به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان سمنان، نشست تخصصی «مقاله و جستارنویسی» بهمناسبت گرامیداشت هفتهی پژوهش با دعوت از حسن ذوالفقاری نویسنده و پژوهشگر، شنبه ۲۷ آدر ۱۴۰۰ در قالب ویدئوکنفرانس ویژه مسئولان و مربیان مراکز فرهنگیهنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استانهای خراسان رضوی و سمنان برگزار شد.
ذوالفقاری ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مسئولان و مربیان کانون پرورش فکری اظهار داشت: جستار، نوشتهای است که در آن استدلالهای شخصی نویسنده مطرح میشود و در واقع نتیجهی نگاه نویسنده به یک موضوع از نقطهنظر منحصربهفرد است.
وی در ادامه افزود: نویسنده در جستارنویسی، آزادی مطلق دارد و فرق جستار با مقاله و داستان در این است که در جستار میتوانیم همزمان روایتی را تعریف کنیم، قصهای تخیلی بگوییم یا مسئلهای را تحلیل منطقی کنیم؛ گرچه جستار، داستان و مقاله نیست؛ اما میتواند با بهرهگیری از این آثار، راهی را برای بیان حرفهای ناگفته و صمیمی اما مهم باز کند.
ذوالفقاری با بیان اینکه جستارنویسی، آغاز نوشتن و تمرین آن است، گفت: جستار میتواند گام مناسبی برای تمرین نویسندگی غیر داستانی باشد و بهتدریج فرد را برای نوشتن با ساختار و چارچوب جدیتر آماده کند.
این نویسنده و پژوهشگر در ادامه با اشاره به ویژگیهای جستارها مبنی بر حدود، کاربرد، حجم و قالب، اصلیترین معیار یک جستار خوب و برگزیده را نوآوری، تازگی و خلاقیت و پرداخت خلاقانهی موضوع، نگاه متفاوت، حرف تازه و ایدهی جدید، عنوان و خاطرنشان کرد: جستار با مقاله تفاوت دارد؛ چراکه مقاله، رسمیتر، جدیتر، مستدل و مستندتر است در حالیکه جستار، کوتاه، ساده، کمتر مستدل و فوری است.
ذوالفقاری همچنین چگونگی سازماندهی محتوا، تجزیه و تحلیل دادهها، مستندسازی و یافتن مجلات معتبر علمی پژوهشی را از مهارتهای مهم مقالهنویسی دانست و تأکید کرد: عنوان مقاله بایست کوتاه و حداکثر ۱۵ کلمه، توصیفکنندهی محتوا و بیانکنندهی هدف اصلی تحقیق و معرف شاخصها و متغیرها یا مهمترین یافتههای تحقیق باشد و از آوردن حروف اختصاری بهجز در موارد خاص در عنوان پرهیز شود و نیاز هم نیست از کلماتی مانند «بررسی..»، «نتیجه..» و «روشهای..» در عنوان استفاده شود.
وی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: طرح پرسش تحقیق بایست مجهول حقیقی داشته باشد، از زاویهای نو به مسئله نگاه کند، همچنین متناسب با مخاطب مورد نظر باشد و به نیازمندیهای جامعه پاسخ دهد و در سازماندهی محتوا و نگارش مقاله نیز از نقل قول مستقیم کمتر استفاده شود.
گفتنی است، بررسی انواع جستار از نظر رسمی و غیر رسمی، فایده جستارنویسی، معرفی انواع جستار از نظر کارکرد(جستار تعریفی، انتقادی، روایی، توصیفی، توضیحی، اقناعی، جدلی، تحلیلی، علی یا علت و معلولی، قیاسی و تقابلی، فرایندی و تبیینی)، معرفی انواع نوشته(به لحاظ موضوع، زبان، لحن و بیان، قالب، مخاطب، حجم، موضوع، هدف و اعتبار)، تعریف مقاله علمی و معیارهای یک مقاله خوب، انواع مقالات دانشگاهی، مراحل تدوین مقاله، ساختار مقالات علمی، صفحه مشخصات مقاله، عنوان و موضوع مقاله، چکیده، کلیدواژهها، مقدمه یا بحث، پیشینه، روش تحقیق، نتیجهگیری، مستندسازی، معرفی معتبرترین مجلههای علمی جهان و... از دیگر مطالب بیانشده در این نشست بود.