اولین جلسه از سلسله جلسات تجربه گویی شیوه های نوشتن خلاق برگزار شد

اولین جلسه از سلسله جلسات تجربه گویی شیوه های نوشتن خلاق، در راستای تقویت فعالیت های ادبی، به همت مرکز آفرینش های ادبی در کانون فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی استان فارس، در 12خرداد ماه 1403، اولین جلسه ازسلسله جلسات کارگاه شیوه های نوین نوشتن خلاق با حضور هانیه سلامی راد ، مربی باسابقه ی آفرینش های ادبی استان خراسان رضوی و 41نفر از همکاران فرهنگی، ادبی استان فارس و تعدادی از همکاران استان خراسان رضوی، برگزار شد.


این جلسه با هدف آموزش مربیان ادبی که به تازگی به جمع آفرینش های ادبی پیوسته اند؛ از طریق فضای مجازی برگزار شد.


در این جلسه هانیه سلامی راد به ویژگی های عام و خاص یک مربی نوشتن خلاق پرداخت و گفت: زنده و طبیعی بودن ، شکیبایی و مهربانی و نتیجه گرا نبودن از خصلت های عام یک مربی، و صفاتی همچون داشتن دید و نگاه ادبی، آکاهی داشتن از ساختار شعر و داستان و شناخت کافی از ادبیات کهن و معاصر و همچنین شناخت کافی از ادبیات کودک و نوجوان و اشراف داشتن به اهداف و برنامه های کاری در کلاس ادبی از ویژگی های خاص یک مربی ادبی است.



وی افزود: ویژگی های کمی و کیفی یک کارگاه نوشتن بسیار مهم است؛ و ویژگی هایی از قبیل زمان، مکان و تعداد را از جمله ویژگی های کمی، و امنیت و آرامش کلاسی و مشارکت و صمیمیت و نظم و جذابیت را از خصوصیات کیفی کارگاه های نوشتن نام برد.


این پژوهشگر و نویسنده ی کودک و نوجوان به محورهای مهم کلاس نوشتن اشاره کرد و گفت: برنامه کارگاه های نوشتن خلاق بر اساس دو محور تجربه ی ادبی و تربیت ادبی شکل می گیرد.


سلامی راد گفت: تجربه ی ادبی متنی است؛ که در کلاس خوانده می شود. وتربیت ادبی را یکی از اهداف هفت گانه طرحی که اجرا می شود؛  و در نهایت منجر به ترغیب عضو در آفرینش متن می شود؛ دانست.


وی به هویت فردی به عنوان اولین مرحله  تربیت ادبی پرداخت؛  و گفت: مهم ترین مرحله در کارگاه های نوشتن خلاق شناخت صحیح عضو از خودش و مربی از عضو و مسئله ی خودآگاهی است. و ازاهداف این مرحله شناخت ویژگی های ظاهری و جسمی، ،شناخت مهارت ها و توانایی ها، افکار و احساسات، پیشرفت ها و موقعیت های خود است.


سلامی راد به توضیح طرح ادبی پرداخت؛  و به عنوان نمونه طرح های اجرا شده ای از کتاب های «می توانم یک من دیگر بسازم با» و «چگونه شیر باشیم» با ترجمه رضی هیرمندی ارائه داد؛ و گفت: این دو کتاب می تواند، در زمینه ی خودآگاهی برای همکاران و اعضا کارگشا باشد.

وی در پایان جلسه از شرکت کنندگان خواست بر اساس آموزه های این جلسه طرحی با رویکرد «پرداخت به هویت فردی» بر اساس یک کتاب تنظیم و برای ارزیابی ارسال کنند.

اولین جلسه از سلسله جلسات تجربه گویی شیوه های نوشتن خلاق برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =