به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، عالیه قوامی؛ سرپرست کانون با گرامیداشت و تبریک هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: مهمترین سرمایه معنوی کانون کتاب و مربیان و اعضای کتابخوان است.
وی ادامه داد: کتابهایی که در مخزن باز کتابخانه های کانون در اختیار بچههاست فرصت مطالعه را به درستی در اختیار آنها قرار داده و دسترسی به کتاب را برای آنها راحت و حس اعتماد به نفس آنها را تقویت می کند.
قوامی بیان کرد: نقش مربیان کانون در ایجاد ارتباط و انس کودک با کتاب بسیار مهم است . یک مربی خلاق با معرفی یک کتاب خوب می تواند مسیر زندگی مخاطب خود را تغییر دهد.
وی تصریح کرد: هفته کتاب و کتابخوانی فرصت بسیار مغتنمی است تا مربیان مراکز کانون برای ارتباط هرچه بیشتر و معرفی و آشنایی بهتر خانواده ها و اعضای کانون با کتاب های خوب تلاش کنند و فرهنگ کتاب و کتابخوانی را گسترش دهند.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در این وبینار با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: در شرایط کرونا که همه دغدغه سلامت کودکان را داریم، شاید کتاب و کتابخوانی در اولویت نباشد اما یک کتاب می تواند نقش داروی موثر برای روح و روان آدمی باشد.
آخوندی با تاکید بر اهمیت حفظ سلامت روحی، روانی بچهها به ویژه در چنین شرایطی افزود: این موضوع باید برای مربیان کانون هم در اولویت باشد و به عنوان درمانگر روح و روان مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم در خصوص کتاب و درس و مدرسه اظهار داشت: کتابگریزی بچهها به دلیل نقص در سیستم های آموزشی است.
آخوندی با ابراز تاسف از اینکه در موضوع کتاب و کتابخوانی، یک مقوله را در مقابل مقوله دیگری قرار دادیم ادامه داد: طرح پیک نوروزی که سالها از سوی آموزش و پرورش در ایام نوروز اجرایی شده و فرصت خوش نوروز را میگیرد، براساس پژوهش ها، عاملی برای گریز دانشآموزان از درس و مدرسه است.
وی با بیان اینکه موارد مشابه زیادی داریم که عامل گریزدر این زمینه هستند اظهار کرد: رفتارهای تحمیلی والدین هم در این زمینه نقش دارند و باعث شده تا بچهها از کتاب و کتابخوانی گریزان باشند.
وی با اشاره به نقش مربیان مراکز کانون در تشویق بچهها به مطالعه و استفاده از کتاب افزود:وظیفه داریم که کتاب و کتابخوانی را به کاری لذت بخش و خوشایند برای بچهها تبدیل کنیم که تمایز کانون نسبت به سایر متولیان نیز همین است.وی با اشاره به روشهای مختلف این امر تصریح کرد: تا زمانیکه کتاب خوب را نشناسیم نمیتوانیم مروج خوبی هم باشیم لذا باید کتاب خوب را بشناسیم و آن را به خوبی معرفی کنیم.
آخوندی با بیان اینکه ذائقه کودک و نوجوان امروز با گذشته تغییر کرده عنوان کرد: معرفی کتاب باید بر اساس نیاز روز و رویکرد تازه ای باشد تا بتوان بچهها را جذب کرد همچنین از کتابهایی که به نوعی پند و نصیحت و شعار دارند نیز پرهیز شود.
وی بیان کرد: همچنین کتاب باید پیوست عاطفی داشته باشد تا کودک و نوجوان جذب کند.