کانون پرورش فکری راهی برای شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان

ساختار فعالیت کانون باید به روزرسانی شود معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به نقش مربیان کانون پرورش فکری پرداخت.

به گزارش روابط عمومی استان کردستان: 20 اردیبهشت ماه راس ساعت 9 صبح نشستی با حضور فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با  مدیر کل استان کردستان و کارشناسان  و همچنین مربی مسئولان مراکز و مربیان سیار روستایی  استان کردستان به صورت آنلاین در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد.

 حمیدرضا گوهری  مدیر کل استان ضمن خیرمقدم حضور معاون فرهنگی و حاضرین در جلسه، آمار فعالیت های مراکز استان را بررسی کرد و در ادامه ی جلسه  فرهاد فلاح به صور آنلاین در جمع مربیان استان کردستان به صورت وبینار حاضر شد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به نقش مربیان کانون پرورش فکری پرداخت و گفت: ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی و کمک به شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان از مهم ترین وظایف مربیان است لذا همان طور که والدین نقش مهمی در تربیت فرزندانشان دارند، بخشی دیگر از تربیت کودکان در کانون به دست مربیان انجام می‌شود، در این راستا نقش مربیان بسیار سنگنین است و باید نقش آفرینی کنند.

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جلسه ویبنار که با حضور همکاران استان کردستان برگزار شد، به ضرورت کتابخوانی کودکان و نوجوانان پرداخت و اظهار کرد: کانون پرورش فکری بهترین مکان برای آغاز کتابخوانی کودکان و نوجوانان است چراکه در همان کودکی به شناخت کتاب می‌پردازند.

وی با اشاره به ارزش کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان، افزود: کتاب بهترین وسیله برای رشد ذهنی کودکان است و در کنار رشد به احساس شادی و لذت می‌انجامد و این مهم منجر به کتابخوانی کودکان شده لذا چه خوب است کودک عادت کند هر وقت حوصله اش سر رفت، احساس تنهایی کرد و به دنبال راه گریزی بود تا سرگرم شود، به کتاب پناه ببرد و در لذت ماجراهای آن سهیم شود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به نقش مربیان کانون پرورش فکری پرداخت و بیان کرد: ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی و کمک به شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان از مهم ترین وظایف مربیان است لذا همان طور که والدین نقش مهمی در تربیت فرزندانشان دارند، بخشی دیگر از تربیت کودکان در کانون به دست مربیان انجام می‌شود، در این راستا نقش مربیان بسیار سنگنین است و باید نقش آفرینی کنند.

فلاح به ایجاد یک نظام نامه در حوزه فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره و عنوان کرد: ما باید نسبت به رویکردها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک بروزرسانی ایجاد کنیم چرا که با مدلی که امروز در پیش داریم قطعا به جایی نمی رسیم و باید سریعا خودمان را به یک ساختار جدیدی برسانیم، لذا با شاداب سازی مراکز، رنگ کردن درب و پنجره و نمایش برنامه های تلویزیونی کودکان و نوجوانان به کانون مراجعه نخواهند کرد چون مدل زیست کودکان و نوجوانان تغییر کرده است ما نمی توانیم براساس دهه ۶۰ و ۷۰ به دنبال عضویت کودکان و نوجوانان در کانون باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه تعلیم و تربیت باید با نظام و برنامه جدید و به روزرسانی ساختار فعالیت، می‌توانیم خدمات را به کودکان و نوجوانان برسانیم. معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «کانون» را یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار فرهنگی در جامعه عنوان کرد و گفت: مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید همچون «فرمانده» مسئول فعالیت های حوزه کودک و نوجوان در منطقه خود باشند لذا برای تقویت مربی ها در کانون باید وقت گذاشت و نسل جدید مربی گری را تربیت کرد، در این راستا مربیان باید هر ساله در کارگاه های آموزشی شرکت کنند که بتوانند بیشتر و بهتر به کودکان و نوجوانان خدمات برسانند.

فلاح اضافه کرد: مربیان کانون باید از کنج نشینی مراکز در بیایند و فعالیت های کانون را به روز کنند در این راستا کانون مطالبه گر و دیگر نهادها پاسخ گوی کانون می‌شوند. وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید در مدارس، خانواده، رسانه، فضای مجازی و مسجد حضور بهم برسانند و در جهت خدمات همکاری های لازم را داشته باشند و رویکرد را به سمت و سوی فعالیت در حوزه کودک و نوجوان سوق دهند. معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با بیان اینکه «خانوده ها» به عنوان یک ظرفیت جدی در راستای شناخت بیشتر کانون می‌توانند نقش داشته باشند، تصریح کرد: استعدادیابی کودکان هدف اصلی حضور آنها در کانون پرورش فکری است که ابزار شناخت آنها تربیت شود چراکه با وجود فضای مجازی و رسانه و گوشی های هوشمند کودکان شناختی از حس ها ندارند و این موجب شده که کودکان و نوجوانان رغبتی به کتابخوانی و تحلیل سوژه ها نداشته باشند.

فلاح ذکر کرد: کانون پرورش فکری؛ کودکان را به سمت سفالگری، نقاشی و قصه گویی تربیت نخواهد کرد بلکه به وسیله نقاشی، قصه گویی، سفالگری و نمایش خلاق به رشد شناخت آنها کمک کرده و استعدادهای کودکان را شکوفا می‌کند. وی افزود: برخی خانواده‌ها و اولیای تربیتی، با سیر تربیتی کودکان و نوجوانان آشنا نیستند و همین مورد مشکلاتی را برای آنها به‌ویژه در دوره‌ نوجوانی ایجاد کرده و این امر وظیفه مربیان کانون را که دغدغه‌ی تربیتی دارید، سنگین‌تر کرده است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ادامه داد: مربیانن باید منتظر باشند تا کودکان و نوجوانان به کانون مراجعه کنند، بلکه باید وقت بگذارند و از طریق بازی و تعامل نیازهای کودکان را بشناسند و با توجه به نزدیک شدن تابستان که فعالیت کانون ها آغاز می شود این مهم باید تقویت شود. فلاح خاطرنشان کرد: کودکان باید فعالیت های گروهی را یاد بگیرند و کانون نقطه عطفی برای شروع آموزش ها است، لذا با تشکیل گروه فعالان در کانون و فعالیت در حوزه های مختلف، کودکان و نوجوانان به این شناخت دست می یابند. وی در پایان به باشگاه سیمرغ در بخش استانی اشاره کرد و یادآور شد: هر مدرسه یک دانش آموز با استعداد ادبی را به کانون معرفی کند و کانون در طول سال برای تقویت و رشد آن دانش آموز برنامه ریزی می کند که در حال حاضر در استان کردستان سه دانش آموز در حوزه شعر معرفی شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =