موفقیت شما و کسب رتبهی اول بخش جستارنویسی در بیست و پنجمین جشنوارهی قصهگویی را تبریک میگوییم .
- لطفا در مورد جستار و قرار گرفتن این نوع نوشتار در بخش علمی توضیح بفرمایید؟
+ جستار پدیده ی تازهای در پژوهش و پژوهشگری نیست و قبل از اینکه به این نام شناخته شود، در آثار متون کهن خودمان شاهد روایت عرفا از سیر و سلوک درونی شان به شیوه ی جستار هستیم و نمونه های جستارنویسی را در مقالههای مولانا و «فیه مافیه» میبینیم.
به جرات می توان بیان کرد در طی سه سالی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جستار نویسی را زیر شاخهی پژوهش علمی قرار داده است، اتفاق خوب و بکری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رقم خورده است.
هنوز هم که هنوز است در این اقیانوس ناانتها هیچم و عطش آموختن دارم
- می دانم که شما از کودکی عضو کانون بوده اید و در زمینه های فرهنگی و ادبی در کانون فعالیت داشته و دارید و همزمان توانسته اید در دو رشته نیز مدرک کارشناسی ارشد دریافت بفرمایید، لطفا از موفقیتهایتان بفرمایید؟
+با افتخار در ۹ سالگی عضو ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز مشکین شهر شدم و خداوند مهربان رزق و روزی ام را از همین خانه ی دوستی و مهربانی داد و مربی فرهنگی _ ادبی همین مجموعه از سال ۱۳۷۹ تا به اکنون هستم.
همین مکان مقدس مسیر علم و دانش را در دو رشته ی مجزا فوق لیسانس مدیریت ،برنامه ریزی آموزشی و فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی نصیبم کرد.
اگر در مورد مدرک تحصیلی ام باصدای بلند حرف می زنم به خاطر این است که با جان و دل خواندم و پژوهش کردم اما به نکته ای که ابوعلی سینا گفتند، رسیدم
"دل گر چه در این بادیه بسیار شتافت/یک موی ندانست بسی موی شکافت/اندر دل من هزار خورشید بتافت/آخر به کمال ذره ای راه نیافت"
و هنوز هم که هنوز است در این اقیانوس ناانتها هیچم و عطش آموختن دارم.
خانه ی امن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاعر و پژوهشگرم کرد و صاحب سه کتاب بانامهای «آویخته از عقربهی ۱۲» ، «ملودی تپانچه» و کتاب کودک «ماهی سرخ شده» (ترجمه به زبان ترکی مادری ) هستم و مجموعهی جدیدم هم به یاد مادر خدا بیامرزم در حال آماده شدن است.
-در مورد موضوع جستار و چرایی انتخاب این این موضوع برای مخاطبان توضیح بفرمایید؟
+ این جستار با عنوان « قطار قصه ی فال حافظ توقف ندارد»» و با درون مایه ی اجتماعی به قصهی زندگی کودک کار به اسم وحید می پردازد .کودک کاری که سواد ندارد ولی ذهنش خلاق است.
راوی جستار که شخصی قصه گو و قصه نویس است با این فرضیه ی ذهنی در این جستار صحبت می کند که می شود با انتخاب کتاب های قصه با محتوای کسب و کار درست ،کودک کار فال فروش را از التماس کردن به دیگران نجات داده و راه درست تبلیغ تجاری را آموزش داد. در این جستار کودک فال فروش با قصه گویی کتاب آن بالا و این پایین با تاثیر از شخصیت قصه ستاره ، و با کمک قصه گو فن بیان را آموخته و فال هایش را روی سینی مسی ایرانی می چیند و به عابران ایستگاه مترو فال تعارف می کند. ناگفته نماند این جستار در سال ۱۳۹۸ مراحل پژوهش در عمل را طی می کرد و من تا حدودی به نتیجه ی فرضیه هایم اطمینان داشتم منتها با شروع کرونا متاسفانه دسترسی به وحید ندارم .
"کسی چه می داند شاید الان وه ..حید همان وحید خودمان در وطنش افغانستان است"
- توصیهی شما برای علاقهمندان به جستار نویسی چیست؟
+ جستار نویسی هیجان بخش و انگیزه ساز است. خارج از چارچوب مقاله نویسی و رها روی صفحه ی کاغذ. گونه ای از نوشتار است که نه داستان نویسی است و نه مقاله و خاطره گویی بلکه نویسنده در جستار نویسی آزادی عمل دارد بنابراین تنها پیشنهادی که می توانم به دوستان علاقمند بکنم این است که از نوشتن هراس نداشته باشند. و موضوعاتی را در جستار انتخاب کنند که علاوه بر ایده ی بکر گویای درد و دل مشترک باشد.یعنی از من به ما برسد .
خاطره های دوران کودکی ، محیط اطراف مان و مسیر رفت و برگشت به محل کار و خانه ، خود کانون و فعالیت ها همه و همه پر از ایده برای نوشتن جستار است که می تواند نتایج بدست آمده اش تلنگر ذهنی برای من مخاطب باشد.
- نظرتان در مورد جشنواره و به ویژه بخش علمی ؟
+جشنواره های علمی شبیه کرسی ایرانی است و پژوهشگران را دور هم جمع می کند دور همین کرسی گفتگو می کنی و از یک واژه هزاران ایده می گیری برای پژوهش و جستجو .
-در پایان هر نکتهای را که لازم میدانید بفرمایید؟
تشکر می کنم از اندیشمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در سال ۱۴۰۰ جستار نویسی را به بخش علمی و پژوهی جشنواره های علمی اضافه کردند و تقاضا دارم مثل جشنواره ی بین اللملی قصه گویی ،بخش علمی نیز مهمان هایی از دیگر کشورها داشته باشد.
در پایان از همکار عزیزمان سپیده داداشزاده که در گفتگو شرکت کردند، قدردانی میکنیم.