به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، فاطمه غفاری سروستانی مربی مسوول کانون فراگیر بندرعباس در آستانهی روز معلولین گفت: یکی از اقشار مهم جامعه ما کودکان و نوجوانان استثنایی هستند که به نوعی با معلولیت های مختلف بینایی، شنوایی جسمی و حرکتی و ذهنی روبرو هستند که از توانمندیهای و استعداد حتی بسیار بالاتر از افراد سالم برخوردارند.
وی خاطر نشان کرد: بهرهوری از توانمندیهای کودکان و نوجوانان استثنایی از اوقات فراغتشان از مهمترین اهداف ایجاد مراکز فراگیر کانون پرورش فکری در کشور است ودرواقع هدف از راه اندازی این مراکز در استانها، پرورش استعدادها و توانمندی های کودکان و نوجوانان معلول است.
غفاری ضمن بیان اقدامات مفیدی که در حال حاضر در این مرکز انجام شده است گفت: خوشبختانه امسال توانستیم تجربیات دو سالهی خود را در زمینهی کار برای کودکان با نیازهای ویژه به صورت مکتوب ثبت کنیم، که دراین راستا، با همکاری طاهره مسافری کارشناس آموزش و پژوهش کانون طرح اقدام پژوهی و مقاله باعنوان" ویژگی های قصه گو و شیوه های قصه گویی برای کودکان آسیب دیده ی شنوایی، ناشنوا و کم شنوا " انجام شد.
مربی مسوول کانون فراگیر افزود: مرکز فراگیر کانون استان نیز این افتخار را دارد که در ۳ سال متوالی در زمینهی قصهگویی با زبان اشاره نمایندهای در جشنوارههای منطقهای و بینالمللی دارد که امسال نیز طلعت کمالزاده در جشنواره منطقهای که از ۲۷ تا ۳۰ آذر دراستان یزد برگزار میگردد شرکت میکند.
فاطمه غفاری همچنین از برگزاری بازارچههای خیریه به نفع اعضای مرکز فراگیر خبرداد و گفت: در طول سال بازارچههایی خیریهای از سوی مرکز فراگیر برگزار میگرددکه درآمد حاصل ازآن صرف خرید تجهیزات و لوازم التحریر برای این کودکان میشود.
"کودکان و نوجوانان استثنایی در کنار سایر اعضای کانونهای پرورش فکری باشند"
غفاری گفت: ما بیش از ۷۰ عضو با نیازهای ویژه دارای اختلالات بینایی، کم بینایی و نابینا، ناشنوا و کم شنوا و جسمی و حرکتی و اوتیسم در این مرکز داریم که برحسب توانمندیهای این دسته از اعضای کانون، فعالیتهایی که دوست دارند را با راهنمایی مربیان خود انتخاب و انجام میدهند.
وی با بیاناینکه اعضای کمشنوا بیش تر به سمت پانتومیم، نقاشی و فعالیتهای کاردستی میروند چون حس بینایی را بیشتر حس میکنند، میافزاید: یا به عنوان مثال اعضای نابینا کتابخوانی را که برایشان مفیدتر است و چون از حس لامسه زیاد استفاده میکنند انتخاب کرده و در این فعالیت بسیار دقیق هستند.
غفاری افزود: مرکز فراگیر بندرعباس در سال ۹۳ و در هفته معلولین افتتاح شد که خوشبختانه طی این مدت توانستهایم اعضای زیادی را تحت پوشش قرار دهیم.
این مسئول در مرکز فراگیر در خصوص طرح کانونمدرسه ویژه اعضای استثنایی این مرکز میگوید: هدف ما این است که این کودکان و نوجوانان استثنایی در کنارسایر اعضای کانونهای پرورش فکری باشند، اما اعضای استثنایی که به هر دلیل نمیتوانند در کنار سایر اعضا در کلاسها حضور داشته باشند از طریق طرح کانونمدرسه با مباحث درسیشان به صورت غیرمستقیم در قالب فعالیتهای فرهنگی و هنری، دینی و علمی آشنا میشوند.
وی با اشاره به این مطلب که ذرهای از وجود باریتعالی دروجود همه این کودکان و نوجوانان استثنایی قرار گرفته و هر کدام را در زمینههایی متمایز و شاخص کرده است، عنوان میکند: به عنوان مثال دانشآموز نابینای سوم ابتدایی که حافظ ۱۵ جزء قرآنکریم است یا اعضایی که دارای مهارتهای کلامی بالایی بوده و یا در مسابقات ورزشی کشور صاحب عنوان هستند، نمونههایی از شاخصترین اعضای کانون به شمار میروند.
غفاری ضمن قدردانی از تلاشهای آموزشوپرورش استثنایی استان، بیان میکند: ازنظر ما این تعداد از کودکان و نوجوانان هیچ محدودیتی ندارند بلکه حس دیگری را جایگزین آن حس نداشته میکنند کمااینکه مهارت کتابخوانی و شعرخوانی یک دانشآموز نابینا بهمراتب بیشتر از یک دانشآموز سالم است.
وی بیشترین تعامل مرکز فراگیر را با آموزش و پرورش استثنایی استان میداند و میگوید: غیر از این سعی کردهایم وارد سایر انجمنهای فعال در این حوزهها از جمله انجمن ناشنوایان شده و اقداماتی هم در این راستا صورت گرفته، اما مطلوب نیست.
مسئول مربی کانون فراگیر بندرعباس در این رابطه میافزاید: خاستگاه اصلی این اعضا در مرکز فراگیر، خانوادهها و مدارس آنها هستند و قطعا اگر بتوانیم ارتباط مفیدی با والدین و اولیاءتربیتی این دانشآموزان داشته باشیم میتوانیم خدماترسانی بهتری داشته باشیم.
ایجاد رمپ، تهیه کتابهایی به خط بریل ویژه نابینایان و تامین امکانات ویژه صوتی و تصویری برای افراد ناشنوا و سایر امکانات دیگر ویژه معلولان ذهنی از قابلیتهای مراکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شمار میرود.