به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، اسفندیار ضیائی با بیان این مطلب افزود: تحول خواهی و توجه به ظرافتهای آموزشی، از خواستههای نظام آموزش کشور است و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز گویای نیازی است که جامعه به بهرهگیری از شیوههای خلاقانه و کتابمحور کانون احساس میکند.
مدیر کل کانون استان گیلان ادامه داد: امروز نیازمند توجه به نهضت مهارتآموزی به عنوان یک راهبرد اساسی هستیم و دراین میان کانون پرورش فکری با بیش از نیم قرن فعالیت و با تکیه بر اعتماد خانوادهها میتواند پاسخگوی خواستههای امروز جامعه باشد.
وی برهمین اساس پیشنهادی در ارتباط با هدفمندسازی نحوه ارایهی فعالیتهای کانون در مدارس ارایهداد و با بیان این که مهارتآموزی و ارایهی فعالیتهای خلاقانه، هدفمند و بهرهگیری از روشهای آموزش غیرمستقیم مربیان کانون، راهکاری مناسب برای همافزایی فرهنگی است، افزود: این امر میتواند با انتخاب یک مدرسه در هر شهرستان آغازشود.
او همچنین نگاهی به ظرفیتهای مختلف کانون به عنوان دستگاه فرهنگی همراهِ نظام آموزشی کشور داشت و با تبیین این موضوع که تربیت کودکان و نوجوانان توانمند، از شاخصههای توسعه یافتگی هرکشور است تصریحکرد: بایستی با ارایهی خوراک فکری با کیفیت و تشویق والدین برای سرشارسازی سبد خانواده از کتاب، در این مسیر گامبرداریم.
تاکید بر ضرورت ایجاد پیوندهای میان نسلی، ازدیگر موضوعهای مورد توجه مدیرکل کانون استان گیلان بود و وی ضمن اشاره به فعالیتهای هدفمند کانون چون: برگزاری جشنوارههای قصهگویی، راهاندازی مرکز تخصصی تولید تئاتر کانون در رشت و... اظهارکرد: چنین برنامههایی میتواند علاوه بر توانمندسازی مخاطبان، به جلب نظر دیگر دستگاههای فرهنگی برای ورود و توجه افزونتر به حوزه کودک و نوجوان کمککند.
قدردانی از مدیران آموزش و پرورش برای همراهی با کانون و اعلام آمادگی کانون پرورش فکری برای همکاری هرچه بیشتر با نظام آموزشی کشور، پایان بخش سخنان مدیر کل کانون در این نشست بود که با هدف بررسی زمینههای همکاری مشترک و هماندیشی در جهت افزایش همگراییها صورتگرفت.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۱رشت نیز ضمن قدردانی از مدیر کل و مسوولان کانون برای برگزاری این نشست، به جایگاه خانواده، نظام آموزشی و جامعه در ارتقای قابلیتهای نسل کودک ونوجوان پرداخت و با اشاره به خواستههای جامعه از آموزش و پرورش گفت: پاسخگویی به این نیاز نیز نیازمند حمایت همه جانبه از مجموعههای فرهنگی است.
حسین قدیمی در ادامه، اهمیت مهارتآموزی به کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرارداد با بیان این که «مهارت مقدم بر مدرک است» گفت: لازمهی تربیت نسل جدید، توجه به ظرافتهاست و برهمین اساس کانون پرورش فکری به عنوان متولی تربیت آیندهسازان نقش سازندهای در همراهی با در کنار آموزش و پرورش و ارایهی شیوههای هدفمند به دانشآموزان ایفامیکند.
تاکید بر ضرورت تعامل بیشتر و اعلام آمادگی برای افزایش همکاریهای دوجانبه، بخش پایانی سخنان مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ رشت به شمارمیرفت.
برپایه این گزارش، معاون فرهنگی کانون استان گیلان و همچنین معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه ۱ رشت نیز در این نشست به فعالیتهای مشترک و همچنین، فرصتهای پیشروی این دو مجموعهی فرهنگی اشاره و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسههای هماندیشی، بر لزوم استمرار چنین برنامههایی تاکید کردند.
طرح پرسش از سوی حاضران و ارایهی راهکار برای آسانسازی شرایط همکاریهای دوجانبه، بخشپایانی این نشست بود که در مرکز فرهنگی هنری مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت برگزارشد.