خانواده مهم‌ترین رکن آموزش«مهارت‌های شهروندی» و تحقق شعار «آینده را باید ساخت» است

مدیرکل کانون پرورش فکری استان اردبیل هم‌زمان با ۲۵ مردادماه «روز خانواده و تکریم بازنشستگان» بابیان اینکه خانواده، کودک و نوجوان و نظام‌های آموزش‌وپرورش سه ضلع مثلث فرآیند تعلیم‌وتربیت هستند، گفت: اگر این سه ضلع هم‌راستا و همپوشانی لازم را داشته باشند اهداف تعیین‌شده به‌راحتی قابل‌دستیابی بوده و در صورت ضعف در هر یک از اضلاع، این فرآیند با مشکلات عدیده‌ای در دسترسی به چشم‌اندازهای لازم توسعه مواجه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده اظهار کرد: کانون پرورش فکری به‌عنوان یکی از نهادهای مؤثر و برتر فرهنگ پایه و بنیادی جامعه در فرآیند فعالیت‌های خود که عمدتاً بافکر و قدرت خلاقه کودکان و نوجوانان سروکار دارد، با همراهی خانواده‌ها نتایج ارزشمندی اخذ می‌کند و در قالب برنامه‌های متفاوت و اثرگذار به دنبال تقویت ارتباط خانواده با مراکز فرهنگی هنری است.

احدزاده با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان آگاه، می‌توانند نسل تربیت‌یافته‌ی خوبی برای آینده زندگی اجتماعی خود باشند، بنابراین والدین باید آگاه باشند که چه مقدار در این فرایند نقش‌آفرین هستند، تصریح کرد: والدین باید فرزندشان را با بهترین، سالم‌ترین، سازنده و مفیدترین ابزار ارتباطی آشتی دهند و فراموش نکنند گام برداشتن در راه رشد و تعالی فرزندان و رشد فرهنگی آنان، یعنی جامعه‌ای آگاه، سالم و به‌دوراز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی فردا، در سایه‌ی مطالعه و کتاب‌خوانی است.  

او ادامه داد: به تعبیر سازمان ملل متحد، خانواده به‌عنوان نخستین واحد زندگی اجتماعی، از اساسی‌ترین نهادهای جامعه بشری به شمار می‌رود که وظیفه جامعه‌پذیری فرزندان را نیز بر عهده دارد و مهم‌ترین کانونی محسوب می‌شود که فرد نخستین تأثیرهای محیطی را از جامعه دریافت می‌کند و پایه‌گذار قسمت اصلی از شخصیت و ویژگی‌های انسان است.

احدزاده اثرات و نفوذ خانواده در رشد کودکان و نوجوانان را یادآور شد و اضافه کرد: خویشتن‌نگری و احساس ارزشمندی کودک و نوجوان از نگرش‌های اعضای خانواده نسبت به او نشات می‌گیرد و هرگاه والدین در هر یک از مراحل رشد به کودک مسئولیتی درخور توانش بدهند، به‌تدریج درباره خود به‌عنوان یک فرد قابل‌اعتماد و شایسته می‌اندیشد.

مدیرکل کانون استان اردبیل با اعلام اینکه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو)، باسوادی را توانایی تغییر اعلام کرده و باسواد به کسی اطلاق می‌شود که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند و نقش خانواده در تحقق این توانایی بیش از نهاد دیگری است، خاطرنشان کرد: مفهوم آموزش‌وپرورش امروز معادل با مفهوم یادگیری است و مفهوم یادگیری از انتقال دانش، وسیع‌تر گردیده و دارای چهار مفهوم؛ یادگیری برای دانستن؛ یادگیری برای عمل کردن و یادگیری برای زندگی کردن است و اگر تا سال‌های اخیر هدف آموزش‌وپرورش دستیابی به مهارت خواندن، نوشتن، حساب کردن و سواد رایانه‌ای بود، اما امروزه افزون بر مهارت‌های یادشده، نیازهای جدید در قالب کسب مهارت‌های زیستن، حل مسئله در موقعیت‌های جدید زندگی، چگونگی رویـارویی با چالش‌های هزاره سوم بالأخص در فرایند شهروندسازی، تعریف می‌شود.

وی یادآور شد: محیط و شرایط خانوادگی می‌تواند عامل تشویق‌کننده و یا بازدارنده در مراحل رشد باشد، بنابراین در خانه‌ای که افراد و اعضای خانواده باهم کار و تفریح می‌کنند و با اتفاق‌نظر تصمیمات مهم می‌گیرند، بی‌تردید کودکان و نوجوانانی دارای اعتمادبه‌نفس به بار می‌آورند و از سوی دیگر کودکان و نوجوانانی که در خانه‌هایی مملو از سوءظن و عیب‌جویی و پرتنش بزرگ می‌شوند، در یافتن هویت خویش و ایجاد روابط مطلوب با گروه همسالان دچار مشکل خواهند بود.

احدزاده در خصوص شیوه‌های تربیتی، به خانواده‌ها پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه تعداد، جنسیت و همچنین روابط بین فرزندان، وجود ارزش‌ها و معیارهای صحیح اخلاقی و اعتقادی در خانواده، عوامل اقتصادی و فرهنگی همگی شخصیت کودک را شکل می‌دهند، مطالعه کتاب‌های ساده حاوی دستورالعمل‌های تربیتی، اخلاقی و اعتقادی می‌تواند والدین را در درک و شناخت فرزندان و نیز یادگیری اصول تربیت صحیح کمک کند.

گفتنی است، زعفر احدزاده این سخنان را در جلسه‌ی شورای اداری کانون استان به مناسبت «روز خانواده و تکریم بازنشستگان» اظهار کرد و در ادامه طی مراسمی ویژه، از خدمات ارزشمند ودود پیشکار، مربی مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون اردبیل که اخیراً به جمع بازنشستگان خانواده بزرگ کانون پیوسته است، با اهدای هدایا و لوح سپاس تقدیر به عمل آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =