کد خبر: 301602
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۵
بازدید 220
آشنایی با «اقدام‌پژوهی مجازی» در کانون سمنان

نشست اقدام‌پژوهی با رویکرد آشنایی مربیان کانون پرورش فکری با مراحل انجام یک فعالیت پژوهشی مجازی در سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نشست اقدام‌پژوهی با رویکرد آشنایی بیش‌تر مربیان فرهنگی، هنری و ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با مراحل انجام یک فعالیت پژوهشی در فضای مجازی، پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ با دعوت از مهناز عرب، مدرس و داور اقدام‌پژوهی و هم‌چنین حضور اعظم بیات کارشناس‌مسئول خدمات پژوهشی و مهدیه قنبرپور کارشناس پژوهش کانون کشور در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

اقدام‌پژوهی نوعی تفکر خلاق است

مهمان نشست مجازی اقدام‌پژوهی کانون استان سمنان ضمن بررسی تفاوت کارگاه‌های حضوری و برخط(آنلاین) و نقش مربیان در این کارگاه‌ها اظهار داشت: اقدام‌پژوهی وحی منزل نیست؛ بلکه در واقع نوعی تفکر خلاق است که بین تئوری و عمل، پیوند برقرار می‌کند و یکی از عملی‌ترین، عینی‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های پژوهش است و وقتی جنگ جهانی دوم، بحران خاص خودش را ایجاد کرد و عوارض متعددی ناشی از جنگ، گریبان‌گیر جهان و به‌ویژه کشورهای درگیر شد، سبک اقدام‌پژوهی جایگاه خاصی پیدا کرد و در حال حاضر هم وضعیت جهانی کرونا همه‌چیز ازجمله پژوهش و اقدام‌پژوهی را متحول کرده است.

عرب در ادامه‌ی سخنانش، اصلی‌ترین مرحله‌ی اقدام‌پژوهی را تشخیص مسأله، عنوان و خاطرنشان کرد: پس از شناخت مسأله، اقدام‌پژوه به مطالعه، گردآوری اطلاعات و شواهد یک پرداخته و با تجزیه و تحلیل اطلاعات و انتخاب راه‌حل مناسب به اجرا و ارزیابی شواهد دو می‌پردازد که اگر در این مراحل به نتیجه‌ی مطلوب برسد پیشنهادها را می‌نویسد و در غیر این‌صورت به گردآوری شواهد سه روی می‌آورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مثلث اقدام‌پژوهی مبنی بر «مربی یا مربیان»، «عضو یا اعضا»، «خانه و خانواده» بر ارتباط بیش از پیش مربیان با والدین اعضا و تعامل گروهی با مدارس به‌خصوص با آموزگاران عضو و ایجاد کانال‌های ارتباطی با آن‌ها، تأکید و تصریح کرد: این ارتباط، اصلی‌ترین عامل کلیدی و عامل اتصال مربی به شبکه‌های مجازی است که بتواند به دریافت اطلاعات بپردازد.

عرب هم‌چنین مشاهده را اصلی‌ترین ابزار در اقدام‌پژوهی دانست و گفت: امروز بحران اصلی، بحران حضور نوجوانان در فضای مجازی است و از آنجا که یکی از دغدغه‌های اصلی در اقدام‌پژوهی، روبه‌رو شدن با مخاطبان کودک و نوجوان است که اوج خلاقیت و تعامل هستند، راه‌حل‌های اقدام‌پژوهی بایست واقعی و عینی بوده و بارِ مالی ایجاد نکند و تعامل مربی اقدام‌پژوه با عضو بیش‌تر باشد تا به‌عنوان یک مشاور، روانشناس و جامعه‌شناس در حدّ توان خود به مسأله نگاه کند و با اقدام‌پژوهی درست در راستای اهداف کانون گام بردارد.

اقدام‌پژوهی؛ فعالیتی منظم مبتنی بر روش حل مسأله

قنبرپور در ابتدای سخنانش با ارائه‌ی تعریفی از اقدام‌پژوهی آن را یکی از روش‌های تحقیق توصیفی دانست که در بیش‌تر علوم، قابلیت و کاربرد دارد.

وی در ادامه افزود: استفاده از روش علمی در اقدام‌پژوهی یکی از جنبه‌های بسیار با اهمیت آن است که به‌همین دلیل از این روش برای حل بسیاری از مسائل آموزشی و خدمات استفاده می‌شود و به بیانی دیگر می‌توان گفت که اقدام‌پژوهی فعالیتی منظم و علمی مبتنی بر روش حل مسأله است که اقدام‌کننده در محیط کاری خود با روش ابتکاری و خلاق برای تبدیل وضعیت موجود به وضع مطلوب اقدام می‌کند.

کارشناس پژوهش کانون کشور تأکید کرد: اقدام‌پژوهی در کانون با هدف ارتقاء سطح علمی مربیان برای یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات محیط کار و توسعه‌ی فرهنگ پژوهش در مراکز فرهنگی‌هنری انجام شده است.

قنبرپور هدف از انجام این فعالیت را استفاده از روش‌های علمی و خلاقانه برای حل مسائل و بهبود وضعیت موجود برشمرد.

گفتنی است؛ این نشست از برنامه‌های پیشنهادی شهناز دامغانیان کارشناس آموزش و پژوهش کانون استان سمنان در کتاب کار سال بود که با توجه به شرایط کنونی جامعه به‌منظور افزایش دانش و بینش علمی مربیان در امر اقدام‌پژوهی برگزار شد و مربیان با موضوعات مختلف و مرتبط با اقدام‌پژوهی در فضای مجازی و هم‌چنین چگونگی جمع‌آوری شواهد مجازی، بررسی اطلاعات و چرایی برقراری ارتباط و تعامل با مدارس، معلمان، اعضا و والدین، آشنا شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =