به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، این نویسنده و منتقد ادبی در نشست تخصصی «آشنایی با مبانی داستاننویسی» در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون اهواز با بیان این مطلب افزود: ساختار و مبانی داستان کودک شبیه به داستان کوتاه است و نوجوانان در ابتدای راه داستاننویسی میبایست کار خود را با نگارش داستان کوتاه آغاز کنند و بعد از آن به سراغ نوشتن داستان بلند بروند.
وی در ادامه بیان کرد: نوجوان باید یک طرح و نقشه منسجم برای نوشتن داستان در نظر داشته باشد، شروع و پایان داستان را بداند و شخصیتها را بشناسد.
نویسنده رمان «کسی گلدانها را آب نمیدهد» اظهار داشت: نویسنده باید چهارچوب و ساختار داستانش آنقدر استوار باشد که همه حوادث و اتفاقها در داستان او دارای علت و معلول باشد.
آذرپناه با اشاره به اینکه فضاسازی و زمان در داستاننویسی باید مشخص شود تأکید کرد: بین فضا، طرح، تعداد شخصیتها، جزئیات اخلاقی، نسبتها باهم و ... باید هماهنگی وجود داشته باشد.
نویسنده مجموعه داستان «شماره ناشناس» در ادامه به اهمیت زاویه دید در داستان پرداخت و با ارایه مثالی گفت: زاویه دید در داستان همچون چراغی است که روی سر یک کارگر در معدن قرار دارد که راه را به او نشان میدهد.
وی در بخش پایانی سخنان خود اشارهای به راوی در داستان کرد و یادآور شد: در نگارش داستان دقت به رفتار شخصیتها، فضای داستان و هوش انتخاب کلمه اهمیت ویژه دارد و باید به آن توجه شود.
گفتنی است: نشست تخصصی «آشنایی با مبانی داستاننویسی» با حضور آرش آذرپناه نویسنده و منتقد ادبی، مهران باباپور نائب رئیس شورای اسلامی کلانشهر اهواز، مدیرکل، جمعی از کارشناسان، مربیان و اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان همزمان با برگزاری شانزدهمین نشست انجمن ادبی صبا در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون اهواز برگزار شد.