زعفر احدزاده در ادامه به بحران هویت این نسل پرداخته و تغییرات سریع رشدی در ابعاد جسمانی، شناختی، اخلاقی و اجتماعی نوجوان را در شرایط کشمکش بین استقلال و وابستگی، طغیان علیه مراجع قدرت قبلی(والدین و مربیان)، یادآور شد و تصریح کرد: نوجوان به دنبال پاسخ به سؤالاتی از قبیل؛ من کیستم؟ الآن کجا قرار دارم؟ هدف من در آینده چیست؟ و... بوده و بنیانهای هویتی و نظام ارزشی و تفکر استدلالی و انتزاعیاش شکل میگیرد.
او نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شکلدهی به شخصیت نوجوانان و تقویت بنیانهای فکری آنها را یادآور شد و تأکید کرد: کانون مهمترین و اصیلترین نهاد فرهنگی است که به مسائل رشدی به ویژه در زمینهی تقویت مهارتهای زندگی و شهروندی با رویکرد شکوفایی استعدادهای این نسل تلاش میکند و نتایج حاصله در فستیوالهای بینالمللی و کشوری نشان از موفقیتهای روزافزون در توسعه و رشد خلاقیتهای این نسل دارد.
مدیرکل کانون استان در خصوص آسیبهای ناشی از شبکههای اجتماعی هم گفت: در پیدایش شبکههای اجتماعی و فرهنگ وارداتی ناشی از ورود فناوریهای نوین، خانوادهها نقشی ندارند، اما با ارتقای دانش والدین، مربیان و متولیان، میتوان نسبت به کاستن از آسیبهای احتمالی برنامهریزی داشته باشیم.
احدزاده در این خصوص ادامه داد: در این مسیر باید به سه اولویت اساسی تنظیم رژیم مصرف رسانهای، وضع قوانین زمانی استفاده از رسانه (تهیه جدول مصرف و قرارداد حدودوثغور برای این کار) و نهایتاً وساطت فعال در ملاحظات محتوایی در صیانت از کودکان و نوجوانان آنلاین همت گماشت.
مدیرکل کانون استان در ادامه گفتگوی خود به رویکرد جامع اخیر کانون در تشکیل انجمنهای مختلف اشاره و عنوان کرد: راهاندازی انجمنها و برگزاری کارگاههای مختلف مهارت مثبت زندگی با شعار «آینده ساختنی است»، باهدف جذب نوجوانان و اعضای ارشد کانون از اهم اقدامات انجامشده در این راستا است.
وی در پایان ضمن قدردانی از صداوسیمای استان در همراهی و همکاری با کانون و توجه به نسل کودک و نوجوان، افزود: تولید ۳۳ برنامه رادیویی و تلویزیونی در راستای معرفی نوجوانان موفق، گام بزرگی در توجه به این نسل و فعالیتهای کانون است و این همکاریها در توسعه شاخصهای فرهنگی اجتماعی استان و تربیت نسلی خلاق، نقش سازنده دارد.