به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، هدا حدادی خطاب به مربیان گفت: مربیان کانون دارای نقش تأثیرگذارند و جایگاه ویژهای دارند و نه به عنوان واسطه که رسانای اصلی بین نویسنده و کودک و نوجوان هستند.
وی افزود: ایده دلقک سالها قبل به ذهنم رسید و در جعبه ایدههایم نگهداری میشد تا زمانی که پروژهی چاپ رمان نوجوان در کانون مطرح و از من به عنوان مدیر هنری پروژه دعوت شد و در همین حین هم به ایدهی دلقک فکر کردم و رمان دلقک شکل گرفت.
او ادامه داد: در این رمان در پی خلق اثر ادبی نبودم و خلق گفتوگو با مخاطب هدف اصلی رمان دلقک از دید نویسنده است و برای اینکه با مخاطب که اولویت اصلی من است ارتباط برقرار کنم خودش را به عنوان نمایندهی نسل امروز در رمان وارد کردهام.
حدادی خطاب به مربیان گفت: باید شخصیت داستان دلقک را باور کرد چون بچهها همین هستند هر چند قصدمان تأیید او نیست چراکه این فردی که غرغرو است، به همه چیز اعتراض دارد و از هیچ چیز راضی نیست، نمیتواند نسل خوب آیندهساز باشد. در مقابل دلقک را وارد میکنم برای اینکه وجوهی از شادمانیها، کشفها، لذتها و کودکیهایی که در زندگی شهری دودآلود و پر تنش خود گم کردهایم را به ما یادآوری کند. درهر حال قصد من الگو قرار دادن دلقک نبوده بلکه هدف جلب توجه مخاطب به شخصیت نوجوانِ تغییر کردهی داستان است.
در ادامه، پرسشهای مربیان پاسخهای حدادی را به این سمت کشاند که یک رمان، موجودی زنده است؛ همه عناصر باید کنار هم قرار بگیرد تا رمان به خوبی پیش برود. در این رمان دنبال یک هویت بودم و به نظرم رسید که دلقک مفهومی آشنا و در عین حال مرموز است که تاریخچه آن را در کشورمان داریم. موجودی شادیآور و دارای رمز و راز و وهمآلود و از آنجاکه در رابطه با دلقک در رمان ایرانی کم صحبت شده و با این رویکرد و کارکرد، دلقک را انتخاب کردم.
این نویسنده ادامه داد: نویسندگی را از 10 سالگی و به جهت ارتباط تنگاتنگ با کتاب آغاز کردم و کتابهای کانون یکی از مهمترین دلایل اقبال من به نویسندگی بود.
در همین حال شاهنامه فردوسی از دیگر واسطههایی بود که جرقههای نوشتن و سرودن را در حدادی ایجاد کرده است.
وی در 18 سالگی با سروش نوجوان پیوند خورده و اولین اثرش در سروش نوجوان چاپ شده و استقبال مخاطبان در همان سالها، به وی اعتماد به نفس داده تا بتواند نوشتههایش را در معرض دید مخاطب قرار دهد.
نویسندهی رمان نوجوان در پایان به مربیان توصیه کرد در نوشتن و تصویرگری از کلیشهها پرهیز کنند و ذهن مخاطب کودک و نوجوان را به سمت و سوی خلاقیت و دیگرگونه دیدن، نوشتن و تصویر کردن سوق دهند.