مخاطبین نمایش‌های کودک و نوجوان در کانون پرورش، خود بازیگران هستند

سید حسین پیغمبری در آئین اختتامیه مرحله استانی نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از عضو محوری، مخاطب محوری و کتاب محوری در بیانیه هیئت داوران سخن به میان آورد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، سید حسین پیغمبری مدیرکل سابق کانون استان یزد و داور این جشنواره در آئین اختتامیه متن بیانیه هیئت داوران را اینچنین قرائت کرد: بیانیه‌ای در کار نیست چون زمان خیلی کم بود و چند نکته بصورت تجربی خدمت شما عرض کنم که آقای زبرجدی عزیز بسیار تاکید کردند به مقوله آموزش و اینکه مربیان عزیز تلاش کنند برای اینکه در راستای ایده اعضا تولیداتی را داشته باشند و این لازمه‌اش این است که مربیان دوره‌هایی را ببینند و آموزش‌های لازم را ببینند که چگونه می شود یک ایده را تبدیل به یک اثر نمایشی کرد که قطعا با نگاهی که آقای زبرجدی به این مقوله دارند آثار بسیار فاخری تولید خواهد شد.

 مخاطبین نمایش‌های کودک و نوجوان در کانون پرورش، خود بازیگران هستند

نمایش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از فعالیت‌هایی است که حول محور کتاب صورت می گیرد و خیلی از شما بزرگواران با راهنمایی مربیانتان از کتاب‌ها استفاده می کنید. وی خطاب به مصطفی حدادی مسئول مرکز فرهنگی هنری مجومرد اشکذر گفت: خیلی عالی بود که از کتاب استفاده کردید، ولی برای استفاده از کتاب باید قوانین و راه و روش اقتباس را هم بدانید؛ چگونه می‌شود اقتباس کرد؟!

این مقوله ای است که شاید معاونت محترم فرهنگی، کارشناس محترم هنری بخش مربوطه و مدیرکل محترم شاید یک نگاه ویژه‌ای به این قضیه بکنند و مورد اقتباس را برای مربیان و حتی اعضای فعال آموزش بدهند.

 مخاطبین نمایش‌های کودک و نوجوان در کانون پرورش، خود بازیگران هستند

اینکه از دور ریختنی‌ها استفاده می‌شود یکی از نکاتی بود که جناب آقای یزدانی به آن اشاره کردند و گفتند چقدر ساختن عروسک‌ها، چقدر ساختن دکور با دور ریختنی‌ها و چیزهایی که به ظاهر مازاد است و متداول است در کانون زیباتر و خلاقانه‌تر است، لطفا این راه را ادامه دهید و مطمئن باشید که پرهیز از پر طمطراق بودن صحنه و دکورهای آنچنانی ما را به فضای کانون نزدیک‌تر می کند. جشنواره تئاتر کانون پرورش فکری برخاسته از تمام المانهای کانونی است که یکی از آن دوری از اینهاست، برای نور، برای طراحی دکور و لباس فکری بکنید و اگر بروید به سمت ساخت دکورهای پر طمطراق و بزرگ و پر هزینه از فعالیت اصلی خودمان؛ یعنی کانونی دور می شویم. سادگی در عین خلاقیت هست، یعنی ساده باشد و این جذاب‌تر است. هیچوقت نباید دنبال کارهای پیچیده باشیم.کارهای ساده بیشتر می تواند ارتباط برقرار کند.

مخاطبین نکته‌ای است که جناب آقای یزدانی با شدت به آن نظر داشتند. مخاطبین تئاترهای کودک و نوجوان در کانون پرورش، اول خود بازیگرانی هستند که روی صحنه در حال نقش آفرینی هستند و بعد دوستانی که نظاره‌گر تئاترها هستند؛ بنابراین سعی کنید از خلاقیت اعضایی که روی صحنه بازی می‌کنند در طراحی صحنه‌ها و حرکت بخشی عروسک‌ها و در خلق لحظات نمایشی استفاده کامل بکنید که این یکی از ویژگی‌های تئاترهای کانونی است.

آقای زبرجدی در ادامه صحبت‌ های یزدانی فرمودند که انتخاب متن مبتنی بر گروه سنی است. گروه سنی یکی از ویژگی‌هایی است که اگر در نمایش نباشد؛ نه تنها کانونی نیست بلکه اساسا در حوزه کودک و نوجوان نیست، چون ممکن است صحنه‌هایی در داخلش بیاید که متناسب با فضای ذهنی کودکان یا نوجوانان نباشد، بنابراین تعاریفی که برای هر کدام از گروه‌های سنی آمده با دقت مربیان مطالعه کنند. از همه مهمتر داستان‌ها براساس گروه سنی انتخاب شود.

 مخاطبین نمایش‌های کودک و نوجوان در کانون پرورش، خود بازیگران هستند

محمدرضا زبرجدی

کرامت یزدانی

سید حسین پیغمبری

هیئت داوران مرحله استانی نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

 مخاطبین نمایش‌های کودک و نوجوان در کانون پرورش، خود بازیگران هستند

وی در پایان از نوشین فرهادی ناظر جشنواره تشکر کرد و گفت: این صحنه خانه‌ ماست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =