به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان سمنان، مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از داوری طرحهای مسئولان و مربیان مراکز فرهنگیهنری این استان در راستای طراحی شیوههای نوین و خلاق ترویج کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: براساس شیوهنامهی ارسالی این طرح، مربیان فرهنگی در تابستان سال جاری با طراحی شیوههای خلاق در زمینهی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به رقابت با یکدیگر پرداختند.
جمال با بیان اینکه یکی از شاخصهای توسعه فرهنگی، اهمیتدادن به مسأله کتاب، کتابخوانی و ترویج مطالعه در جامعه به ویژه در میان کودکان و نوجوانان است، اظهار داشت: برنامهی توسعه و ترویج کتابخوانی با محوریت سواد خواندن و توجه ویژه به اجرای دقیق و متنوع فعالیتهای کتابمحور در فرآیندی یکساله برای اعضای مراکز فرهنگیهنری، طراحی و پیشبینی شد.
مدیرکل کانون استان سمنان در ادامه، هدف از برگزاری این طرح را ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان، تقویت لذت خواندن و نهادینهشدن کتابخوانی، ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیتهای کتابمحور در مراکز فرهنگیهنری، تمرین زندگی و ارتقای سطح مهارتهای زندگی به واسطهی مطالعه، جذب و پایدارسازی اعضا برشمرد.
جمال در پایان تصریح کرد: طرحهای فاطمهسادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگیهنری شماره دو کانون پرورش فکری دامغان با عنوان «از موج هنر تا عمق فرهنگ»، ثمانه رحیمی مسئول مرکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری میامی با عنوان «رادیو کتاب»، الهه حسنی مسئول مرکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری ایوانکی با عنوان «کتابگرام»، بیتا نشانشاهجویی مسئول مرکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری آرادان با عنوان «کتابفیلم» و مریم کاشانیفرد مربی فرهنگی مرکز فرهنگیهنری شماره دو کانون پرورش فکری سمنان با عنوان «من، کاردستی و کتاب» از تعداد ۲۱ طرح، بهعنوان برتر، انتخاب و به مرکز آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری کشور معرفی شد.
گفتنی است؛ خلاقیت و نوآوری شیوهی مورد نظر و تناسب آن با گروه سنی مخاطب، تأثیر شیوه در ارتقای سطح مطالعه و آمار امانت کتاب، میزان تنوع در منابع مطالعاتی طرح، در دسترس بودن امکانات و ابزار، میزان مشارکت و تعامل مخاطب در فرآیند اجرا، استفادهی مؤثر از فعالیتهای فرهنگی، هنری و ادبی، میزان تأثیر طرح در افزایش آمار فعالیتهای کتابمحور و... برخی از ملاکها و معیارهای داوری طرحها بود.