت‌های فکری به کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و منابع درسی کاملاً پژوهش‌محور طراحی شده اما به خاطر اجرای نادرست برنامه‌ریزی‌ها، نتیجه خوبی حاصل نشد.

پریرخ در بخشی از سخنان خود به مربیان کانون به عنوان مروجان کتاب تاکید کرد که ارزش کتاب را درک کنید و با خواندن کتاب به خودشناسی و خودسازی بپردازید و سپس دیگران را تشویق و ترغیب به مطالعه کنید.

او به چرایی خواندن کتاب اشاره کرد و گفت: برخی از کتاب‌ها به ما در یادگیری و برخی دیگر به درک بهتر ما از جهان پیرامون کمک می‌کنند. با انتخاب یک کتاب مناسب شادمانی درونی را برای خود و دیگران به ارمغان خواهیم آورد و جهان‌بینی خود را افزایش می‌دهیم.

او در ادامه به مربیان کانون توصیه کرد کتاب بیشتر بخوانند و با خواندن کتاب مهارت‌های فکری خود را افزایش دهند. با مهارت فکری می‌توان مهارت درک از طریق تردید را کسب کرد که به آن تفکر انتقادی می‌گویند و یک فرد یادگیرنده باید این نوع تفکر را داشته باشد.

پژوهشگر حوزه کتاب کتاب» هیچ‌کس نمی‌تواند ناراحتم کند» اثر «آلبرت آلیس» از روانشناسان برجسته را معرفی کرد و گفت با خواندن این کتاب بایدها و نبایدهای مخرب را می‌شناسید و راه‌های تغییر آن را فرا می‌گیرید.

مهری پریرخ استاد دانشگاه به کتاب‌هایی چون «ازدواج بدون شکست»، «لامای آبی»، «مثل آب برای شکلات» اشاره کرد و گفت: خواندن این کتاب‌ها را توصیه می‌کنم چرا که با مطالعه آن با سرزمین‌های ناشناخته و آداب و رسوم مردم آن آشنا می‌شویم و یا نحوه تعامل و ارتباط مناسب در زندگی زناشویی را فرا می‌گیرید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =