کد خبر: 328291
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
بیست و نهمین نشست انجمن شاعران نوجوان مراکز کانون استان اردبیل برگزار شد

بیست و نهمین نشست انجمن شاعران نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل با حضور مربیان و اعضای انجمن ادبی، اول مردادماه سال ۱۴۰۲ در مرکز شماره‌ی ۵ کانون این شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌ کل کانون استان اردبیل، مهدیه علیقلی‌زاده، کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان در این نشست  که با هدف تبادل تجربه و یادگیری گروهی با بهره‌گیری از فرصت هم‌نشینی صورت گرفت، ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران باوفایش را تسلیت گفته و با اشاره به نقش شعر آیینی عاشورایی در زنده نگه‌داشتن پیام عاشورا و نهضت حسینی، از اعضا خواست برای آشنایی با این اشعار، آثار شاعرانی همچون قیصرامین پور را مطالعه کنند.

علیقلی‌زاده در ادامه صحبت‌های خود با پرداختن به ویژگی‌های شعر احمد رضا احمدی، گفت: احمدرضا احمدی یکی ازشاعران معاصر جریان ساز است که شعر موج نو با آثارایشان بالید.

وی افزود: تصویرگرایی، رمزوارگی و فراواقع گرایی از ویژگی‌های آثار ایشان بوده و طبعیت جز جداندشدنی از اشعارش است.

ادامه نشست به نقد و بررسی آثاراعضا با موضوع عاشورا و دفاع مقدس و طرح مباحثی درارتباط با موسیقی معنوی و اهمیت آن در محور عمودی شعر و همچنین خوانش اشعار احمد رضا احمدی اختصاص داشت.

پری‌ناز ستونه مربی آفرینش‌های ادبی مراکز کانون اردبیل هم در بررسی ضرورت و اهمیت موسیقی معنوی در شعر گفت:  شعر در هر شکل و قالبی که باشد موسیقی دارد و در شعر سپید به دلیل نداشتن وزن عروضی این مهم با کمک آرایه‌های لفظی و معنایی ایجاد می‌شود.

این شاعر و مدرس در ادامه با اشاره به سطر پایانی شعر اسما عالی، عضو انجمن ادبی کانون  گفت: ما در سطرهای مختلف این شعر با توجه به برخی واژه‌ها چون پلاک زخم خورده، تپش‌های سرسبز یاحسین، لاله‌های سرخ و ذکر یا زهرا، متوجه نوعی تناسب در معنای کلمات می‌شویم که به آن موسیقی معنوی می‌گویند.

وی تصریح کرد: موسیقی معنوی ارتباط ویژه‌ای بین کلمات شعر ایجاد می‌کند که موجب انسجام و تقویت محورعمودی شعر می‌شود.  

ستونه با اشاره به عناصری که موسیقی معنوی در شعر را ایجاد می‌کنند گفت: پیوند منطقی و نشانه‌گذاری از اصولی است که باید به آن توجه کنیم. تناسب، تضاد، ایهام ، حسامیزی و ایهام تناسب، تناقص و اغراق از پرکاربردترین عناصری هستند که ارتباط معنایی در شعر را به دوش می‌کشند و درک این ارتباط توسط مخاطب لذت‌بخش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =