اولین جشنواره‌ی علمی سفر به فضا با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

روز پنجشنبه دهم خرداد ۱۴۰۳ جشنواره‌ی علمی سفر به فضا که اولین دوره‌ی آن در مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر فارسان برگزار گردید، طی مراسمی به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، اولین جشنواره علمی سفر به فضا با سیاست نوجوان محوری و رویکرد احیا و تقویت فعالیتهای نجومی بر اساس نظام نامه‌ی کانون، توسط رابط علم و فناوری کانون استان مطرح و بصورت فراخوان گسترده اطلاع‌رسانی گردید که بعد از دریافت آثار مختلف و متنوع، جمعا تعداد ۹۰ اثر به این دبیرخانه ارسال شد.

اولین جشنواره‌ی علمی سفر به فضا با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

فاطمه صالحی، رابط علمی فناوری کانون استان گفت: اولین جشنواره علمی سفر به فضا  با  هدف تقویت روحیه‌ی خداشناسی،  ایجاد میل به شناخت آفریده‌ها، معرفی پیشینه‌ی  ایران درعلم نجوم، آموزش غیر مستقیم مفاهیم علمی در قالبهای متنوع به کودکان، نوجوان و جوانان  برگزار شد.

صالحی گفت: فراخوان جشنواره در سه بخش تحقیق و پژوهش گروهی، داستان‌های علمی تخیلی و نقاشی به صورت فراخوان، در میان طیف گسترده‌ای از مربیان، معلمان و دانش‌آموزان کانونی و غیرکانونی، منتشر شد و تحت نظارت مدیرکل و حمایت‌های معاونت فرهنگی استان بیش از صد اثر از کل استان به دبیرخانه ارسال گردید که در نهایت با رای هیات داوران، پانزده اثر موفق به کسب رتبه‌ گردیدند.

دبیر جشنواره‌ی سفر به فضا به برنامه‌های جنبی این رویداد اشاره کرد و در ادامه گفت: امام جمعه  شهرفارسان، ریاست  آموزش و پرورش و معاونت اجرایی فرمانداربه همراه جمعی از مسئولین منطقه و مدیر و معاونان مدارس، نمایشگاه سفر به  فضا را افتتاح کردند و در کنار نمایشگاه، چتر آسمان‌نمای سیار دیجیتال و ایستگاه عکاسی، پذیرای ۱۲۰ دانش‌آموز علاقمند به ستاره‌شناسی شد.

برنامه‌ی اختتامیه با تلاوت قرآن مجید و سرود ملی کشورمان آغاز و با پخش تیزر جشنواره. اجرای سرود و شاهنامه‌خوانی ادامه پیدا کرد و در ادامه، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری با ابراز خشنودی از برپایی پرشور این جشنواره سخنان خود را آغاز کرد.

اولین جشنواره‌ی علمی سفر به فضا با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

روح الله واحد گفت: یکی از فعالیت‌هایی که جزو کارهای اصلی و نوجوان‌محور کانون قرار گرفته است، فعالیت علمی است که این فعالیت در کنار بقیه‌ی امور فرهنگی، هنری و ادبی، در کانون جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و بر همین اساس این جشنواره به عنوان اولین قدم در بخش نجوم و بصورت رقابتی برگزار گردید.

مدیرکل کانون استان گفت: کودکان و نوجوانان این استان، از علم نجوم و تماشای ستاره و سیاره‌ها بی بهره هستند، به همین دلیل کانون قصد دارد در آینده‌ای نزدیک در اکثر شهرستان‌ها، آسمان‎‌نمای دیجیتال ثابت و مرکز علوم را راه‌اندازی کند تا نوجوانان و جوانان علاقمند به این علم حیرت‌انگیز بتوانند از آن بهره‌ی کافی را ببرند.

واحد در ادامه به معرفی تخصص و شخصیت علمی سهراب کریمی پرداخت و گفت: آقای کریمی در استان ما بی‌بدیل هستند و کانون استان به همراهی چنین ستاره‌شناس متبهری افتخار می‌کند. وی در ادامه گفت: جناب سهراب کریمی فرد تایید شده از طرف ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری هستند و حضور ایشان در جمع کانون منشا خیر و برکت و افزایش سطح علمی همکاران و اعضای کانون در بخش ستاره شناسی می‌باشد.

در ادامه معصومه مهری، کارشناس ادبی کانون استان و نماینده‌ی هیات داوران جشنواره سفر به فضا، پس از خوانش بیانیه، اسامی برگزیدگان را به این شرح اعلام کرد:

  • بخش علمی: داوران: (فاطمه صالحی، ریحانه کیوانی)از بین ۲۰ اثر رسیده در این بخش

۱-رتبه اول: نشریه‌ی گروهی ((آستاره‌ی صُو)) کاری از اعضای مرکز سورشجان

۲-رتبه دوم: نشریه‌ی گروهی((گنبد نیلی)) کاری از اعضای نوجوان پسر مرکز مجتمع شهرکرد(علی رییسی و امیرحسین الیاسی پور)

  • بخش هنری: داور: (مریم شیریان) از بین ۲۴ اثر رسیده در این بخش ۵ اثر به عنوان برگزیده معرفی شدند.

۱- نفر اول: آریا عبدلی ۱۳ ساله از مرکز اردل (مربی: ام‌البنین خدابنده)

۲-نفر دوم: آنیسا ظاهری از مرکز فارسان(مربی: مهری مالکی)

۳-نفر سوم: ستایش الیاسی ۱۳ساله از مرکز مجتمع(مربی: هما اشرفی)

۴-نفر چهارم: ثمینا حسینی ۱۳ساله از مرکز فرادنبه(مربی: فتانه امینی‌نیا)

۵-نفر پنجم: محدثه قدیری ۱۵ساله از مرکز کیان(مربی: فروغ کریمی)

  • بخش ادبی: داوران: (زیبا علیخانی، معصومه مهری)از بین ۴۶ اثر رسیده

۱- فاطمه یوسفی-گروه سنی نوجوان(مرکز بن) با داستان یخمک(مربی: فاطمه آذری)

۲- مهشید نادری-گروه سنی نوجوان(مرکز بن) با داستان دنیای شب(مربی: فاطمه آذری)

۳-ملیکا همتیان-گروه سنی نونگاه(عضو فراگیر مرکز شماره۳شهرکرد) با داستان جادوی ستاره(مربی: بتول کریم‌زاده)

۴- مشکات اکبری-گروه سنی نونگاه(مرکز بن) با داستان ملکه یخی(مربی: فاطمه آذری)

۵- علی علیدوستی-گروه سنی نونهال(مرکز کیان) با داستان نقشه امید(به دلیل دارا بودن نگاه نو و برجسته نسبت به مساله‌ی فلسطین و کودکان غزه در اثر داستانی خود  تنها برگزیده در بخش نونهال بود(مربی: خانم صالحی)

پس از پایان اعلام نتایج و خروج دانش‌آموزان از سالن، این بار نوبت به مربیان و مسئولین کانون بود تا در کارگاهی شرکت کنند و به آموخته‌های خود از علم نجوم و ستاره‌شناسی بیافزایند.

کارگاه نجوم با عنوان آشنایی با استهلال ماه و مدرسی استاد سهراب کریمی پایان بخش این برنامه بود.

اولین جشنواره‌ی علمی سفر به فضا با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

اولین جشنواره‌ی علمی سفر به فضا با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

برای دیدن گزارش تصویری کلیک کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =