به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان مرکزی؛ فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سفر به استان مرکزی از فرآیند برگزاری اولین دوره تربیت مربی کانون در مراکز فرهنگی هنری شهرهای اراک و ساوه روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازدید کرد .
احسان منصوری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی ضمن خیر مقدم به معاون فرهنگی کانون کشور در تشریح برگزاری اولین دوره تربیت مربی کانون در استان مرکزی گفت: نظر به اهمیت و دغدغه امروز در حوزه کودک و نوجوان و با در نظر داشتن سبقه ی طولانی و غنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در امر خدمات رسانی به کودکان و نوجوانان، برگزاری دوره تربیت مربی کودک و نوجوان به عنوان یکی از برنامههای سال ۱۴۰۳ در دستور کار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی قرار گرفت .
منصوری در ادامه اظهار داشت : اولین دوره تربیت مربی کانون در استان مرکزی از ابتدای اردیبهشت در مراکز کانون با ثبت نام علاقمندان شروع شد و به صورت شهرستانی در مراکز کانون استان زیر نظر واحد آموزش و پژوهش کانون استان در حال برگزاریست .
مدیر کل کانون استان مرکزی هدف برگزاری دوره تربیت مربی را چنین بیان کرد :کودک و نوجوان در هر عرصه و جایگاهی مخاطب کانون محسوب میشود و ما در دوره تربیت مربی با گسترش نگاه کانونی و به اشتراک گذاری گنجینه های دانش و تخصص و مهارت نیروهای کانون با دیگر علاقهمندان به دنبال افزایش ارائه خدمات تخصصی و موثر به کودکان و نوجوانان در تمام عرصههای اجتماعی هستیم.
فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن قدردانی از مدیرکل و کارشناسان و مربیان که چنین شرایطی و بستری را در کانون استان مهیا کردند در بین علاقمندان و شرکت کننده دوره تربیت مربی گفت: برای شما فضای ایجاد شده که امکان استفاده از تجربه مربیان کانون میسر شده که اتفاق خیلی خوبی رقم خرده که این تجربیات ارزشمند به شما انتقال پیدا می کند که حتی در بالا ترین سطح علمی هم برسید به این راحتی این تجربیات ارزنده نصیب شما نخواهد شد چرا که دنیای کانون پرورش فکری با دنیای بیرون متفاوت است آدم هایی هم که در کانون پرورش فکری کار می کنند آدم های متفاوت تری هستند چون حس ، نگاه نوع برنامه ریزی در کانون متفاوت تر است .
معاون فرهنگی کانون در توصیه به شرکت کنندگان ادامه داد: در دنیا و هستی مقدس تر از کار کودک و نوجوان پیش رو ندارید بدلیل اینکه خداوند یک موجود صفر یک مخلوق صفر در اختیار شما قرارداده و کسی که کار کودک می کند این مخلوق پاک در اختیار دارد اینکه شما این موجود را چطور شکل ، رشد ،جهت دهی و در گیر کنید بسیار تاثیر گذار است و آینده کودک از طریق شما ساخته می شود .
وی یادآور شد: خانواده ، مدرسه هرکدام در یک سطح نقشی دارند اما نقشی که ما از شما می خواهیم هدایت و راهبردی حوزه کودک و نوجوان است. یعنی شما بتوانید خانواده و مدرسه و خود بچه ها را راهبری کنید تا این مجموعه به جمع بندی و نتیجه برسد و قرار نیست فعالیت مستقلی کنار فعالیت ها داشته باشیم . رویکرد ما در کانون پرورش فکری هدایت و راهبردی جریان های حوزه کودک و نوجوان است که هر کدام از جریان ها بتواند به دیگری کمک کند.
وی در وجه تمایز و مربیگری در کانون اظهار داشت :مربی در کانون پرورش فکری کسی است که مسیر رشد کودک و نوجوان را فراهم و موانع آن را برطرف می کند و فهم جامع دارد و راه درست در مسیر کودک ایجاد می کند. مربی کانون دنبال این است که در کارگاه ها حس لامسه و درک خلق جدید، مسیر خلقت و فطرت تقویت شود و همواره دنبال تقویت ابزار شناختیم.
فلاح در تربیت کودک یادآور شد: تربیت بسیار ساده است خود ما آنرا سخت و پیچیده نکنیم فقط باید مسیر تربیتی کودک تخریب نشود زیرا فهم یک ارتباط در محیط اتفاق می افتد و تربیت به همراه دارد وقایع و اتفاقاتی که در محیط حادث می شود تربیت به دنبال دارد و مربی باید توانمند باشد این فضای تربیتی برای کودک ایجاد کند.
وی با اشاره به ظرفیت های کانون پرورش فکری و با درک درستی که کانون از حوزه کودک و نوجوان دارد گفت: برنامه ما در کانون بر این اساس است که جریان کودک و نوجوان به صورت جریان مردمی پیش ببریم ، مردمی سازماندهی کنیم ،مردمی توانمند کنیم و مردمی نسبت به فعالیت کودک و نوجوان هدایت و راهبری کنیم .
فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تجربیات سی ساله خود را در دو هدف در اختیار مربیان گذاشت و عنوان کرد :مربیان باید دو هدف عمده داشته باشند یکی در دوران کودکی و دیگری در دوران نوجوانی چه کارهای باید انجام شود. مربی یاد بگیرد در فضای محیطی در دوران کودکی ابزار شناخت آنها را تقویت کند و دقت آنها را بالا ببرد در دوران کودکی ما دنبال تقویت ابزار شناخت کودک هستیم ما در دوران کودکی دنبال القا به کودک نیستیم کودک ابزار شناخت دارد دیدن ،شنیدن ،لمس کردن ،چشیدن ،بوییدن و درکی از همه اینها ایجاد شود .
مربیان در فضای محیطی در دوران نوجوانی باید نوجوان را به این فهم برسانید که شما انسانی و مسئولیت داری و در این دوران دنبال این باشیم که درک درستی از انسان داشته باشد. بفهمد چون انسان است مسئولیت دارد مسئولیت خود را کشف کند و مربی باید حس مسئولیت پذیری نوجوان بالا ببرد .
ایشان در پایان از مربیان این دوره به عنوان سرمایه اجتماعی و سرمایه بزرگ کودک و نوجوان استان یاد کرد و تاکید کرد بعد از این آموزش ارتباط خود را با کانون پرورش فکری حفظ کنند تا تقویت و ریشه دار شود و اثر آن در جامع در خانواده و کودکان ونوجوانان اطراف دیده شود .
معاون فرهنگی کانون در استان مرکزی این وعده را داد که ادبیات فارسی را تقویت می کنیم کودکان و نوجوانان ما با این زبان بیگانه اند برای اینکه صحت دایره لغات آنها افزایش پیدا کند برای تقویت زبان فارسی برنامه جدی داریم به زودی المپیاد زبان فارسی در کانون برگزار خواهیم کرد .