به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، در دوره دانش و مهارتافزایی مدیرانکل تازه منصوب شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استانها، روز ۳ آبان ۱۴۰۲ به ساختمان حراست کانون رفتند و با روحاله عباسینژاد مدیر دفتر مرکزی حراست کانون به گفتوگو نشستند.
عباسینژاد ضمن خیرمقدم به مدیران جدیدالورود و ابراز خرسندی از این دیدار بیان کرد: ساحت مدیریت؛ فرصت تمرکز به خدمت ماندگار برای خدا است، لذا در این ساحت نباید دنبال عرضهی منیتها باشیم بلکه امروز باید بیش از گذشته و فارغ از هر گونه نگاه منصبی، خالصانه و خادمانه کار کنیم. ایشان به لزوم مدیریت خلاق و جهادی در نیل به تعالی سازمانی اشاره کرد و با تاسی از فرمایشهای مقام معظم رهبری، برخی از ویژگیهای «مدیریت جهادی» را برشمرد و گفت: مدیریت جهادی، نیازمند تفکر خلاق، پویایی و تحرک جدی است. باید جز برای خدا نباشم که همه عزتها از او است. ساحت مدیریت، ساحت خدمت است لذا باید در این موقعیت کاری کنیم که برای همیشه بماند.
عباسینژاد ادامه داد: مدیر جهادی باید؛ کارآمد، اعتقادی، با اراده، نقدپذیر و دارای رفتار کریمانه باشد.
عباسینژاد با تاکید بر مولفهها و شاخصهای این نوع مدیریت تصریح کرد: توکل به خدا مبنای کار با اخلاص است، همه چیز باید برای خدا باشد و طبیعی است که مبنای مدیریت جهادی، همان باورداشتهای اعتقادی و جهانبینی ما است و همه چیز در دایره و مدار اسلام تعریف میشود. محور دیگر این مدیریت، خودباوری و اعتماد به نفس است، اگر اعتماد بهنفس وجود داشته باشد تعلل و توقف و نا امیدی بی معناست. کارآمدی؛ اصل دیگر این حرکت است، مدیر باید دارای توانایی راهبری خلاق امور و استفاده حداکثری از همه ظرفیتهای مجموعه خود را داشته باشد. مشورت و مشارکت دهی در فعالیتها، لازمه دیگر مدیر در عرصه تصمیمگیریهای کم هزینه است. گاهی مدیر یک تصمیم خوب، عمیق و وثیقی میگیرد، ولی در مرحله عمل، همراهی نمیشود و در اجرا ناقص میماند، در حالی که مشارکت دادن و سهم دادن واقعی به نظرات کارشناسان باعث، اقناع، اعتماد بخشی و همراهسازی میشود که خود یکی از راههای مناسب برای رسیدن به تصمیمهای کمهزینه است.
مدیر کارآمد؛ مدیر مصمم، پیشرو، متعامل و راهبر است
مدیر کارآمد؛ خودمحور و متکبر نیست بلکه مدیر مصمم، پیشرو، متعامل و راهبر است. نقد منصفانه در رویکرد مدیریت موفق جایگاه ویژهای دارد، مدیر جهادی باید هم نقد موثر کند و هم پذیرای نقد سازنده باشد، چرا که نقد خیرخواهانه، به اصلاح و رشد کمک میکند. همچنین حرکت مبتنی بر علم و درایت؛ یک مولف اساسی است، اینجا منظور از علم، صرفاً علم آکادمیک نیست بلکه تجربه و راهگشا بودن نیز مطرح است. همت همراه با انگیزه خدمت؛ یکی دیگر از این شاخصهها است. همت یعنی؛ پای کار آوردن اراده، باور، تعهد و شجاعت برای به سامان رساندن کارها.
مدیر دفتر مرکزی حراست کانون با ذکر برخی ویژگیهای شخصیتی حاجقاسم سلیمانی به عنوان الگوی مدیریت جهادی اظهار کرد: مدیر، الگو است، لذا در میدان عمل، باید پیشرو و پیشران باشد.
