به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، مارکوس ماسیل استاد طراحی اسباببازی دانشگاه اوتیس کالیفرنیا در نشستی تخصصی که بهصورت مجازی برگزار شد به انتقال بیش از 15 سال فعالیت علمی و دانشگاهی و تجربههای کاریاش به شماری از طراحان و ایدهپردازان اسباببازی در ایران پرداخت.
او روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در این نشست که به همت اداره کل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با تاکید بر اهمیت پیبردن به نیازها و زاویه دید کودکان یادآور شد: بازی کردن با اسباب بازیها میتواند داستان، الگوها، و نحوه تعامل کودک را با این ابزارها آشکار سازد و طراحان نیز میتوانند از این راه به تغییر و بهبود نحوه تعامل و تعریفکردن داستانهای جدید برای آن بپردازند.
این طراح و توسعهدهنده اسباببازی در آمریکا که تاکنون در شرکتهای بزرگ به طراحی و مدیریت محصول پرداخته است، توضیح داد که همهی گونههای اسباببازی مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرد اما با شیوع بیماری کرونا در جهان استقبال از بازیهای داخل خانه، ساختنی و رومیزی بهشدت افزایش پیدا کرده است.
ماسیل در پاسخ به سوال یکی از شرکتکنندگان در نشست دربارهی نحوه طراحی اسباببازی مناسب برای کودکان افزود: اگرچه مخاطب اصلی این کالا کودکان هستند اما در نهایت این پدرومادرها هستند که ابتدا باید جذب آن شوند و این مساله کار طراحان را سخت و آنها را با چالشی سخت و حتی خطرناک روبرو میکند و آنان باید اسباببازی را بهنحوی طراحی کنند که هم برای کودک و هم برای بزرگسالانی - که ممکن است از زاویه دید کودک مطلع نباشند - جذاب باشد.
مدرسِ طراحی و نمونهسازی بازی و اسباببازی دانشگاه هنر اوتیس آمریکا در این نشسست با عنوان «تجربه آموزش طراحی اسباببازی»، تغییر دیدگاه طراحان و توجه بیشتر به مفهوم بازی و اسباببازی را زمینهای برای طراحی بازیهای خلاقانه برای کودکان و بازکردن دنیای جدیدی به روی آنان عنوان کرد.
او تاکید کرد کودکان به همه پدیدهها شفاف و خلاقانه نگاه میکنند و نگاه آنان مانند بزرگسالان از فیلترهای فراوان عبور نمیکند و دچار خودسانسوری نمیشوند.
استاد طراحی اسباببازی دانشگاه اوتیس، بازی را بخش جداییناپذیر زندگی انسان دانست و گفت در سالهای آینده و حتی در بزرگسالی هم این نیاز به شکلهای دیگری بروز میکند مثل استفاده از گوشیهای هوشمند و جمعآوری تمبر و ....
«ماسیل»، ارایه داستان، کشف و اکتشاف و ماجراجویی را سه عنصر اصلی برای جذاب شدن اسباببازی برشمرد و ادامه داد: هر اسباببازی باید دارای داستان باشد تا ابتدا پدرومادرها را به خریدن آن و بعد کودکان را به بازیکردن ترغیب کند.
او همچنین بر اهمیت طراحی تصاویر، بستهبندی مناسب و ارایه توضیحهای کافی برای اسباببازی تاکید کرد به نحوی که مخاطب بداند این بازی چیست؟، چه قابلیتها و امکاناتی دارد، سازوکار حرکتها چیست و شخصیتها از چه ویژگی یا خصوصیت اخلاقی برخوردارند و چه چیزی را دوست میدارند؟
این استاد دانشگاه همچنین به بیان برخی فعالیتها و برنامههای آموزشی دانشگاهی پرداخت که سالها پیش در آن تحصیل کرده است و اکنون همانجا به تدریس میپردازد و از برنامههای دانشگاه برای ایجاد ارتباط بین دانشجویان و بخش صنعت، کارورزی با حضور دانشجویان قدیمی و برگزاری نمایشگاه از بازیهای طراحیشده در سال آخر بهعنوان فرصتهایی نام برد که مهارت طراحان را به نمایش میگذارد و افزایش میدهد.
در این نشست که روز یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ با حضور شماری از طراحان و ایدهپردازان اسباببازی از شهرهای مختلف کشور برگزار شد، آیدینمهدیزاده دبیر چهارمین رویداد ایدهآزاد اسباببازی از ادامه برگزاری این نشستها با حضور میهمانان خارجی خبر داد.
کد خبر: 304357
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
- خبرنگار: 56
- چاپ
بهترین راهی که میتواند زاویه دید کودکان را برای طراحان اسباببازی آشکار سازد بیشتر بازی کردن با این اسباببازیهاست.