به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست، سهیل مطیعا، نوازنده و آهنگساز، با اشاره به مطالب جلسه قبل و یادآوری نکات مهم، به معرفی الفبای زبان موسیقی و اهمیت آن، نام نتها، علامت اختصاری آنها، جایگاهشان بر روی ساز مرجع و صداهای زیروبم بر روی ساز مرجع پرداخت.
مطیعا گفت: پیانو، ساز مرجع یا همان ساز مادر است و محدوده کامل از صداهای زیروبم را دارد، یعنی خارج از آن ازنظر فرکانس آزمایشگاهی صدایی وجود ندارد.
وی در ادامه با ارائه تصاویر، جایگاه ۷ نت و اُکتاو را توضیح داده و اعضا را بامعنی لغوی اُکتاو آشنا کرد، راههای تشخیص صدای انسانی (آلتو، سوپرانو، تنور و باس) و جایگاه آنها بر روی ساز مرجع، آگاهی و شناخت نسبت به نتها و محدوده صدایی آنها هنگام آزمودن صدا با توجه به محدودهای که ساختار و آناتومی حنجره هر فرد دارد، ازجمله موارد مطروحه بود.
گفتنی است، این نشست با حضور آذر مشهدی، کارشناس مسئول واحد آفرینشهای هنری کانون کشور، ۵۰ نفر از مربیان و اعضای فعال، کارشناس فرهنگی حوزه دو کانون استان با محوریت «بررسی گستره و تطبیق صدای انسانی بر روی ساز مرجع» روز شنبه یکم شهریورماه ۱۳۹۹در فضای مجازی برگزار شد.