به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، سرپرست کانون استان ضمن تقدیر از تلاش مربیان و موفقیتهای کسب شده در فراخوانهای کشوری با بیان اینکه در کنار پرورش اعضای توانمند و متخصص در حوزه ادبیات به تربیت دینی و اخلاقی آنان نیز باید توجه داشت، گفت: به دلیل ارتباط عاطفی، اعضای کانون شما مربیان را الگو و سرمشق خود قرار میدهند و از رفتار و منش شما الهام میگیرند.
ملکزاده فرد در ادامه با اشاره به آسیبهای فضای مجازی و لزوم آگاهسازی اعضا از این مسایل اظهار داشت: روشنگری بخشی از وظایف یک مربی است. فضای مجازی در کنار فواید و سودبخشی که دارد می تواند سلامت روانی کودکان و نوجوانان را مختل کند و به همین جهت بهتر است ارتباط ما با آنها در فضای مجازی امن و تعریف شده باشد و اعضا را به سمت پیام رسانهای مورد اعتماد هدایت کنیم.
مریم کوچکی کارشناس آفرینشهای ادبی کانون نیز در رابطه با اهمیت ثبت آثار اعضا عنوان داشت: بایگانی وحفظ و نگهداری آثار اعضا و تجربه های مربیان از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که این کار سیر رشد و روند تربیت ادبی اعضا در کارگاههای ادبی را به نمایش میگذارد.
وی در ادامه تاثیر تجربه ادبی و بهره گیری از آن در آموزش عناصر ادبی را یادآور شد و گفت: خواندن کتابهای داستان و شعر در کارگاه های ادبی و تحلیل و بررسی آنها با سووالاتی کوتاه و ساده میتواند به الگوپذیری از آثار موفق کمک کند و مربیان بهتر است در هر جلسه کتابی را که مطالعه کرده و اشراف کامل دارند به اعضا معرفی و در کارگاه برای اعضا بخوانند. خواندن ، بهترین راه برای یادگیری عناصر ادبی و چگونگی بکار گرفتن آن است.
مهدیه علیقلی زاده، کارشناس آفرینشهای ادبی کانون استان نیز در این جلسه به مقایسه آماری کارگاههای ادبی در دو فصل تابستان و پاییز پرداخت و گفت: تابستان فرصت مناسبی برای جذب اعضای جدید در کارگاههای ادبی است که در سایهی تلاش مربیان این مهم اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه انتظار میرود اعضا با دانش و طبع زیبای مربیان بتوانند مهارت و توان ادبی لازم را در کارگاه های نوشتن خلاق کسب نمایند، اظهار امیدواری کرد در آیندهای نزدیک شاهد رشد کمی و کیفی کارگاههای شعر و داستان در استان باشیم.
علیقلی زاده در ادامه به تجربههای برگزیده فصل پاییز اشاره کرده و از مربیان خواست تا در ثبت و نگارش تجربیات خود کوشا باشند.
وی همچنین با تحلیل تجربههای مربیان در کارگاههای داستان، گفت: در طراحی شیوههای آموزش عناصر داستانی بهتر است تجربه زیستی اعضا در نظر شود و این امر علاوه بر تمرین بهرهگیری از تصاویر و اندوختههای ذهنی، به باورپذیر کردن داستان کمک شایانی میکند.
شایان ذکر است این نشست با نقد و بررسی داستان «آب شرمنده از آفتاب» توسط سمیه حسینزاده و دیگر مربیان آفرینشهای ادبی کانون استان پایان یافت.