طرح هر مرکز یک خبرنگار نوجوان کلید خورد

مدیرکل کانون چهارمحال و بختیاری در نشست فصلی مربیان ادبی مراکز فرهنگی هنری سراسر استان بر شناسایی و تربیت خبرنگاران نوجوان در هر مرکز تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری اولین نشست فصلی مربیان ادبی مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، روز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 در محل سالن جلسات این اداره کل و با حضور مدیر کل استان، معاونت فرهنگی، کارشناسان و مربیان ادبی از سراسر استان تشکیل شد.

روح الله واحد مدیر کل استان در ابتدای این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور مربیان ادبی در تمامی عرصه‌های فعالیتی کانون ابراز داشت: خداوند اولین صحبتی که با پیامبر اکرم داشت این بود که بخوان و به قلم و آنچه می‌نویسد قسم خورد، به همین دلیل شما مربیان ادبی وظیفه‌ی خطیر و حساسی در پیش رو دارید و آن هم درست نوشتن و هدایت درست نوجوانان به آنچه می‌نویسند است.

مدیرکل کانون استان گفت: کار مربیان ادبی بسیار مشکل و پر مسئولیت است و کار ادبی با اعضای فراگیر بسیار مشکل‌تر از اعضای دیگر است و این را بدانید بعد از آموزش شما به نوجوان و فراگیری نوشتن و سرودن شعر توسط نوجوان، تا آخر عمر آن شخص هرچه بنویسد و هرچه بسراید، شما در آن مسئول هستید.

واحد در بخش دیگری از سخنان با اشاره به افزایش ساعات کاری مربیان پاره‌وقت گفت: افزایش ساعت کاری می‌باید هدفمند و هوشمندانه باشد و می‌باید در این زمینه بحث و با نظریه‌ی بدنه‌ی کارشناسی تصمیم‌گیری شود که مربی پاره‌وقت در کدام نقطه و در کدام بخش می‌تواند اثر بهتری داشته باشد. وی افزود: افزایش ساعت کاری برای مربیان می‌باید باعث افزایش توان مربی و افزایش فعالیت‌های مربی ادبی باشد و نباید صرفا هدف از افزایش ساعت برای افزایش حقوق انجام شود که این آسیب جدی به بدنه کانون وارد می‌کند.

روح‌الله واحد گفت: شما مربیان در بحث آموزش می‌باید یکی از مهم‌ترین اهداف کانون که همان نوجوان محوری است را ملاک اصلی کارهای خود قرار دهید و مخصوصا شما که با آموزش شعر و داستان با اعضا روبرو هستید می‌باید آموزش‌های خود را به نوجوانان به صورت هدفمند دنبال کنید تا نوجوان امروز ما به ایده‌آل نوجوان انقلابی نزدیک شود.

واحد افزود: در بخش معرفی شاعران و نویسندگان معروف و مشهور می‌باید بسیار دقت کنید چون با معرفی یک شاعر به نوجوان امروز و با وجود فضای مجازی، نوجوان جذب آن شخصیت معرفی شده می‌شود و آن را الگوی خود قرار می‌دهد. چه بسا علاقمندی‌های آن شاعر و نویسنده هم برای نوجوان مخاطب ما بصورت ناخودآگاه تبدیل به یک الگوی نادرست شود. بخاطر همین در معرفی شعرا و نویسندگان می‌باید تمامی دقت و حساسیت خود را در نظر بگیرید.

مدیرکل کانون در ادامه سخنان خود گفت: در مراکز فرهنگی هنری می‌باید نوجوانان علاقمند به خبرنگاری تربیت و تحویل جامعه شوند و این امر هم به عهده‌ی شما مربیان ادبی است و طبق سیاست‌های کلی کانون کشور، برای انعکاس بهتر و شیواتر رویدادهای کانون باید از نوجوانان و اعضای ارشد خبرنگار و علاقمندان به خبرنویسی استقبال کنیم تا اخبار مراکز ما به صورت کامل و جامع در رسانه‌ها منعکس شود.

در ادامه این نشست، مربیان ادبی به بیان دیدگاه‌ها و مطالبات خود از مدیرکل کانون و سپس به بررسی برنامه‌های سال 1403 در حوزه‌ی ادبی پرداختند. برنامه‌های دیگر این نشست عبارت بودند از:

_ بررسی برنامه‌های شاخص ادبی مراکز استان در سال ۱۴۰۳
_ تحلیل و بررسی گزارش‌های آماری و طرح‌های خلاق مربیان در فصل گذشته
_ ارائه‌ی طرح‌های برتر خلاق توسط مربیان مراکز با رویکرد بررسی و تحلیل این طرح‌ها
_ پیگیری روند اجرایی فراخوان‌های ادبی با تاکید بر فراخوان ملی خاتم و فراخوان استانی کاریکلماتور نویسی
 _ ارائه‌ی برنامه‌های ادبی شاخص واحد ادبی استان در سال۱۴۰۳ با تاکید بر سیاست‌های مرکز محوری و نوجوان محوری 
_ نحوه ساماندهی و تقویت انجمن‌های ادبی در سال۱۴۰۳ و...
_ معرفی کتاب در رابطه با فراخوان استانی کاریکلماتور نویسی و شناخت این گونه‌ی ادبی توسط یکی از مربیان ادبی (معرفی کتاب‌های "به نگاهم خوش آمدی" اثر پرویز شاپور و کتاب "نبودنت بودنم را بلعید" نوشته محبوبه بوری)
_ گفت و گو در خصوص نحوه‌ی شناسایی، تقویت و ساماندهی اعضای باشگاه قاف و پروژه ی ملی سیمرغ و...
در ادامه این نشست از فاطمه آذری و معصومه گودرزی(مربیان ادبی استان) که اعضای کارگاه های ادبی شان به باشگاه قاف راه یافته بودند تجلیل و قدردانی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =