شناخت دنیای کودک از دریچه دوربین فیلم‌سازی کودکان

غلامرضا حیدرنژاد گفت: کودکان ایده‌های نابی برای فیلم‌سازی درباره‌ی خود و مسائل پیرامون‌شان دارند. بزرگ‌سالان تنها باید از بچه‌ها حمایت کنند و در فعالیت هنری آن‌ها دخالت مستقیم نداشته باشند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، داور بخش فیلم‌های زنده (کوتاه و مستند) دوسالانه‌ی فیلم کودک برای کودک درباره‌ی ملاک‌های داوری هشتمین دوره از این جشنواره می‌گوید: با توجه به این‌که من در چند دوره داور این بخش از جشنواره هستم، ملاک ما همیشه این است که دنیای کودکان را از دیدگاه کودکان بشناسیم.

او با اشاره به این‌که جشنواره‌های دیگری درباره‌ی فیلم کودک هست که آثار بزرگ‌سالان در آن شرکت می‌کند، می‌گوید: به نظر من بزرگ‌ترین ویژگی جشنواره‌ی قاصدک این است که فیلم‌هایی که بچه‌ها برای بچه‌ها و یا درباره‌ی مسائل پیرامون خودشان می‌سازند را مدنظر قرار می‌دهد و بررسی می‌کند.

حیدرنژاد در ادامه با اشاره به این‌که کم‌بود امکانات و دانش فنی و تکنیکی کودکان هم در بررسی آثار مدنظر هیأت داوران قرار گرفته است می‌گوید: به نظر می‌رسد اکثر فیلم‌ها ایده و اندیشه‌ی خیلی خوبی دارند و ضعف اساسی آن‌ها هم در بیان سینمایی است. این داور رفع این مشکلات را نیازمند آموزش هدف‌مند بچه‌ها می‌داند و می‌گوید: مسائلی چون موجزنبودن آثار و این‌که چندان به تصویر متکی نیستند جزو نقاط ضعف آثار این دوره از جشنواره است.

کارگردان فیلم «آلبوم» درباره‌ی این دوره از جشنواره‌ی قاصدک می‌گوید: قرار بود داوری فیلم‌های زنده در سه بخش برگزار شود که یک بخش مربوط به آثار کودکان و نوجوانان از لحاظ سنی بود و دو بخش دیگر هم برای فیلم‌های مستند و داستانی. او توضیح می‌دهد که بااین‌حال به دلیل این‌که سن بچه‌ها در تیتراژ فیلم‌ها قید نشده بود بخش اول با دقت کافی انجام نشده، ولی در بخش مستند و داستانی بررسی‌ها به تفکیک انجام گرفته است.

او در ادامه می‌افزاید: از میان آثار این بخش ۱۲ فیلم را به عنوان برگزیده انتخاب کرده‌ایم که هشت فیلم در رشته‌های مختلف مثل کارگردانی، تصویربرداری، صداگذاری و بازیگری مقام آورده‌اند و چهار فیلم هم به عنوان فیلم‌های خوب انتخاب شده‌اند.

این کارگردان سینمای کودک با بیان این‌که در این جشنواره باید سعی شود بچه‌ها بتوانند مسائل اطراف را با چشم خودشان ببینند، با ذهن خودشان تحلیل کنند و با زبان خودشان بیان کنند و بزرگ‌سالان باید از دور ناظر و حمایت‌گر باشند می‌گوید: در بعضی از آثار به‌نظر می‌رسید که حضور بزرگ‌سالان خیلی پررنگ است و دخالت زیادی داشته‌اند. او بیان می‌کند که اولویت در سینمای کودک برای کودک آموزش، آموزش و آموزش است و می‌افزاید دوسالانه‌ی فیلم قاصدک می‌تواند قدم بسیار مهمی در آینده‌ی سینمای ایران باشد.

حیدرنژاد در تشریح این موضوع می‌گوید: دنیای فردا دنیای کودکان امروز و سینما هم تأثیرگذارترین هنر عصر حاضر است، پس تجمیع این دو مساله ثابت می‌کند که نقش کودکان و ترکیب آن با سینما تاثیر شگرفی بر آینده‌ی جامعه می‌گذارد. او در این رابطه معتقد است باید مربیان کانون پرورش فکری در حوزه‌ی فیلم به‌صورت ویژه آموزش ببینند تا تکنیک‌های پایه و اصلی فیلم‌سازی را به بهترین نحو به کودکان منتقل کنند.

گفتنی است که غلامرضا حیدرنژاد از نوجوانی عضو کتاب‌خانه‌ی کانون در شهر مشهد بوده و با ادامه‌ی این مسیر ابتدا به عنوان مربی و کارشناس هنری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار می‌شود. این کارگردان سپس وارد اداره‌ی امور سینمایی می‌شود و در این دوران آثار موفقی چون «درسی برای فردا» و «آلبوم» را می‌سازد که موفق به کسب ۲۵ جایزه‌ی داخلی و بین‌المللی می‌شود. حاصل ۳۶ سال فعالیت این هنرمند در کانون ساخت چندین فیلم و هم‌کاری به عنوان نویسنده، ناظر و مشاور در چند پروژه بوده است. او هم‌چنین دو اثر مستند به نام «از آب تا کتاب» و «پدافند غیرعامل» را هم برای کانون کارگردانی کرده است.

هشتمین جشنواره دوسالانه‌ی ‌ملی فیلم کودک برای کودک (قاصدک) هم‌زمان با دومین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان از ۸ تا ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ در اصفهان برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =