به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، بیست و دومین نشست انجمن هنرهای نمایشی استان با موضوع اصول نمایشنامه خوانی با تدریس معصومه کاظمی مربی مسئول مرکز فرهنگی و هنری کانون شماره سه بیرجند برگزار شد.
بر همین اساس کاظمی در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد در ابتدا به بیان تعریفی از نمایشنامه خوانی پرداخت و گفت : در این هنر تمامی عوامل تئاتری حذف میشود و بازیگر به قرائت متن در حور مخاطب می پردازد و بازیگر نمایشنامه خوانی با استفاده از زبان بدن و میمیک صورت و... دست به تصویر سازی ذهنی در مخاطب میزند.
وی در ادامه اشارهای به ویژگیهای متنهای نمایشی داشت و افزود: متون گفتوگو محور در نمایش نامه خوانی، میتوانند موفقیت بیشتری داشته باشند و طبیعی است که متنهایی که با هدف تکنیک های فرم نوشته شده اند مناسب این کار نیستند.
مدرس این نشست مجازی تاریخچه این هنر در ایران و جهان را مورد بحث قرار داد و گفت: مواردی از نمایشنامه خوانی در سالهای ۴۲-۱۳۴۱ در ایران اجرا می شده است اما بیشتر در دهه ۸۰ در تئاتر شهر برنامههای نمایشنامه خوانی اجرا می شد به صورتی که بعدها به صورت هنری مستقل درآمد و در قالب جشنواره ای به کار خود ادامه داد.
کاظمی در بخشی دیگر از سخنان خود نخستین مرحله از این هنر را برخورد بازیگر با متن دانست و افزود: این هنر در کودکان ونوجوانان باعث پرورش ذهن و خلاق ساختن آنان و کشف استعدادهای جدید و همچنین پاسخگویی به نیازها و رغبت در دانش آموزان به انجام فعالیتهای هنری و افزایش سطح مطالعه و درک مفاهیم هنری می شود.
وی ایجاد آرامش، توانایی پالایش و هیجان، نقش اصلاحی غیر مستقیم را از نقش های تربیتی نمایش نامه خوانی یاد کرد و گفت: علاوه بر این نمایش نامه خوانی باعث افزایش اعتماد به نفس و ایجاد خلاقیت در کودکان ونوجوانان و ورود موفق آنان به اجتماع می شود.
این مربی مسئول فرهنگی در بخش پایانی این نشست مربیان و اعضای این انجمن را به تمرین فن بیان، خوانش ساده بدون توجه به علایم نگارشی، استفاده از تکنیکهای بیانی و بدنی در اجرا توصیه کرد.