گفت‌وگو با شاعر و مربی ادبی کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان

محبوبه میری مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان از کودکی عضو کانون بوده، دنیای شعر و ادبیات را خانه دوم خود می‌داند و سال‌هاست که با برپایی کارگاه‌های ادبی، در پرورش خلاقیت و ذوق ادبی نسل نو کوشا بوده است.

در این روزها و در میان غوغای کتاب‌ها و شور و اشتیاق دوستداران کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فرصتی دست داد تا با محبوبه میری، شاعر خوش ذوق و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان، به گفت‌وگو بنشینیم.

از کودکی عضو کانون بوده، دنیای شعر و ادبیات را خانه دوم خود می‌داند و سال‌هاست که با برپایی کارگاه‌های ادبی، در پرورش خلاقیت و ذوق ادبی نسل نو در شهر زابل کوشا بوده است. در این گفت‌وگو، به زندگی و آثار این شاعر ارجمند، تجربیاتش در کانون و راهکارهایی برای ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه می‌پردازیم.

با ما همراه باشید تا در این گفت‌وگوی خواندنی، بیشتر با او و دنیای شعری‌اش آشنا شویم.

خودتان را به طور خلاصه معرفی کنید و از سابقه و تجربیاتتان در زمینه شعر بگویید.

بنام خدایی که جان آفرید

محبوبه میری هستم مربی پاره وقت ادبی کانون سیستان و بلوچستان، شهرستان زابل. از پنج سالگی پا در کانون گذاشتم و با قصه‌ها و شعرها زندگی کردم. از سال ۱۳۹۱ به عنوان مربی کارم را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کردم. در این مدت یک مجموعه شعر سپید به نام «آواز سکوت» چاپ کردم که مخاطب آن، بزرگسالان هستند.

هم‌چنین، با برگزاری کارگاه‌های ادبی، کودکان و نوجوانان زیادی را آموزش داده و به نوشتن شعر و داستان تشویق کرده‌ام و بازخورد خوبی هم گرفتم.

الگوی شما در سرودن برای این گروه‌های سنی چه کسانی هستند؟

سعی می‌کنم بیشتر مطالعه کنم تا مسیر درست را پیدا کنم، خوشبختانه در کانون شاعران و نویسندگان بسیاری هستند که می‌توانند الگوی مناسبی برای ادامه دادن باشند، کسانی چون طاهره شهابی، مهدی مردانی، حسین تولایی، حمیدرضا شکارسری، غلامرضا بکتاش و خیلی از شاعران نویسندگان دیگر که با خلق سوژه‌های بکر و تازه می‌نویسند و می‌سرایند.

در مورد جدیدترین کتاب‌تان برای ما بگویید، موضوع اصلی این کتاب چیست و چه پیامی را برای مخاطبان خود دارد؟

بعد از مجموعه شعر آواز سکوت، یک مجموعه شعر مشترک با اشعار کلاسیک با عنوان «بنام چشمانت دو دانه خرما» توسط ارشاد چاپ شد. درحال حاضر یک مجموعه شعر نیمایی به نام «قطار باتو می‌رود» آماده چاپ دارم که در این کتاب، سوژه‌ها را از اتفاقاتی که در قطار رخ داده، مانند خراب شدن قطار، شن گرفتگی ریل‌ها، خداحافظی‌ها، انتظار و... انتخاب کرده‌ام.

در واقع این کتاب، مفهوم زندگی، که درگذر است و اتفاقاتی که در طی زندگی رخ می‌دهد و آدم‌هایی که در طول زندگی با آنها آشنا می‌شویم و از دست دادنشان را بیان می‌کند.

چه چیزی باعث شد که ایده سرودن این کتاب به ذهن‌تان برسد و فرآیند آن چقدر طول کشید؟

این کتاب را در رفت و برگشت‌ها و سفرهایی که با قطار داشته‌ام، سروده‌ام. اشعار این کتاب را در طول یک سال نوشته‌ام و امیدوارم به زودی به چاپ برسد.

راه‌کارهای جذب کودکان و نوجوانان به سرودن و نوشتن:

انتخاب سوژه‌های تازه و مناسب با حال و روحیه اعضا می‌تواند بهترین عامل برای جذب کودکان و نوجوانان باشد.

از نظر شما چه عواملی باعث می‌شوند که کودک و نوجوان به کتابخوانی علاقه‌مند شود؟

انتخاب کتاب‌های مناسب با علاقه و سلیقه‌های آنان و مهم جلوه دادن نقش کتاب در زندگی و ساختن شخصیت انسان.

نقش تصویرگری و طراحی جلد در جذب کودکان و نوجوانان:

کودکان بیشتر به تصویرهای کتاب علاقه‌مند هستند و طراحی جلد و صفحات باعث می‌شود یک کتاب را برای مطالعه انتخاب کنند.

این روزها سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب درحال برگزاری است و کانون هم حضوری فعال در این رویداد فرهنگی دارد، به نظر شما چگونه می‌توان از این فرصت برای معرفی کانون و رسالت مهم آن در حوزه کتاب و کتابخوانی بهره برد؟

کانون می‌تواند با فضاسازی‌های مناسب و «کانونی» در محل برگزاری نمایشگاه، نشان کانون را معرفی کند. برگزاری نشست‌های معرفی کتاب‌ها، ایستگاه‌های نقاشی و تصویرگری کتاب، کتاب‌سازی، برگزاری کارگاه‌های فعالیت‌های هنری، فرهنگی، ادبی و علمی و پخش و توزیع آثار ارزشمند کانون می‌تواند راه‌هایی برای شناساندن گسترده‌تر این سازمان فرهنگی باشد.

پخش بخش‌هایی از فیلم‌ها و پویانمایی‌های برگزیده کانون و اجرای نمایش، اطلاع‌رسانی موفقیت‌های اعضا، معرفی دیواری کتاب‌ها، ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی برای معرفی کتاب‌ها، قصه‌گویی و نقالی هم راهکار مناسبی برای رسیدن به این هدف است.

ممنون از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید.

فرید فرهمند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =