کد خبر: 296753
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
بازدید 440
تلاش‌های کانون گلستان برای ایجاد نشاط و شکوفایی خلاقیت کودکان در بحران کرونا

یکی از وظایف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ایجاد شور و شادی برای کودکان و نوجوانان و دوری آنها از شرایط روانی بحران می‌باشد که کانون گلستان در این شرایط سختی که ویروس کرونا گریبان‌گیر کشور شده، دست از اهداف خود برنداشته و برای ایفای سهم خود در مهار کرونا، شادی و خلاقیت را تعطیل نکرده است.

کانون پرورش فکری گلستان که به راستی نه تنها یک مرکز فرهنگی و هنری است بلکه خانه دوم مربیان، کودکان و نوجوانان این استان است و به حق باید گفت کانون مهربانی است؛ کانونی که باید سراسر عشق، امید و آرزو کودکان و نوجوانان در آن جان بگیرد و سهم مربیان در این عشق ورزی و امیدآفرینی بسیار مهم و ارزشمند است.

کووید ۱۹ در کشور رخنه کرد و قبل از هر چیزی آوای فریاد شادمانی بود که آن را با خود به یغما برد اما طولی نکشید که کانون در پی چاره برای سر دادن شادمانی دوباره از بام ایران برآمد و این شد که فعالیت پیک امید را در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان وطن آغاز کرد.

کودکان با انرژی فراوانی که به دلیل ویژگی‌های دوره رشدی خود دارند نمی‌توانند در مدت طولانی بی‌حرکت و بدون انجام فعالیت در خانه بمانند، به همین دلیل ایجاد لحظه‌هایی نشاط‌آور و آموزنده و به منظور استفاده‌ی مفید از این روزهای در خانه ماندن، پیک امید فضای مجازی برنامه‌ها و فعالیت‌های موثری را تولید کرده است که در این راستا مربیان همیشه در صحنه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان ضمن رعایت کلیه اقدامات بهداشتی برای خود در این ایام، با پیوستن به این پویش ملی پیک خالق شادی دوباره در بین اعضای کودک و نوجوان مراکز این کانون در سراسر استان شدند.

بخشی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری گلستان

نشست‌های مجازی انجمن‌های ادبی کانون

کارشناس ادبی کانون استان گلستان گفت: به منظور ترغیب و تشویق خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان برای ماندن در خانه و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی توسط مربیان ادبی کانون تولید و برای استفاده و بهره‌مندی مخاطبان در فضای مجازی ارائه شده است.

سمیه رئوفی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فعلی امکان برگزاری کارگاه ها به صورت حضوری در مراکز فرهنگی هنری کانون میسر نیست، اظهار داشت: البته نشست‌های انجمن‌های ادبی استان به صورت مجازی و با حضور مهمانان سرشناس ادامه دارد و کرونا نتوانسته فعالیت این انجمن ها را متوقف کند.

وی همچنین گفت: برای ماندن در خانه و سرگرمی بچه‌ها، مربیان و برخی از اعضای مراکز کانون پرورش فکری گلستان همزمان با سراسر کشور اقدام به ارائه فعالیت‌های فرهنگ، هنری و ادبی در فضای مجازی کردند.

فعالیت‌های کانون،تزریق امید و شادی به کودکان و نوجوانان

مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون گنبد کاووس نیز گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی کار با کودکان و نوجوانان سهم بزرگی در مقابله با بحران کرونا دارد.

وی با بیان این مطلب گفت: فضای این روزها پر شده از نام کرونا و ما مربیان امروز تزریق امید و شادی به کودکان و دور کردن ترس و استرس را از آنها و خانواده‌هایشان را بهترین هدیه این روزها به کودکان و نوجوانان گلستانی می‌دانیم.

او معرفی کتاب و کتاب‌خوانی، قصه‌گویی، شعرخوانی و انجام کارهای دستی در قالب کلیپ‌های کوتاه را از مهم‌ترین فعالیت‌های مجازی کودکان و مربیان در روزهای کرونایی در گنبد نام برد و بیان کرد: مربیان با اجرای فعالیت‌های جالب، خلاق و متنوع مجازی برای کودکان و نوجوانان شادی امید و آرامش را وارد خانه‌های آنها کردند.

ماندن اعضا در خانه و بهره‌مندی از فعالیت‌های مجازی

لیلا مهشاد، مسئول مجتمع فرهنگی هنری گرگان نیز سهم خود در مهار کرونا را تشویق اعضا به ماندن در خانه اعلام کرد و گفت: به امید روزهای بهتر و برچیده شدن ویروس کرونا از کشور اعضا را به ماندن در خانه دعوت می‌کنم تا همه سهم مان برای رسیدن به بهاری بهتر را ایفا کنیم.

وی افزود: کانون در این شرایط فضایی را فراهم کرد که اعضا آن را به عنوان خانه دوم خود بدانند و از آموزش‌های آن به صورت فیزیکی بهره مند شوند اما روزهای کرونایی باعث شد اعضا کمی در خانه‌هایشان بی طاقت شوند.

به گفته‌ی مهشاد؛ تمامی فعالیت‌های مجازی کانون ضمن سرگرم کردن کودکان و نوجوانان با هدف ایجاد انگیزه و امید و ایجاد شادی و نشاط بین کودکان و نوجوانان انجام می‌شود.

استقبال کودکان و نوجوانان گلستانی از فعالیت‌های مجازی کانون پرورش فکری

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان گفت که کودکان و نوجوانان این استان از طرح ملی و مجازی "پیک امید" که با هدف پرکردن اوقات فراغت در روزهای قرنطینه خانگی به سبب شیوع ویروس کرونا راه‌اندازی شده، استقبال کردند.

محبوبه رجب نسب گفت: دراین طرح ملی که پس از شیوع ویروس کرونا و متعاقب آن تعطیلی مدارس و مراکز فرهنگی و هنری کانون راه‌اندازی شد، برنامه‌های مختلف "فرهنگی، ادبی، هنری و علمی" توسط مربیان کانون تولید و در "وب سایت پیک امید" برای استفاده کودکان و نوجوانان بارگزاری می‌شود.

 وی افزود: مربیان پرتلاش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور و استان گلستان، براساس چهار شاخه اصلی یعنی فرهنگی، ادبی، هنری و علمی اقدام به تهیه و تولید برنامه‌های آموزشی مانند قصه گویی، کاردستی، انیمیشن، معرفی کتاب، شعرخوانی، آموزش سفال و فعالیت‌های نجوم و... می کنند که این محتواها پس از بررسی و تایید، در وب سایت پیک امید و فضای مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منعکس می شود .

او با بیان اینکه تاکنون افزون بر ۱۵۰ اثر تولیدی مربیان کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان از طریق شبکه‌های فضای مجازی انتشار یافته گفت: که این طرح مورد استقبال کودکان و نوجوانان گلستانی قرار گرفت.

مدیرکل کانون گلستان ادامه داد: علاوه بر طرح ملی پیک امید مجازی، چند فراخوان از جمله "ماجراهای خانه‌ی ما، بهار درخانه، فراخوان قصه‌های مجازی قصه‌ی ما همینجاست ،دومین آفرین‌واره عکس و دست‌های پاک، نجات بخش زندگی " نیز درسطح استانی، ملی و بین المللی منتشر شده که کودکان و نوجوانان گلستانی تاکنون آثار زیادی را برای شرکت در این فراخوان‌ها ارسال کرده‌اند.‌

به گفته‌ی این مدیر فرهنگی، راه اندازی پرتال جامع کانون پرورش فکری گلستان به آدرس: golestan.kpf.ir جهت  ارتقا سطح خدمات‌دهی به جامعه‌ی مخاطب از دیگر اقدامات کانون در این ایام بود.

گفتنی‌است در این روزها که شاهد گسترش بیماری کرونا در کشور هستیم، آثار مربیان و تولیدات کانون در قالب طرح «پیک امید مجازی» از مسیر صفحه پیک امید در پرتال کانون به نشانی omid.kpf.ir قابل دسترسی است.

علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از هشتگ‌های «#در_دل_دارم_امید، #کانون_امید، #پیک_امید و #برای_حال_خوب» به این آثار و فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =