به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون سیستان و بلوچستان، چهاردمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مدرس کارگاه گفت: پس از تحولاتی که با ظهور نیما و پیروان او در حوزهی شعر پدید آمد، گروه دیگری از شاعران مصمم شدند قید و بندهای بیشتری را از دست و پای شعر بازکنند.
هادی فردوسی در بیان تفاوت شعر سپید با دیگر قالبهای شعر گفت: وزن شعر فارسی حاصل ترکیب خاص هجاها است ولی شعر سپید از این وزن بیبهره است و شاعر اجباری برای رعایت آن ندارد و اینگونه شعر در زبان، تخیل و ساختمان، با آنچه در گذشته بوده، تفاوت دارد.
وی در ادامه، ویژگیهایی برای شعر سپید برشمرد و معتقد بود رعایت آنها، تفاوت نثر ادبی و شعر را رقم میزند که از آن جمله میتوان به موسیقی داخلی(که از تناسب بین حروف و صداهای واژهها به وجود میآید)، تکرار و جابهجایی ارکان جمله اشاره کرد.
از «موسیقی کناری» به عنوان دیگر ویژگی شعر سپید نام برده شد که فردوسی در توضیح آن گفت: شاعر در به شعر سپید الزامی برای رعایت آن ندارد اما برای ایجاد تناسب ، آهنگ در کلام و یا تشخص بخشیدن به یک واژه میتواند از آن بهره ببرد.
سرایندهی «آنها همه از تبار باران بودند» موسیقی معنایی را مجموعهای از تناسبها، تقارنها، تضادها و مشابهتهای بین واژهها و مفاهیم شعری دانست که از طریق آرایههای ادبی ایجاد میشود و شعر را برجستهتر میکند.
موسیقی دیداری یا نوشتاری، باستانگرایی(استفاده از واژههای کهن در شعر)، مردمگرایی(به کاربردن واژهایی که مربوط به زبان محاوره است) و جابهجایی ارکان جمله ویژگیهای دیگری بود که کارشناس انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از آنها نام برد.
این داور و دبیر جشنوارههای استانی و کشوری، که از وی پنج مجموعه شعر بزرگسال و ۱۲ مجموعه در حوزهی شعر کودک و نوجوان از وی منتشر شده است، ضمن آنکه به شاعران حاضر در نشست توصیه کرد از کلیشهها دور شوند و سخن تازه بگویند، از آنان خواست با مطالعه و خواندن شعرهای شاعران معاصر خود را در حوزهی شعر و زبان قویتر کنند.