به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده طی نشستی با مدیرمسوول فصلنامه تخصصی آموزش که با حضور و همراهی اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت کشور منتشر میشود؛ ضمن قدردانی از تلاشهای علمی و ترویجی متولیان فصلنامه در زمینه دانش افزایی لازم در حوزه تعلیم و تربیت، از اهمیت تقویت توجه عالمانه به نسل کودک و نوجوان سخن گفت.
احدزاده تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت و فلسفه آموزش، مرحله کودکی بیشک بسیار مهم بوده و نقش مربی، مهمتر و نمادی از الگوی رشد اخلاقی برای کودک است و اتخاذ رویکردی تخصصی در این فصلنامه به کودک و فلسفه کودکی در کنار توجه به نهادی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسیار سازنده و ارتقادهنده خواهد بود.
مدیرکل کانون استان اردبیل بابیان اینکه دوره کودکی، دوره اساسی شکلگیری شخصیت برای بزرگسالی بوده و به رسمیت شناختن این دوره درواقع تضمین فردای این نسل است، خاطرنشان کرد: اگر گفته میشود جامعه محصول فرهنگی سیستمهای آموزشی و تربیتی آن است، بیراهه نبوده و درواقع سیستمهای متولی تعلیم و تربیت به عنوان پلی است جهت گذر کودکان امروز برای ورود به جامعه بزرگتر فردا؛ که باید کفایتها و مهارتهای لازم را به این نسل انتقال داد.
او در ادامه اضافه کرد: از یاد نبریم فرآیند تعلیم و تربیت در آغازین سالهای هزاره سوم، به دلیل تغییرات برقآسای ناشی از رشد دانشها، پرچالش بوده و ایستایی یا اکتفا به اهداف تعلیم و تربیت دهههای قبلی، پاسخگوی نیازهای امروز و فردا نخواهد بود و مهارتهای خواندن و نوشتن، محاسبه و حتی سواد رایانهای، تنها ملاک باسوادی نبوده؛ چراکه امروز کسی باسواد تلقی میشود که توانایی تغییر با توجه به مقتضیات زمانی را داشته باشد و این باسوادی که نمادی از فرآیند یادگیری است، نمود خود را در؛ دانستن، عمل کردن، زندگی کردن و باهم زندگی کردن، نشان میدهد.
زعفر احدزاده به کوششهای مؤثر کانون برای بروز رسانی فعالیتها و برنامههای خود پس از دههها فعالیت مؤثر این نهاد، اشارهکرده و افزود: بازنگری در تعداد و عناوین فعالیتها، تجدیدنظر در گروههای مختلف سنی، انتشار کتاب و اجرای طرح هاتف(هدایت استعدادها و توانافزایی فرهنگی)، اتفاق بزرگی است که مرتبط با فلسفه کودکی بوده و براساس استعدادها و علاقهمندی کودکان و نوجوانان باهدف تقویت مهارتهای مختلف زندگی در حال اجراست.
مدیرکل کانون استان ضمن قدردانی از مدیرمسئول فصلنامه فلسفه آموزش که شماره بهار سال ۱۴۰۰ خود را به فلسفه کودکی اختصاص داده، افزود: پرورش تفکر خلاق در نسل کودک و نوجوان باهدف ارتقا قدرت استدلال در قالب تفکر خودمراقبتی، باید نهادینه شود که رویکرد کانون نیز همین بوده و نمود خلاقانه خود را در قالب ۶۱ فعالیت پیشبینی و اجرا میکند.
در ادامه بهشته صفرپور مدیرمسئول فصلنامه تخصصی فلسفه آموزش، به تأثیر کانون و برنامههای آن در رشد چنین تفکری باهدف مهارتمند نمودن کودکان و نوجوانان پرداخته و خاطرنشان کرد: اینجانب از اعضای قدیمی کانون بوده و به تأثیر فعالیتهای آن اعتقاد ویژهای دارم که خود و همکلاسیهای دوران مدرسهای، در کنار آموزشهای رسمی، کانون را هم در اولویت قراردادیم و تأثیر این نهاد مهم و بنیادین را در موفقیتهای بعدی تحصیلی و شغلیمان لمس کردیم.
صفرپور توجهافزایی به فرآیند تعلیم و تربیت را از دغدغههای اصلی خود عنوان و انتشار این فصلنامه را پاسخی به چنین دغدغهها دانسته و اظهار داشت: با توجه به تجارب تحصیلی و شغلی، به میزان توجهافزایی نسل کودک و نوجوان، شاهد موفقیتهای فردای نسلی خواهیم بود که ضمن مراقبت از خود و دیگران، خلاقانه عمل نموده و نقادانه با پدیدههای مختلف برخورد مینمایند.
وی بابیان اینکه کانون پرورش فکری از چنین ظرفیت و نگرشی برای تقویت تفکر فلسفی برخوردار است، اظهار امیدواری کرد که با کمک نهادهای تعلیم و تربیت استان به خصوص کانون، همکاریهای سازنده هموار شود که نمود آن را میتوان در شخصیتهای موفق علمی و پزشکی استان که در دهههای شصت و هفتاد عضو کانون بودهاند، مشاهده کرد.