محبوبه بزمآرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: در ادامه جلسات انجمن ادبی و دعوت از چهرههای مطرح حوزه ادبیات با هدف آشنا کردن اعضا با نگاههای تازه و دانش استادان شاخص در حوزه شعر وداستان، انجمن ادبی آفتاب در هشتاد و یکمین جلسه خود میزبان محمدکاظم کاظمی، شاعر، پژوهشگر و منتقد مطرح ادبی بود.
نگار فرهمند، دینا کیهانی، محمدرسول اسعدی، رضا شریعتیکیا، سید محمد پورمحمود، مطهره جعفری، مهتاب فارابی، مرتضی چزگی و مهدی حیدری اعضایی بودند که آثارشان را خواندند و با نقد و بررسی سایر اعضا و کارشناس میهمان جلسه همراه شد.
محمد کاظم کاظمی در توضیح و نقد اشعار اعضای نوجوان به نکات مهمی اشاره کرد.
نویسنده مجموعه آموزشی شعر با عنوان «روزنه» در خصوص شعر نگار فرهمند توضیح داد که شاعر به یک کشف رسیده است و این کشف را پرورانده است. شاعر ارتباط بین پدیدهها را پیدا کرده، این توجه را گسترش داده و در پایان غافلگیری خوبی را ایجاد کرده است. کار شاعر آن است که کشف را در بستر یک تامل فکری یا احساسی و یا عاطفی و ... بپروراند.
محمدکاظم کاظمی پس از خوانش شعر سایر اعضا درباره اهمیت اشعاری که احساسات مشترک آدمی را مورد توجه قرار میدهند و حسهای تجربه شده که ما به ازای بیرونی دارند صحبت کرد و گفت: آثار موفق و ماندگار جهانی جلوههایی از لجظات عاطفی انسانها به تصویر کشیدهاند که سایرین نیز خودشان را شریک آن لحظهها میدانند.
وی در نقد کیانا رجائیفرد گفت: جهانبینی شاعر این اثر امروزی ست و مناسبات جهان امروز را مطرح میکند، مانند ارتباط دوستانه با پدر و یا میهمانی که از مناسبات و روابط امروز است اما با زبان جهان دیروز. مانند باده و پیمانه و هجران. تناسب زبان و مضمون یکی دیگر از نکاتیست که باید مورد توجه شاعر قرار گیرد.
کاظمی همچنین در بخشهایی از صحبتش با اشاره به اینکه جریان نقد در این انجمن بسیار زنده و پویاست گفت: نقد اعضا آنقدر خوب و دقیق است که گاهی حرفهای من تکرار نقد آنهاست. او مشارکت بالای اعضا در نقد آثار یکدیگر را تحسین کرد.
کاظمی از غرابت فضای شعر سید محمد پورمحمود و تلاش برای ایجاد تصاویری نو و بدیع، تقدیر کرد و گفت این فضای غریب را در اشعار شاعرانی چون محمد سعید میرزایی میبینیم که این غرابت جذابیت میآفریند. وی در ادامه گفت: من این فضای غریب و کشفها و ارتباطات نو و تازه را میپسندم و معتقدم جریان شعر را کسانی پیش میبرند که خرق عادت میکنند.
شاعر مجموعه «قصه سنگ و خشت» در خصوص فرم شعر گفت: فرم نباید تنها ابزار کار شاعر باشد. بلکه به نحوی کامل کننده زیبایی شعر است. و اثر باید جدای از فرم دارای ظرفیت بالای شعری باشد.
هشتاد و یکمین انجمن ادبی آفتاب با عکس یادگاری پایان یافت.