یک عروسک باید حرکات ظریفی داشته باشد تا تماشاگر حس کند عروسک زنده است

برگزاری نشست مجازی «جادوی جان بخشی به عروسک‌ها» با حضور بهناز مهدی‌خواه عروسک‌ساز و عروسک‌گردان کشوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ نشست مجازی «جادوی جان‌بخشی به عروسک‌ها» برگزار شد.

در نوزدهمین نشست انجمن هنرهای نمایشی استان، بهناز مهدی‌خواه در رابطه با عروسک‌های رومیزی توضیحاتی داد و گفت: مفصل‌بندی در عروسک‌های میله‌ای مهم است و باید عروسک‌ها درست مفصل‌بندی شوند؛ تا عروسک‌گردان بتواند به راحتی عروسک را با میله‌ای که به اجزای بدن عروسک متصل شده به حرکت درآورد .

مهدی‌خواه در ادامه درباره حرکت سر و تنه عروسک، نفس کشیدن عروسک  و چک کردن حرکات عروسک توسط عروسک گردان صحبت کرد و گفت: یک عروسک باید نفس کشیدن و حرکت‌های ریزی داشته باشد که تماشاگر حس کند عروسک زنده است و باید سر و تنه حرکت داشته باشد. این عروسک‌گردان افزود: نکته بعدی نگاه عروسک است، که بسیار مهم می‌باشد. این‌که عروسک به کجا نگاه می‌کند و عروسک‌گردان باید به عروسک خود نگاه کند که سر و بدن عروسک در چه حالتی است و عروسک‌گردان باید تمرکز  بالایی داشته باشد . 

عروسک‌گردان عروسک ململ گفت: در صحنه بقیه عروسک‌ها می‌بایست به عروسک اصلی نگاه کنند و در حد یک نفس کشیدن که نشان تایید باشد باید حرکت داشته باشند. قرار نیست موقع صحبت و نگاه کردن عروسک اصلی بقیه عروسک‌ها حرکت زیاد داشته باشند. 

این عروسک‌ساز گفت: باید عروسک اصلی خوب دیده شود.حرکات عروسک اصلی باید غلو آمیزتر و درشت باشد و این‌که عروسک‌ها نباید  با هم صحبت کنند و فکوس بیشتر روی عروسک مورد نظر و اصلی می‌باشد و نکات دیگری  نیز در حرکت عروسک‌های باتومی خیلی مهم دانستند. 

مهدی‌خواه در ادامه گفت: وقتی عروسک نشسته باشد و یک پا روی پای دیگر گذاشته؛ خیلی راحت با حرکات کوچک و بسیار ریز  می‌توان یک فرم زیبا به عروسک داد تا حالت نمایشی بسیار زیباتری  پیدا کند. 

یک عروسک بایدحالت مناسب بگیرد و عروسک‌گردان می‌تواند حرکات مختلفی در دست، پا، زانو، باسن و کمر در عروسک ایجاد کند و حتی حرکات پا به صورت لی‌لی نشان داده شود که این خود فرم‌های مختلف و جان‌بخشی بهتری به عروسک می‌بخشد.

این عروسک‌گردان اظهار داشت: نکته مهم دیگری که مهدی‌خواه به آن اشاره کرد رعایت فاکتور فانتزی در طراحی عروسک بود. 

وی گفت: با توجه به تناسب موضوع داستان می‌طلبد که در طراحی عروسک‌ها به موارد مهمی همچون اندازه عروسک، اندازه اندام‌ها و اعضا بدن توجه شود.

این عروسک ساز همچنین در خصوص عروسک‌گردان دوم برای عروسک‌های میله‌ای صحبت کرد و گفت: برای یک عروسک باتومی یا میله‌ای یک عروسک‌گردان کافی است اما اگر عروسک قرار باشد راه برود به عروسک‌گردان دوم نیاز داریم که همزمان با عروسک‌گردان اول که سر و بالا تنه را حرکت می‌دهد عروسک‌گردان دوم نیز پاها را به حرکت درآورد.

 مهدی خواه در مورد شیوه بنراکو در ژاپن با اعضا صحبت کرد و گفت:  یک استاد واقعی در ژاپن مراحل بسیار سختی را طی می‌کند و هر عروسک‌گردان ۲۲ سال باید کار کند تا حرفه‌ای شود .

مهدی‌خواه همچنین از انتخاب صدا صحبت کرد و گفت: صدا برای یک عروسک بسیار مهم است و این‌که چه صدایی انتخاب شود. چه زمانی‌که طراحی می‌شود و چه زمانی‌که در حال حرکت است باید حتما شناسنامه داشته باشد.

وی در مورد مشخصات عروسک گفت: یک عروسک دارای شناسنامه باید از نظر جنسیت، سن، سال و شغل مشخص باشد. 

این عروسک‌گردان گفت: شکل و شمایل عروسک در صدا موثر است و صدا پیشه طبق آن شناسنامه صداپیشگی را انجام می‌دهد. 

مهدی خواه از عروسک مورچه که یکی از دست سازه‌هایش بود  برای اعضا رونمایی کرد و گفت: این عروسک از یک توپ پینگ پنگ و دو تا توپ تخم مرغی ساخته شده است و پاهای عروسک با سیم مفتولی درست شده است. 

وی در پایان مباحث سایت kpf .ir و  بخش دوره‌های مجازی  را معرفی کرد و پیشنهاد داد تا اعضا در کارگاه‌های بدون محدودیت شرکت کنند و از این آموزش‌ها بهتر استفاده نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =