کد خبر: 340593
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
بازدید 129
گفتگو باطیبه میری دبیر اجرایی شبکه مردمی عرصه کودک «شمعک»

طیبه میری در گفتگو با روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس گفت: تقویت و توسعه و حمایت از فعالان مردمی می تواند، گامی در جهت حل مسائل حوزه کودک به دست افراد و گروههای متخصص این امر باشد.

از وقت مصاحبه ای که به ما دادید؛ تشکر می کنم. از شما می خواهم مختصری از خودتان برایمان بگویید.
طیبه میری هستم؛ متولد سال ۱۳۶۸ از شیراز، فارغ‌التحصیل مقطع ارشد رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز ودانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی، و در حال حاضر پژوهشگر حوزه‌ی کودک و دبیر اجرایی شبکه مردمی شمعک نیز هستم.
۱- لطفا درباره شبکه مردمی شمعک توضیح دهید؛ و بگویید هدف آن چیست؟
شمعک نام اختصاری شبکه مردمی عرصه کودکی است. پس از تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و واسپاری امور مربوط به کودکان زیر ۷ سال به آموزش و پرورش، نیاز به وجود ساختارهایی برای تقویت مشارکت مردمی در تربیت کودک وجود داشت.
شبکه مردمی شمعک، گستره‌ی مشارکت سطوح مختلفی اعم از تصمیم گیری، اجرا و نظارت را شامل می‌گردد. همچنین مطالبه‌گری از ارگان‌های مربوطه برای حل مسائل حوزه کودک در استان نیز،   از دیگر اهداف شمعک است. جهت تحقق این امر نیاز به شناسایی فعالان و ایجاد شبکه‌ی قوی و منسجم از فعالان این حوزه احساس می‌گردد. شمعک به عنوان یک حلقه‌ی میانی تلاش میکند بین فعالان مردمی و دولتی اتصال، تعامل و ارتباط اثربخش ایجاد کند؛ تا در نهایت فعالیت‌های این حوزه منجر به ارتقاء زیست بوم حوزه کودک گردد.

۲- چگونه مردم در شبکه مردمی شمعک می توانند مشارکت کنند و در فعالیت ها و برنامه های آن شرکت کنند؟
مخاطب شمعک به طور مستقیم فعالان حوزه کودک در بخش‌های مختلف است؛ و این فعالان می توانند با حضور در شورای تعامل به عنوان حلقه‌ی اصلی شمعک فعالیت کنند؛ و یا با حضور در هر یک از کارگروه‌های تخصصی به ایجاد هسته‌هایی با دغدغه‌ی مشترک به تقویت آنها کمک نمایند.

۳- چه نوع فعالیت و برنامه هایی در شمعک برگزار میگردد؟
شمعک از هر فعالیتی که به تقویت فرهنگ مشارکتی در حوزه کودکان زیر ۷ سال منجر گردد، حمایت میکند؛ و سعی میکند ابتدا فعالان این حوزه را شناسایی و سپس به یکدیگر متصل نمایند. علاوه بر این به دنبال هویت بخشی به فعالان این عرصه نیز است. همچنین در جهت توانمندسازی فعالان این حوزه نیز گام‌هایی برمی دارد. برخی از برنامه‌های شمعک تلاشی در جهت فرآهم آوردن بستر تبادل تجربه و گفت و گوست. در تعامل با حاکمیت تلاش ما مطالبه‌گری و کمک به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازیست.

۴- چه چالش هایی در مدیریت یک شبکه مردمی وجود دارد و چگونه با آنها مقابله میکنید؟
تجربه های تلخ گذشته در شکل گیری و فروپاشی گروههای فعال کودک، سیاست زدگی حاکم بر حوزه تربیت، ضعف در فرهنگ مشارکتی و عدم مهارت کار گروهی منجر به ایجاد چالش در شکل گیری شبکه می‌گردد. همچنین انتظارات ایده‌آل برخی افراد و در نظر نگرفتن ظرفیت موجود و کمک نکردن به جمع جهت تحقق اهداف به این بهانه، خود منجر به ایجاد چالش می‌گردد. تصدی‌گری و مداخله ارگان های دولتی حتی در تشکیل جمع‌های مردمی نیز از دیگر چالش های ما در مدیریت شبکه است. تنها راهبرد ما برای حل مسائل گفتگو جهت ایجاد گفتمان مشارکت و شبکه‌سازی در این حوزه و مشورت با بزرگان و شخصیت‌های تربیتی و اجتماعی شهر است. البته حمایت‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز در این امر به بهبود عملکرد ما کمک می کند.
۵- به نظر شما شمعک چه اثرات مثبتی در جامعه محلی (استان) دارد؟
تقویت و توسعه و حمایت از فعالان مردمی می تواند گامی در جهت حل مسائل حوزه کودک به دست افراد و گروههای متخصص این امر باشد؛ و حاکمیت نیز با تسهیلگری و نظارت به آن کمک کند. این امر به مرور زیست بوم حوزه کودک استان را تقویت خواهد کرد.

۶- آیا در حال حاضر شبکه مردمی شمعک همکاری با سازمان و نهادهای دیگر دارد؟ اگر بله با شوراهای محلی یا سازمان های غیرانتفاعی؟
بله. شمعک با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و آموزش و پرورش استان همکاری و ارتباطات زیادی دارد. همچنین با کانون پرورش فکری هم تعاملات مثبتی داشته است. ارتباط با مؤسسات مردم‌نهاد و انجمن های فعال مرتبط با حوزه کودک از برنامه های شمعک است.

۷- چه نقشی در توسعه پایدار و توانمندسازی جوانان و زنان در شمعک ایفا میشود؟
از آنجا که هدف شمعک تقویت زیست بوم مرتبط با کودکان زیر ۷ سال است؛ بطور مستقیم مخاطبش جوانان نیستند؛   اما مادران دارای کودکان زیر ۷ سال مخاطب کارگروه مادر و کودک شمعک خواهند بود. این کارگروه شامل فعالان حوزه مادر و کودک است و در گام اول هدفش شناسایی فعالان این حوزه، هویت بخشی و توانمندسازی آنهاست.
۸- در طول فعالیت های شمعک چه دستآوردهایی تاکنون به دست آمده که برای شما افتخارآمیز است؟
ایجاد اتباط مؤثر بین فعالان ان عرصه، کمک به تصمیم گیری مدیران جهت سیاستگذاری در این حوزه، کمک به ایجاد فضای رقابت در بین فعالان حوزه کودک از دستاوردهای شمعک در استان بوده، همچنین الهام بخشی برای فعالان دیگر استان‌ها جهت شبکه سازی و ایجاد ساختار مشارکتی هم از دستاوردهای شمعک در این زمان کوتاه بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =