در پی خلق اثر ادبی نبودم/ هدفم گفتگو با مخاطب است

هدی حدادی نویسنده و تصویرگر حوزه کودک و نوجوان با حضور در جمع مربیان اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس به نقد های مربیان در رابطه با کتاب دلقک گوش سپرد و در فضایی دوستانه و صمیمی به تبادل نگاه و تجربه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، حدادی خطاب به مربیان گفت: مربیان کانون دارای نقش تأثیرگذارند و جایگاه ویژه ای دارند و نه به عنوان واسطه که رسانای اصلی بین نویسنده و کودک و نوجوان هستند.

این نویسنده و تصویرگر کتاب کودک و نوجوان گفت: نویسندگی را از 10 سالگی و به جهت ارتباط تنگاتنگ با کتاب آغاز کرده و کتاب های کانون یکی از مهم ترین دلایل اقبال وی به نویسندگی و تصویرگری است. شاهنامه فردوسی از دیگر واسطه هایی بوده که جرقه های نوشتن و سرودن را در حدادی ایجاد کرده است.

در 18 سالگی با سروش نوجوان پیوند خورده و اولین اثرش در سروش نوجوان چاپ شده و استقبال مخاطبین در همان سال ها، به وی اعتماد به نفس داده تا بتواند نوشته هایش را در معرض دید مخاطب قرار دهد.  

حدادی گفت: ایده دلقک سال ها قبل به ذهنم رسید و در جعبه ایده هایم نگهداری می شد تا زمانی که پروژه چاپ رمان نوجوان در کانون مطرح و از من به عنوان مدیر هنری پروژه دعوت شد و در همین حین هم به ایده دلقک فکر کردم و رمان دلقک شکل گرفت.

وی ادامه داد: در این رمان در پی خلق اثر ادبی نبودم و خلق گفتگو با مخاطب هدف اصلی رمان دلقک از دید نویسنده است و برای اینکه با مخاطب که اولویت اصلی من است ارتباط برقرار کنم خودش را به عنوان نماینده نسل امروز در رمان وارد کرده ام؛ حدادی خطاب به مربیان گفت: باید شخصیت داستان دلقک را باور کرد چون بچه ها همین هستند هر چند قصدمان تأیید او نیست چرا که این فردی که غرغرو است، به همه چیز اعتراض دارد و از هیچ چیز راضی نیست، نمی تواند نسل خوب آینده ساز باشد. در مقابل دلقک را وارد می کنم برای اینکه وجوهی از شادمانی ها، کشف ها، لذت ها و کودکی هایی که در زندگی شهری دودآلود و پر تنش خود گم کرده ایم را به ما یادآوری کند. درهر حال قصد من الگو قرار دادن دلقک نبوده بلکه هدف جلب توجه مخاطب به شخصیت نوجوان تغییر کرده داستان است.

پرسش های مربیان پاسخ های حدادی را به این سمت کشاند که یک رمان، موجودی زنده است؛ همه عناصر باید کنار هم قرار بگیرد تا رمان به خوبی پیش برود. در این رمان دنبال یک هویت بودم و به نظرم رسید که دلقک مفهومی آشنا و در عین حال مرموز است که تاریخچه آن را در کشورمان داریم. موجودی شادی آور و دارای رمز و راز و وهم آلود و از آنجا در رابطه با دلقک در رمان ایرانی کم صحبت شده و با این رویکرد و کارکرد دلقک را انتخاب کردم.

نویسنده رمان نوجوان در پایان به مربیان توصیه کرد در نوشتن و تصویرگری از کلیشه ها پرهیز کنند و ذهن مخاطب کودک و نوجوان را به سمت و سوی خلاقیت و دیگرگونه دیدن، نوشتن و تصویر کردن سوق دهند.

بر اساس این گزارش، مدیر کل کانون فارس نیز با حضور در این جلسه گفت: این گونه نشست های ادبی و تعامل نویسنده با مربیان و مخاطبان کودک و نوجوان، فرصت های خوب و مغتنمی است که به ماندگاری دانسته ها می انجامد. زهرا افتخاری در ادامه در نقد رمان دلقک گفت: نویسنده دلقکی را وارد داستان کرده که می تواند خوب ارتباط برقرار کند تا نیروی متفاوت او، زندگی های پر تنش را به دنیای پر از خوبی و امید تبدیل می کند. دلقکی که دوست دارد مهربان باشد، می تواند کمک کند؛ هر چند به زعم بعضی غربی است اما در زندگی جریان دارد، می خنداند، انرژی مثبت می دهد و با مخاطب ارتباط برقرار می کند آن هم با مخاطبی که هر چیزی را به راحتی نمی پذیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که نویسندگان برای افزایش دوستی ها، مهربانی ها را به ارمغان بیاورند و بتوانند به زندگی مخاطب روشنی ببخشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =