به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده در این پیام با اشاره به اینکه والدین کتابخوان معمولاً فرزند کتابخوان تربیت میکنند، افزود: وقتی پدر و مادر عادت به مطالعه داشته باشند و بخشی از فعالیتهای روزانهی خود را به خواندن و مطالعه اختصاص دهند، کودک و نوجوانی که زندگی کردن را با آنها به تجربه نشسته، این مهم را خیلی زود میپذیرد، با آن انس و الفت یافته و به کار میگیرد و از همه مهمتر با کتاب آشنا شده و میآموزد که مطالعه را در زندگی خود جز امورات ضروری احساس کند.
احدزاده ضمن بازگویی این امر مهم که کتاب دروازه ورود به دنیای فرهنگی سرشار از لذت است، ادامه داد: بازگشایی دریچه یادگیری، فرهنگ، اندیشهسازی و خردورزی از طریق مطالعه و کتابخوانی ممکن است و کتاب در ایجاد نمودن علاقهمندی، تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان؛ همسالان، معلمان، مراکز فرهنگی هنری، کتابخانهها و منظومههای رسمی آموزشی، پرورشی و فرهنگی نقش بسزایی را در کنار والدین ایفاء میکند و نباید فراموش کرد پیشگام این هویت بخشی فرهنگی خانواده است.
مدیرکل کانون استان بابیان اینکه خانوادهها باید در فضای خانه برای کتاب جایگاهی در شان کتاب داشته باشند تا فرزندان از اهمیت والای کتاب و دنیای پر از صلح و آرامش آن آگاه شوند، اضافه کرد: باید جایگاه کتاب در خانه و خانواده مشخص شود و تبیین شود که بهعنوان یک ضرورت فرهنگی در سبد فرهنگی خانه و خانوادهها جایگاه و منزلتی والا دارد، یعنی به همان میزان که برای حل مسائل مختلف خانواده اهمیت داده میشود به غذای فرهنگی و روحی خانوادهها ازجمله؛ کتاب، مجله، نشریات و روزنامه نیز اهمیت داده شود و نتیجه آن خواهد شد که خانوادهها را در رهنمون سازی به فضای کتاب و کتابخوانی کمک خواهد کرد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان آگاه، میتوانند نسل تربیتیافتهی خوبی برای آینده زندگی اجتماعی خود باشند، بنابراین والدین باید آگاه باشند که چه مقدار در این در این فرایند نقشآفرین هستند، تصریح کرد: والدین باید فرزندشان را با بهترین، سالمترین، سازنده و مفیدترین ابزار ارتباطی آشتی دهند و فراموش نکنند گام برداشتن در راه رشد و تعالی فرزندان و رشد فرهنگی آنان یعنی جامعهای آگاه، سالم و بهدوراز آسیبهای اجتماعی و فرهنگی فردا، در سایهی مطالعه و کتابخوانی است.
احدزاده با اعلام اینکه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو)، باسوادی را توانایی تغییر اعلام کرده و باسواد به کسی اطلاق میشود که بتواند از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند، یادآور شد: مهمترین ابزار و رسانهی این یادگیریها کتاب است، بنابراین مفهوم آموزشوپرورش امروز معادل با مفهوم یادگیری است و مفهوم یادگیری از انتقال دانش، وسیعتر گردیده و دارای چهار مفهوم؛ یادگیری برای دانستن؛ یادگیری برای عمل کردن و یادگیری برای زندگی کردن است و اگر تا سالهای اخیر هدف آموزشوپرورش دستیابی به مهارت خواندن، نوشتن، حساب کردن و سواد رایانهای بود، اما امروزه افزون بر مهارتهای یادشده، نیازهای جدید در قالب کسب مهارتهای زیستن، حل مسئله در موقعیتهای جدید زندگی، چگونگی رویـارویی با چالشهای هزاره سوم بالأخص در فرایند شهروندسازی، تعریف میشود.