مدیر باید عامل به عهد، صادق به قول و دارای رفتار بزرگوارانه باشد
عباسینژاد با مرور فرازهای از فرمایشهای امیرالمومنین علیه السلام عنوان کرد: امام علی علیه السلام در امر توصیف یک مدیر لایق، موارد زیادی را مطرح کردهاند؛ از جمله اینکه ؛ باید خود را بنده خدا دانسته و خدا ترس باشد، صادق بوده و وفای به عهد داشته باشد، عادل و میانهرو در حق بوده و منافع عوام را بر منافع خواص ترجیح دهد. از شتابزدگی و عجله پرهیز کند. در عزل و نصب کارگزاران از آزمون و خطا بپرهیزد. از افراد متملق دوری کند و از نشستن با کسانی که به گفتن عیب مردم اصرار دارند، بپرهیزد و نیز در جای خود، تغافل و چشمپوشی بزرگوارانه با مردم داشته باشد.
بایستهها و انتظارهای حراست در رویکرد تعاملی و صیانتی
عباسی نژاد تاکید کرد پیشبینی و پیشگیری از انحرافات احتمالی و نیز پیگیری حقوق متقابل کارکنان و سازمان، از تکالیف اصلی حراست است که به ویژه در تحقق حقوق، رویه اقتدار در اوج تواضع را پیش گرفتهایم و معتقدم که همه از ما همین انتظار را دارند. وی ادامه داد که برای کارکرد روان و سالم سازمان؛ با توکل به خدا همواره در تلاشیم که آرامش و کرامت همهی همکاران به عنوان سرمایه اول کانون حفظ و مراقبت شود تا در سایه این آرامش، متمرکز به کارشان باشند. البته کار بسیار حساس و ظریفی است، حفظ حقوق، عرض و اعتبار دیگران در میان است، نمیشود بیتفاوت بود، شما هم به ما کمک کنید، توصیه کنید، تذکر بدهید. این مراقبت و صیانت، دوسویه است.
ایشان همچنین به برخی از انتظارهای حراست از مدیران پرداخت و گفت : توجه به جایگاه نظارتی و نقش مشاورهای حراست؛ شفافسازی فرایندهای مالی در قراردادها و پرداختها؛ توسعهی نگاه تعاملی، تکریمی و مشورتی با کارشناسان؛ پرهیز از عادیانگاری در روابط درون و برونسازمان؛ اهتمام به کار عمیق و کمهزینه؛ حفظ بیتالمال؛ رعایت چهارچوب و مدیریت حریم فعالیت خود در فضای مجازی؛ توجه به تاثیر نقش رهبری در جایگاه مدیریتی؛ خودصیانتی و نقش الگویی برای کارکنان؛ تعمیق وفاق، انسجام، همگرایی و امیدآفرینی؛ استعلام و مشورت قبل از جابجاییها و عزل و نصبها؛ دقت در بهکارگیری افراد متناسب با توان، تخصص و علقه؛ اینها از بایستههایی است که الحمدلله هم شما عامل به آنها هستید و هم مورد انتظار ماست.
اقدامهای شش ماهه حراست
مدیر دفتر مرکزی حراست کانون در پایان خاطرنشان کرد: محورهای منشور اخلاقی، صیانتی و عملکردی ما معطوف به اخلاقمداری، اندیشه معاد، کرامت، حفظ حرمت و نگاهداشت سرمایه انسانی است که در کنار آنها؛ اخلاق، قانون و شرع به عنوان سه رکن ویژه تعریف شده است.
وی همچنین؛ تدوین و ابلاغ منشور اخلاقی، صیانتی و عملکردی؛ تدوین شیوهنامه ارزشیابی عملکرد، بازتعریف شرح وظایف کارکنان مبتنی بر منشور؛ تدوین دستورالعمل انتخاب کارمند برتر سال، تدوین مدل شایستگی انتخاب و انتصاب متناظران، بازدیدهای میدانی؛ تولید مشاوره نامه مدیران؛ نشستهای تعاملی بین واحدی و تشکیل شورای هماندیشی و راهبری ایدههای موثر در دفتر مرکزی؛ را به عنوان اقدامات شاخص حراست کانون برشمرد.