باید در کنار قصه‌گویی سنتی نوع مدرن آن را هم یاد بگیریم

عادل بزدوده کارگردان نمایش‌های عروسکی و عروسک‌ساز معتقد است که در کنار قصه‌گویی سنتی که هنری بسیار قوی است، باید قصه‌گویی مدرن را هم بیاموزیم و تلفیق هر دو را برای کودکان سرزمین‌مان به کار بگیریم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عادل بزدوده، پنج دهه پیش عضو کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و به همین جهت یکی از نخستین اعضای کانون محسوب می‌شود.

او با اشاره به این‌که از گذشته تاکنون قصه رویکرد اصلی کانون بوده، گفت: قصه‌گویی رویکرد جدایی‌ناپذیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و از سال ۴۴ تاکنون در کتابخانه‌ها شکل گرفته و مهم شمردن قصه‌گویی اتفاق خوبی است. رویکرد جدی کانون تاثیرهای بالقوه و بالفعلی بر جامعه دارد.

بزدوده در ادامه بیان کرد: قصه‌گویی اصل زندگی است و باید کلان‌تر از قبل مورد حمایت قرار بگیرد. خوشبختانه سیاست کلی کانون در این سال‌ها شکل‌گیری فرهنگ قصه‌گویی در سراسر کشور بوده و من خبرهای خوبی را در این خصوص از کانون می‌شنوم. نکته جشنواره قصه‌گویی در پیامی است که کانون درباره اهمیت قصه‌گویی در ایران به جهان مخابره می‌کند. به عبارتی خبررسانی درباره این جشنواره، دعوت کارشناسانی از کشورهای مختلف و قصه‌گویی برگزیدگان این جشنواره به همراه برنامه‌های آموزشی، همگی چهره خوبی از فرهنگ قصه‌گویی ایران را به دنیا نشان می‌دهد.

این هنرمند در مورد تاثیرهای جشنواره قصه‌گویی بر خانواده‌ها اشاره کرد: خانواده‌ها با حضور در این جشنواره قدرت کلام و تاثیر قصه‌گویی را بیشتر درک می‌کنند و در بین هنرهای دیگر به اهمیت هنر قصه‌گویی بیشتر تمرکز می‌کنند. هر کاری به ابزاری نیاز دارد و ابزار امروز ما برای جذب کودک و نوجوان به قصه‌گویی باید با ابزار ۵۰ سال قبل تفاوت‌هایی داشته باشد و پیشرفت کند. در کنار قصه‌گویی سنتی که هنری بسیار قوی است، باید قصه‌گویی مدرن را بیاموزیم و تلفیق هر دو را برای کودکان سرزمین‌مان به کار بگیریم. البته متاسفانه امروز بعضی خانواده‌ها فرصت قصه‌گویی را از کودکان خود می‌گیرند و در چنین شرایطی تشکیل جشنواره و گردهمایی‌ها، امکان ایجاد فضایی برای آشنایی کودکان با قصه را فراهم می‌کند.

بزدوده افزود: قصه‌گویی فرصت طلایی شکل‌گیری منطق و اخلاق کودکان و نوجوانان است و لذت بی‌نظیری برای کودک به همراه دارد. هیچ پدیده‌ای جای قصه‌گویی‌های شیرین پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را نمی‌گیرد. فرهنگسراها امروز باید برنامه‌هایی برای قصه‌گویی ترتیب دهند تا در سراسر کشور به جریان بیفتد. من هرچه دارم از کتابخانه‌ها و قصه‌ها دارم، بنابراین دارایی‌ام که در طول زمان به شکل‌های دیگر در حرفه و زندگی‌ام نمود پیدا کرده را از نسل بعد دریغ نمی‌کنم و امیدوارم نهادهای فرهنگی در ایجاد این فضای تربیتی به کمک خانواده‌ها بیایند.

این هنرمند ادامه داد: اکنون بیش از ۵۰ سال از عضویت اولیه من در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گذرد و با نگاه به گذشته به نقش کانون در زندگی‌ام پی می‌برم. در زمان کودکی دو قصه «مهمان ناخوانده» و«طوقی» را بسیار دوست داشتم و تحت تاثیرش قرار گرفتم. «طوقی» قصه پرنده‌ای است که باید راهی بیابد تا از فصل سرما عبور کند. آنچه اهمیت دارد ماندگاری اثر در ذهن خواننده‌اش است؛ خواننده‌ای که بعد از گذشت سال‌ها قصه را به یاد می‌آورد و برای دیگران تعریف می‌کند. جشنواره قصه‌گویی عاملی است که کودکان امروز هم قصه‌ای برای فردای فرزندان‌شان داشته باشند.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر در تهران، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =