به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در اولین جلسه از سلسله جلسات اقدام پژوهی فرایندی، «مهناز عرب» مدرس این کارگاه در ابتدا به ارائهی نکاتی پیرامون تاریخچه، اهمیت و ضرورت اقدام پژوهی در جهان و ورود آن به ایران پرداخت.
بر اساس این گزارش، عرب در جمع مربیان و کارشناسان و اعضای نهاد پژوهشی کانون استان بابیان گامهای اقدام پژوهی برای اجرای فرایند محور فعالیت پژوهش با کودکان و نوجوانان، مراحل این فعالیت پژوهشی را در سطوح « تشخیص، تغییر، ارزیابی و گزارشنویسی»، دستهبندی و توضیحات جامعی در مورد اولین سطح «تشخیص» ارائه داد.
وی با توضیح دربارهی ضرورت پرداختن به فعالیت اقدام پژوهی، محوریت فعالیت این حوزه را در مورد انسان حائز اهمیت دانست و مهمترین فاکتور در حل مسائل و مشکلات انسان را در رأس کلیه فعالیتهای مربوط به اقدام پژوهی برشمرد.
عرب در ادامهی این بحث، این فعالیت را بهصورت بنیادی در کلیه مراحل زندگی، ارتباطی، مهارتی، شغلی و ... هرکدام از افراد جامعه دخیل دانست و هر آنچه را که منجر به ارائه راهکار، پیشنهاد و حل مسئله بهصورت نسبی یا کلان گردد را در حوزه این فعالیت پژوهشی قرار داد.
به گفتهی این پژوهشگر توجه به این فعالیت و گسترش تفکر انتقادی، پرسشگری و مسئله یابی، منجر به حل مسئله و ارائه راهکار میگردد و میتواند در تربیت نسلی خلاق با کمترین میزان خطا در آینده کمککننده باشد.
گفتنی است اولین کارگاه اقدام پژوهی مربیان کانون استان تهران در سال ۱۳۹۸، با حضور ۲۰ نفر از مربیان مراکز و کارشناسان در سالن سرو اداره کل کانون استان برگزار شد.