به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این دوره آموزشی بهمنظور آشناسازی افزونتر مربیان فرهنگی با ضرورتها و اهداف بحثکتاب و آگاهی از روشها و مهارتهای اجرای این فعالیت صورتگرفت.
شیوههای شناخت درست از مخاطبان و کتابهای مناسب این گروههای سنی و همچنین، آشنایی هرچهبیشتر مربیان با نقش مهم و تسهیلگر خود در همراهسازی اعضا، از دیگر اهداف این دوره آموزشی ۸ ساعته بهشمارمیرفت.
این درحالیاست که حمیدنوایی لواسانی، مدرس و منتقد ادبیات کودک و نوجوان میهمان این دوره آموزش مجازی در روزهای ۲۵ و ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ بود .
نوایی لواسانی در این دوره، از اولویتهای نظامآموزشی کشور سخنبه میانآورد و با اشاره به اهداف کانون در کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان گفت: راز مانایی این مجموعه، برنامهریزی براساس فطرتدرونی مخاطبان و فرصتسازی برای انتخاب آزادانه و مبتنی بر فطرت الهی خودآگاهانهاست.
عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در ادامه، تربیت آیندهسازانی پرسشگر و همگامی با نیازهای روز را از دیگر اهداف کانون عنوانکرد و با تبیین این موضوع که تعلیم و تربیت و همچنین، رشد تفکر و اندیشه، ریشه در واقعیتهای بیرونی دارد، افزود: رفتارهای بیرونی مناسب نیز نیازمند تفکر سالم و بالنده است.
وی در این ارتباط توضیحداد:«نقش مربیان در تربیت انسانها مهم و ویژه است. اگر فعالیتی برنامهریزی و منجر به رشد کنجکاوی و پرسشگری نشود، به معنای واقعی کلمه به تعلیم و تربیت نپرداختهایم.»
خالق آثاری چون: «سیاره یخی» و «دوستان آسمانی» درعینحال، از اهمیت شناسایی و جهتدهی به استعدادهای درونی اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون سخنبهمیانآورد و گفت: چنانچه این تشخیص بهدرستی صورتنگیرد، شاهد بیانگیزگی در مخاطب خواهیمبود.
وی برهمین اساس برنامههای کانون، به ویژه فعالیت«بحثکتاب» را فعالیتی مهم و جذاب توصیفکرد و با خاطرنشانکردن نقش این حرکت فرهنگی در آشنایی کودک و نوجوان با محتوای مورد گفتوگو و تقویت مهارت استدلال، تجزیه و تحلیل و تقویت مهارتهای ارتباطی گفت: کتاب نقش بسیار مهمی در این مسیر دارد و بهترین ابزار ارتباطی جمعی دیداری و شنیداری محسوبمیشود.
نویسنده کتاب«سرزمین بادخیز و بچههای ایستگاه»، دیگربخش سخنان خود را به ضرورتهای اشراف و آگاهی مربی از محتوای کتاب و لزوم ترسیم چشمانداز اجرای فعالیت بحثکتاب اختصاصداد و راهکارهایی برای برگزاری هرچه بهتر آن ارایهکرد.
تبیین شیوههای برنامهریزی فعالیت بحثکتاب در مراکز فرهنگی هنری کانون و پاسخگویی به پرسشهای شرکتکنندگان، پایانبخش این دوره آموزشی بود که با حضور ۳۸ مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در بستر فضای مجازی صورتگرفت.