به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، در این نشست مجازی گفت: با کمک قصه، میتوان کودکان و نوجوانان را با محیط اطراف بیشتر آشنا کرد و قدرت تفکر و تخیل آنان را گسترش داد؛ همچنین قصه میتواند استعداد کودکان و نوجوانان را شکوفا، حافظه را تقویت و روحیه پرسشگری و مطالبهگری را در آنان تقویت کند.
کامرانی، نوشتن و روایت قصههای خوب را وابسته به مطالعه کتابهای معتبر، تمرین در نوشتن و توجه به حوادث و اتفاقات اطراف دانست که در کانون به صورت تخصصی دنبال میشود.
مدیر کل کانون فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر بخواهیم از هنر و قالب قصهگویی صحبت کنیم باید به تاریخ خلقت نگاهی بیندازیم که قصه همزاد انسان است و به جغرافیای خاص و زمان مشخصی تعلق ندارد بلکه در بین همه ملل دنیا در طول تاریخ رواج داشته و یکی از بهترین ابزار در بین هنرهاست که موجب میشود تا قصهگو در قالبی ارزشمند و تأثیرگذار، پیام را به مخاطب منتقل کند. در حال حاضر کارکرد قصه از سرگرمی گذشته و به عنوان یک رسانه و ابزار تأثیرگذار مطرح است.
کامرانی خطاب به شرکتکنندگان که برگزیدگان استانی جشنواره قصهگویی بودند گفت: شما در آغاز راه هستید و این برگزیده شدن، مسوولیت شما را برای آموختن، تمرین کردن و تلاش بیشتر، مضاعف میکند. او ادامه داد: جشنواره، تنها محل معرفی برگزیدگان نیست؛ در جشنوارهها روش زندگی، تعاون، همکاری و مهارتها را میآموزیم و شخصیت کودکان و نوجوانان در همین جشنوارهها تکامل پیدا میکند.
این نشست با قصهگویی برگزیدگان و بررسی قصههای منتخب با حضور لیلا ابراهیمی، مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، مدرس و داور قصهگویی ادامه یافت.
ابراهیمی گفت: اولین و مهمترین بخش در قصهگویی، انتخاب قصه است. اگر قصه خوبی را انتخاب کنید بارها و بارها هم که روایت شود، تکراری نمیشود و مخاطب را جذب میکند. اگر قصه ۱۰۰ نمره داشته باشد ۹۰ نمره به شروع اختصاص دارد و شروع قصه از اهمیت بالایی برخوردار است. پایان قصه، لحن و بیان نیز از دیگر موارد مهمی است که در قصهگویی باید مورد نظر قرار بگیرد. استفاده از لهجه از دیگر مواردی بود که در نقد روایتها، از سوی ابراهیمی به آن توصیه شد.
این مدرس قصهگویی در ادامه گفت: هر چقدر زمان قصه کوتاهتر باشد، قصه و قصهگو، موفقتر است. اگر جملات و کلمات اضافه از قصه حذف شود در صورتی که به محتوای قصه آسیب نرسد، قصه بهتر به نتیجه میرسد.
ابراهیمی خطاب به قصهگویان کانون فارس گفت: در قصه، ذهن مخاطب را محدود نکنید و از برچسب زدن خودداری کنید. مثلا نگویید خانم کلاغه، آقا قورباغه... . بگذارید مخاطب متناسب با علاقه خودش، شخصیتهای قصه را در ذهن و خاطرش مجسم کند.
او پوشش مناسب قصهگو و فضاسازی مناسب، متناسب با قصه و محتوا را یکی از شیوههای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب دانست. خلاقیت در اجرا و تمرین مداوم، دیگر مواردی بود که ابراهیمی بر آنها تأکید کرد.
گفتنی است، پس از بررسی و پایش آثار رسیده از قصهگویان استان فارس در گروههای «پسران و دختران»، «زنان و مردان» و «پدربزرگها و مادربزرگها» در بخشهای ملی و آیینی- سنتی، برگزیدگان مرحلهی استانی بیست و سومین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی و راهیافتگان به مرحلهی منطقهای، معرفی شدند.
بر این اساس و با اعلام هیأت داوران، در بخش ملی: در گروه مادر بزرگها و پدربزرگها، فاطمه سلطانی با قصه «سلطان و آهو»، عبدالصمد رحمانیان کوشککی با قصه «کفشهای بازرگان» و هاجر قنبری با قصه «فرشته بالدار» به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.
در بخش زنان و مردان نیز رقیه مستقیم با قصه «غول و نمکی» مقام اول را به خود اختصاص داد. ضحی محزون با قصه «موش دم بریده» و مریم جمالی با قصه «آقای قورباغه» نیز موفق به کسب مقام دوم و سوم جشنواره شدند. در این بخش سعیده عزیزی با قصه «کلوچههای خوشمزه» و زهرا رایگان با قصه «میهمان» به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.
جشنواره استانی قصهگویی همچنین در بخش دختران و پسران، ستایش عربزاده با قصه «تولد مار بوآ»، محدثه شاهدی با قصه «شیر بییال و دم» و محدثه تشویقی با قصه «آهوی گردن دراز» را به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی کرد و زهرا تشکر با قصه «دروغ بزگ» را شایسته تقدیر دانست.
بخش آیینی- سنتی بیستوسومین جشنواره استانی قصهگویی نیز در بخش دختران و پسران ۴ برگزیده و شایسته تقدیر داشت. بر این اساس، امیر محمد زارع با قصه «مزعفر و بغرا»، زهرا صمیمی با قصه «نقل ضحاک» و نازنین زهرا ایزدی با قصه «نبرد رستم و اشکبوس» به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند. یکتا افشاری با قصه «آرش کمانگیر» شایسته تقدیر در این بخش معرفی شد.
مرحله پایانی بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا بهصورت مجازی برگزار میشود.