به گزارش روابطعمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، اعظم موسوی، کارشناس روابطعمومی کانون فارس این نشست را با نقد اشعار اعضای نوجوان آغاز کرد. کشف شاعرانه، تصویرسازی، آشناییزدایی، ایجاز و انسجام از جمله مواردی بود که در نقد آثار اعضا به آن اشاره شد.
موسوی اعضا را به خواندن کتاب و مطالعه اشعار شاعران معاصر تشویق کرد و گفت: زیاد بخوانید، اما حداقل تأثیر را از شاعران بگیرید تا صاحب زبان شعری و سبک منحصر به خود شوید و تلاش کنید تا به زبان زمان خود شعر بسرایید.
این شاعر و منتقد ادبی در بخش دیگری از سخنانش و در نقد شعر یکی از اعضا به خصوصیات شعر سپید اشاره کرد و گفت: شاعر در این نوع شعر از عنصر عاطفه، احساس، روایت و موسیقی بهره میبرد و جانمایه شعر سپید با یک نگاه متفاوت به سراغ پدیدهها و محیط اطراف رفتن است. به گفتهی او، شعر سپید در مفهوم، ساختشکنی ایجاد میکند که به خلاقیت و آفرینش در حوزهی زبان و تولید مفهوم میانجامد. موسوی شعر سپید را قالب مناسبی برای انتقال اندیشه و مفاهیم دانست.
موسوی از قالب غزل هم سخن گفت و شروع و پایان متفاوت، به کار بردن کلمات در جای مناسب و هماهنگی واژهها با فضای شعر، حضور اندیشه و تخیل در شعر، تصویرسازی، بیان شاعرانه، پرهیز از کلیشهها و آشناییزدایی را از خصوصیات بارز شاعر غزلسرا دانست.
او خطاب به اعضا و مربیان گفت: واژه باید در خدمت محتوا و اندیشه شاعر باشد و در سرودن نباید از فرم غفلت کرد و نه محتوا. به عبارتی فرم و محتوا در کنار هم اهمیت پیدا کرده و به آفرینش اثر خلاق میانجامد.
موسوی از اعضا خواست خودشان اول منتقد اثرشان باشند و با نگاه انتقادی، چندین بار به خوانش اشعارشان بپردازند چون نقدپذیری ویژگی بارز شاعر است. او همچنین مطالعه، تجربه عینی و ذهنی، زبان ساده و صمیمی، مضمونآفرینی و پرهیز از مستقیمگویی را دلیلی برای سرایش اشعار بهتر دانست.
این نشست با تعاریفی از تخیل، ویژگیها و تأثیر آن بر شعر و معرفی چند کتاب مرجع، معرفی کتابهای شعر و شاعران معاصر ادامه و پایان یافت.