کد خبر: 301419
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۳
بازدید 140
آشنایی مربیان هنری کانون سمنان با تکنیک منوپرینت

دومین نشست آموزشی‌تخصصی مربیان هنری مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان با آموزش «تکنیک منوپرینت» به‌صورت مجازی، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، راحله دانایی کارشناس مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از برگزاری دومین نشست آموزشی‌تخصصی مربیان کارگاه‌های هنری مراکز فرهنگی‌هنری این استان در روز سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: مربیان در این جلسه‌ی مجازی با تدریس سمیه حیدریان مربی هنری مراکز فرهنگی‌هنری کانون سمنان با «تکنیک منوپرینت» و کاربرد آن در آثار نقاشی اعضا، آشنا شدند.

حیدریان اظهار داشت: منوپرینت همان تکنیک چاپ روی شیشه است که کاربرد خیلی زیادی در تصویرسازی و تصویرگری کتاب و هم‌چنین مجله‌ها و تبلیغات دارد و مزیت دیگر این تکنیک، منحصر به فرد بودن اثری است که خلق می‌شود.

وی یادآور شد: چاپ منوپرینت، تک‌چاپ است و کلیشه‌ای و قابل تکرار نیست و تصویری نیز که به‌وجود می‌آید بداهه و بیش‌تر به‌صورت آبستره است که جذابیت آن را دو چندان می‌کند.

حیدریان در بخش دیگری از سخنانش، هدف از آموزش این نوع چاپ دستی به مخاطبان کودک و نوجوان را در واقع فراگیری تکنیک و بکارگیری آن به‌عنوان پس‌زمینه‌ی اثری که خلق کردند، عنوان و خاطرنشان کرد: کاربرد دیگر این تکنیک، جذاب‌شدن آثاری است که برای مسابقات بین‌المللی فرستاده می‌شود.

وی در ادامه با ارائه‌ی چند فیلم کوتاه به معرفی ابزار مورد استفاده در تکنیک منوپرینت مانند شیشه یا طلق یا فلکسی به‌عنوان سطح صاف، غلتک فلزی یا ابری، شانه یا مسواک، ابزار سفال‌گری، چسب کاغذی، گوش‌پاک‌کن،  رنگ‌های جوهری یا روغنی یا گواش، مقداری کاغذ، برگ، شابلون و... پرداخت.

حیدریان با توجه به زمان‌بر بودن شیوه‌ی منوپرینت پیشنهاد داد: مربیان در کارگاه چاپ مراکز فرهنگی‌هنری از رنگ‌های ساختمانی به‌خصوص روغنی یا اکریلیک استفاده کنند که دیرتر خشک می‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که فراگیر در این روش می‌تواند چندین‌بار از شابلون‌های مختلف روی همدیگر استفاده کند و طرح‌های خود را ارتقاء دهد، گفت: از آنجا که بخشی از کار با استفاده از کاتر انجام می‌شود این شیوه برای اعضای نوجوان کاربردی‌تر است و بدون شک نوجوانان برای این‌که تصویرهای مفهومی و فکری خودشان را با این روش ایجاد کنند، انگیزه بیش‌تری دارند.

حیدریان در پایان سخنانش از مربیان خواست این تکنیک را در جلسات دوم یا سوم کارگاه نقاشی برای کودکان پیش‌دبستانی که کمی از نقاشی می‌ترسند و خیلی مایل به کشیدن نقاشی نیستند، انجام دهند تا تأثیر آن را وقتی‌که کودکان از گوش‌پاک‌کن به‌جای مداد استفاده می‌کنند و مستقیم نقاشی‌ خود را روی سطح رنگ خلق می‌کنند، شاهد باشند.

گفتنی است؛ در بخشی از این جلسه، نمایشگاهی از آثار عکس و خوش‌نویسی اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان نمایش داده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =