کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

مصاحبه اداره کل کانون استان تهران با اعضاء مرکز 35 با موضوع نقالی

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، مصاحبه‌ای با اعضاء نوجوان نقالی‌خوان مرکز شماره 35 انجام شد، که به این شرح است:

  1. چگونه به هنر نقالی علاقمند شدید؟

محمد بخشعلی زاده

به شخصه با موضوعی روبرو بودم که من را بسیار ناراحت می کرد. این موضوع از یاد بردن زبان پارسی بود. من با خودم فکر کردم تا زمانی که مردم داستان های شاهنامه را نخوانند و با آن ها آشنا نشوند نابودی زبان مادری ما یعنی زبان پارسی به همین صورت ادامه خواهد داشت. پس تصمیم گرفتم با هنر های مختلف این داستان ها را معرفی بکنم. در همین زمان با هنر نقالی آشنا شدم و شروع نقالی من با برنامه ای به نام نیک نامان آغاز شد. و علاقه من به هنر نقالی توسط مربی خوبم خانم روحی بیشتر شد و سعی کردم این هنر از یاد رفته را دوباره زنده کنم.

مهدی ممی زاده :

من با خواندن کتاب عظیم شاهنامه و ورود به کانون مرکز ۳۵ با هنر نقالی آشنا شدم .

غزل جعفری نیاورانی :

من با دیدن نقالی در تلویزیون به این هنر علاقه من شدم و تصمیم گرفتم که من هم میتوانم این هنر را انجام دهم.

امیر حسین مرادی:

من با تماشای نقالی داستان‌های شاهنامه در تلویزیون به هنر نقالی علاقمند شدم.

حامد یگانه مرام:

من از قبل به هنر علاقه زیادی داشتم، اما تا بحال با هنرنقالی آشنا نشده بودم و روزی در یکی از جلسات نقالی شرکت کردم و قسمت کوتاهی از اجرای مربی بزرگوارم خانم روحی رحیم را دیدم و به این هنر علاقمند شدم.

سبحان کریم زاده:

توسط یکی از دوستانم با این حرفه شگفت انگیز آشنا شدم و با یک مقتل شروع کردم.

امیر حسین سلامت:

من از طریق دوستانم با نقالی آشنا شدم و من هم علاقمند شدم.

شیرین راد:

با خواندن و حفظ کردن شعرهای شاهنامه فردوسی و دیدن نقالی اساتید به این هنرعلاقمند شدم.

  1. آیا قصد دارید نقالی رو به عنوان شغل آینده تون انتخاب کنید؟

محمد بخشعلی زاده:

بله؛ بنده دوست دارم در کنار هر مشغله ای که در زندگی خود دارم تا آنجایی که می توانم این هنر را در کشورم ترویج بدم.

مهدی ممی زاده :

 بله ، من دوست دارم در کنار شغل آینده ام در حرفه نقالی هم نقش داشته باشم.

غزل جعفری نیاورانی :

بله حتما

امیر حسین مرادی:

بله

حامد یگانه مرام:

صد درصد در کنار حرفه ای دیگر، نقالی را به عنوان شغل انتخاب میکنم.

سبحان کریم زاده:

بله حتما. من این حرفه را به صورت جدی ادامه خواهم داد و درآینده بخشی از شغلم نقالی را انتخاب خواهم کرد.

امیر حسین سلامت:

بله

شیرین راد:

من به نقالی به دید یک حرفه و هنر نگاه می کنم اینکه بتوانم در زنده نگه داشتن این هنر بکوشم و البته اگر بتوانم آنقدر در این عرصه پیشرفت کنم که مورد تأیید استادان این کار قرار بگیرم شاید آنگاه به عنوان یک شغل بتوانم به این هنر نگاه کنم.

  1. سبک تمام نقال ها مشترک است؟ یا هر نقال سبک و روش خود را برای نقالی دارد؟

محمد بخشعلی زاده:

به عقیده من سبک نقال ها باهم متفاوت است. به نظر من به علت جنس صدای مختلف هر فرد سبک نقالی او هم فرق می کند چرا که باید در نقلی که تعریف می کند به صدایش آسیب نرسد یا باید طوری کار کند که صدای او ویژگی داشته باشد. پس بنابرین می توان گفت بعضی افراد سبک مختلفی در کار خود دارند.

مهدی ممی زاده :

خیر ، از نظر من هر نقال سبکی برای خود دارد بعضی ها در کنار نقالی خود از ساز استفاده می کنند و بعضی ها نه و ...

غزل جعفری نیاورانی :

خیر ، از نظر من هر نقال سبکی برای خود دارد بعضی ها در کنار نقالی خود از ساز استفاده می کنند و بعضی ها نه و ...

امیر حسین مرادی:

به نظر من سبک نقال ها باهم متفاوت است و هر کس سبک خود را دارد.

حامد یگانه مرام: بخاطر وجود مربی های متفاوت و ذهن های خلاقی که نقالان دارند هر نقال سبک و روش خودش را دارد اما ممکن است سبک تعداد کمی از نقالان مانند هم باشد.

سبحان کریم زاده:

خیر. سبک و روش نقالان با هم متفاوت است و هر نقال باتوجه به نقل، متن، موضوع و مکان اجرا متفاوت خواهد بود.

امیر حسین سلامت:

هر کسی که نقالی میکند برای خودش روش های را دارد.

شیرین راد:

اصولا نقالی یعنی نقل یا تعریف کردن یک روایت یا داستان؛ سبک بیشتر نقالان به یک شیوه است اما باید همیشه ابتکار و نوآوری به خرج داد و هنر نقالی را با روش های جدید تر ارائه کرد.

  1. وقتی که در حال نقل هستید و جمعیت به شما توجه می کنند و داستان تان را گوش می دهند شما چه احساسی دارید از این که مرکز توجه هستید؟

محمد بخشعلی زاده

من به شخصه زمانی که این اتفاق برایم میفتد از این که کارم را درست انجام دادم و توانسته ام مردم را جذب نقالی و شاهنامه خوانی کنم بسیار برایم خوشایند هست و علاقه مندتر می شدم تا داستان را با جذابیت بیشتر و بهتر تعریف کنم.

مهدی ممی زاده :

من وقتی در حال نقل هستم و مرکز توجه احساس شادی و خوشحالی و سر بلندی می کنم .

غزل جعفری نیاورانی :

از اینکه در انتخاب داستان موفق شده ام خوشحالم که جمعیت به من توجه میکنند.

امیر حسین مرادی:

از اینکه داستانی را که می خوانم همه دوست دارند خوشحال هستم.

حامد یگانه مرام:

وقتی مخاطبان به نقلی که نقل میکنم توجه میکند حس خیلی خوبی دارم. زمان چیز ارزشمندی است و من تمام تلاشم را میکنم تا مخاطبی که برای دیدن نقل زمان گذاشته است، زمانش هدر نرود.

سبحان کریم زاده:

قطعا حس شادمانی و خوشحالی به من دست میدهد، چرا که باعث سرگرم شدن افراد و جلب توجه آنها نسبت به خود شده‌ام.

همینطور احساس افتخار و سر بلندی میکنم که توانستم با داستانی که نقل کردم یاد و خاطر بزرگان و حکیمان را زنده کنم، و دراین عرصه مفید باشم.

امیر حسین سلامت:

وقتی که جمعیت به من توجه میکنند احساس میکنم من با جمعیت ارتباط خوبی را برقرار کرده ام.

شیرین راد:

باید برای توجه آنان ارزش قائل بود و صحیح ترین و بهترین نقل را انجام داد و اگر زمانی احساس کنم که  در نقالی مرکز توجه شده ام این امر برایم شیرین است و بر آن خواهم شد تا ادامه نقل را بهتر و قدرتمند تر روایت کنم.

  1. قصه هایی که برای نقل انتخاب می کنید معمولا بیشتر از کدام کتاب هاست؟

محمد بخشعلی زاده

من برای نقل هایی که انتخاب می کنم اگر موضوع شاهنامه باشد از کتاب های شاهنامه و یا قصه های آن استفاده می کنم، اما برای موارد دیگر از کتاب های مختلف که همگی در این مرکز کانون وجود دارد، استفاده می کنم.

مهدی ممی زاده :

قصه هایی که انتخاب می کنم از کتاب شاهنامه فردوسی می باشد .

غزل جعفری نیاورانی :

شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی 

امیر حسین مرادی:

شاهنامه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی.

حامد یگانه مرام:

کتاب شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی

سبحان کریم زاده:

از داستان های حماسی، تاریخی و از جمله شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی

امیر حسین سلامت:

کتاب شاهنامه ابوالقاسم فردوسی

شیرین راد:

گاهی  از خود شعرهای شاهنامه استفاده میکنم  و گاهی از اثاری که برگرفته از این اثر بزرگ است استفاده میکنم.

  1. وقتی که شما وارد حوزه نقالی شدید واکنش اطرافیان و دوستانتان چگونه بود؟

محمد بخشعلی زاده

شاید خنده دار باشد اما اطرافیانم ( به غیر از خانواده‌ام ) چیز خاصی نگفتند و دوستانم مسخره کردند. من این رفتارها را به منظور رواج نداشتن و حمایت نکردن از نقالی می‌گذارم، چرا که شاید اگر این هنر در جامعه ما رواج پیداکرده بود شاید مردم این ذهنیت را نداشتند و استقبال بیشتری از این هنر می‌شد.

مهدی ممی زاده :

من وقتی وارد این حرفه شدم اطرافیانم و دوستانم استقبال کردند و من را تشویق به پیشرفت در این حرفه کردند .

غزل جعفری نیاورانی :

بعضی ها مرا تشویق کردند و به من انرژی خیلی خوبی دادند و بعضی هم از تلاش من خوششان نمی آمد و دوست داشتند که خودشان تلاش کنند و به درجات بالایی برسند ولی به نظر من هر کسی در هر رشته ای تلاش کند در آن موفق می‌شود.

امیر حسین مرادی:

چون که من صدای خوبی دارم همه مرا تشویق می کردند.

حامد یگانه مرام:

خانواده ام از شروع یک کار فرهنگی جدید خشنود شدند و بسیار حمایت کردند و دوستان توجه زیادی نکردند اما پس از دیدن اجراها به نقالی علاقمند شدند.

سبحان کریم زاده:

واکنش جالبی داشتند و از نقل و نقالی خوششان آمد و علاقمند شدند و به بنده انگیزه دادند و حمایتم کردند تا در این رشته موفق شوم.

امیر حسین سلامت:

مورد توجه و حمایت خانواده و دوستانم قرار گرفتم.

شیرین راد:

عده ای مثل خود من علاقه مند بودند که طبیعتا مورد حمایت و تشویقشان قرار گرفتم.

  1. اگر بخواهید نقالی را در یک جمله خلاصه کنید و به شخصی که اصلا این هنر را نمی شناسد توضیح دهید چه می گویید؟ یک نقال خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

محمد بخشعلی زاده:

نقالی یک هنری است که زبان پارسی را دوباره زنده میکند و باعث می شود یک هنر باستانی در جامعه رواج پیدا کند و ذهنیت های مردم تغییر کند. یک نقال خوب باید هنر این موارد را داشته باشد:

1 –فن‌بیان 2 -جذب مخاطب 3- بازیگری 4 –نفس‌گیری 5 -اعتماد به نفس و موارد دیگر ...                                                 

مهدی ممی زاده :

در یک جمله می گویم : هنری است آرامش بخش و یاد آوری از ایران باستان

یک نقال خوب باید به متن تسلط داشته باشد ، در نقل تُپُق نزد ، و از ته دل این کار را انجام دهد .

غزل جعفری نیاورانی :

یک نقال خوب باید بداند که چه داستانی انتخاب کرده است و کاملا بر ان مسلط باشد و جمعیت را جذب خود نماید.

امیر حسین مرادی:

یک نقال خوب باید داستانی را انتخاب کند که همه دوست داشته باشند.

حامد یگانه مرام:

نقالی هنری است که سعی دارد زبان پارسی را (با اجرائی لذت بخش برای مخاطب) زنده نگه دارد. یک نقال خوب نقالی است که با قصه ای خوب اجرائی عالی را ارائه دهد تا زمان ارزشمند مخاطب هدر نرود.

سبحان کریم زاده:

اینکه ما ایرانی هستیم و باید به تمدن خودمان احترام بزاریم و اون رو حفظ کنیم. نقالی یکی از قدیمی ترین آیین و رسوم‌های ما ایرانی‌هاست که خواهان بسیاری دارد، کافیست یکی از اطرافیان وارد این حرفه بشود و ما از نزدیک لذت این کار رو بچشیم و با آن آشنا بشویم.

امیر حسین سلامت:

یک نقال خوب باید به همراه یک نقل خوب یک اجرای عالی داشته باشد، یک نقال خوب باید با تمرکز بالا، تمرین زیاد، حافظه عالی، بیان خوب را به همراه داشته باشد.

شیرین راد:

من در این قسمت با دو سؤال مواجه ام.1- نقالی چیست؟ روایت کردن یا تعریف کردن یک داستان یا متن

2- ویژگی‌های نقال خوب چیست؟ نقال خوب کسی است که با این هنر کاملا آشنا باشد.

  1. از دید شما کدام یک از داستانهای شاهنامه جذابیت بیشتری دارد؟

محمد بخشعلی زاده:

بنظر من همه داستان های شاهنامه جذاب هستند ولی داستان هایی مانند:

داستان فرود- رستم و اسفندیار و مرگ رستم- رستم و اکوان دیو-سیاوش

مهدی ممی زاده :

از نظر من تمام داستان های شاهنامه جذاب هستند .

غزل جعفری نیاورانی :

داستان سیاوش و داستان فرود و هفت خان رستم

امیر حسین مرادی:

داستان هفت خان رستم.

حامد یگانه مرام:

داستان سیاوش

سبحان کریم زاده:

داستان های زیادی از جمله هفت خان رستم، پادشاهی جمشید و فرود.

امیر حسین سلامت:

هفت خان اسفندیار

شیرین راد:

زال و سیمرغ، هفت خان رستم، سیاوش، بیژن و منیژه.

  1. آیا اشعار شاهنامه را حفظ می کنید؟

محمد بخشعلی زاده:

بله اگر این هنر رواج بیشتری پیدا کند، همانند الان افراد بیشتری را به خود جذب می کند.

مهدی ممی زاده :

بله

غزل جعفری نیاورانی :

بله

امیر حسین مرادی:

بله

حامد یگانه مرام:

اشعار شاهنامه آنقدر زیبا و عالی هستند که ناخودآگاه حفظ میشوم.

سبحان کریم زاده:

بله یکی از مهم ترین کارهای نقالان حفظ اشعار است. بنده به شخصه تعداد زیادی اشعار شاهنامه حکیم فردوسی را حفظ هستم.

امیر حسین سلامت:

بله

شیرین راد:

بله

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

کانون استان تهران در حوزه نقالی با نوجوانان به گفتگو پرداخت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =