تقویت حس دیداری، سواد بصری کودکان را توسعه می‌دهد

مربیان ادبی کانون فارس، در نشست‌های ادبی، تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، بر اساس پیش‌بینی برنامه‌های سال ۱۴۰۰ آفرینش‌های ادبی استان فارس، با هدف بهره‌مندی از تخصص ادبی مربیان، سلسله نشست‌های آموزشی با محتوای ادبی برگزار در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس برگزار می‌شود.

بر این اساس هر یک از مربیان ادبی استان فارس با توجه به تجارب موفق و ارزنده خود، به عنوان کارشناس تخصصی نشست، موضوعی را در راستای فعالیت‌های ادبی کانون انتخاب و در رابطه با آن، با همکاران شرکت‌کننده در نشست به بحث و گفتگو می‌نشیند.

 این فعالیت ۲۴ آبان همزمان با روز کتاب و کتاب‌خوانی آغاز شد و هشتمین جلسه این نشست را راضیه احمدی، مربی ادبی مراکز شیراز با موضوع «کتاب‌های تصویری برای کودکان» هدایت کرد.

او از سواد بصری و راه‌های تقویت آن گفت.به گفته‌ی احمدی، مهم‌ترین روش تقویت سواد بصری در کودکان از طریق تقویت حس دیداری است که در کارگاه نوشتن خلاق مد نظر است. او افزود: سواد بصری به مفهوم درک و دریافت معنا از تصویر است وکتاب‌های تصویری منبع مهمی برای تقویت حس دیداری و در نتیجه سواد بصری هستند.

تفاوت کتاب‌های مصور و تصویری و نقش تصویرها در این دو حوزه، انواع کتاب‌های تصویری شامل مفهومی، آموزشی، الفباآموزها، بدون کلام و داستانی از دیگر مواردی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

احمدی در فرایند در ساخت کتاب تصویری تعامل نویسنده و تصویرگر را بسیار مهم دانست و گفت:  بدون ارتباط، روایت و داستانی شکل نمی‌گیرد؛ نقش نویسنده در کتاب‌های تصویری داستانی وبدون کلام هم همچنان مهم است چون روند پیش برد اتفاقات داستانی، فریم بندی‌ها، همچنین فضاهای داستانی و ایده‌پردازی ابتدا در ذهن نویسنده‌ی اثر شکل می‌گیرد.

سلسله نشست‌های تخصصی ادبی، با برنامه‌ریزی و پشتیبانی استان، از سوی مربیان ادبی و در زمان‌بندی تعیین شده، هر دو هفته، یک‌بار برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =