برگزاری اردویی با رنگ و نقش فرش در کانون شیرین‌سو

کانون شیرین سود در قالب اردوی روایت پیشرفت اردوی بازدی از کارگاه قالی‌بافی را برای اعضای خود برگزار کرد و اعضا از نزدیک با انواع فرش و نحوه بافتن آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، بدون شک هنر صنایع دستی شاخص­‌ترین هنر سنتی هر سرزمین و گویشی متفاوت از جنس هنر در تمام نقاط یک کشور است که با رنج و زحمت مردم بومی یک منطقه حاصل می‌شود.

صنایع دستی، تجلیگاه بخش قابل ملاحظه‌­ای از هنر و خلاقیت تک تک افراد یک خطه محسوب می‌شود و می‌توان گفت حاصل روح ملت‌­ها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر است، گوهری پاکیزه و قیمتی که نه به وسیله صنعت، که به دستان پرتوان هنرمندانی با ذوق تولید می‌شود و در این میان هنر قالی بافی، هنری نایاب و دست رنج زنان و مردانی است که آداب و رسوم و فرهنگ و هنر یک ملت را در لابلای تار و پود می‌بافند و به آیندگان منتقل می‌کنند.

و در میان فرش‌های نقاط مختلف سرزمین ایران فرش‌های شهرهای مختلف همدان چون ملایر، نهاوند، تویسرکان، کبودرآهنگ و اسدآباد شهرت جهانی دارند که بسیاری از آنها ثبت ملی شده و یا در حال ثبت شدن است و این میراث زیبا باید حفظ شود و این هنر به روش‌های مختلف و با دقت و نظر مسئولان به نسل جدید آموزش داده شود.

کانون پرورش فکری همدان آشنایی با هنر و صنایع دستی را در برنامه پرورشی و آموزشی خود دارد و  مربیان مراکز به شکلی خلاقانه در انتقال هنرهای بومی به کودکان و نوجوانان اهتمام می‌ورزند. از این رو به مناسبت 20 خرداد روز فرش و صنایع دستی مراکز کانون همدان بازدید از کارگاه‌های قالی بافی را در راستای اردوی روایت پیشرفت انجام داده‌اند که در این گزارش آمده است.

برگزاری اردویی با رنگ و نقش فرش در کانون شیرین‌سو

مرکز فرهنگی- هنری شیرین سو

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شیرین سو در روزی که در تقویم  به نام فرش ثبت شده است، اردوی روایت پیشرفت را در  بازدید از یک کارگاه قالیبافی در جهت امید آفرینی، شناخت مهارت و آشنایی با مشاغل، برگزار نمود.  این بازدید  باحضور بیش از ۴۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان این مرکز و در یکی از کارگاه‌های قالیبافی این شهر صورت گرفت. 

مسئول مرکز فرهنگی هنری شیرین سو هدف از برگزاری این اردو گفت: با توجه به رسالت کانون در کشف و شناخت استعدادهای کودکان و نوجوانان و آشنایی آنان با مشاغل و مهارت‌ها، امید آفرینی و روایت میراث ماندگار کشور و همچنین ایجاد شور و شوق و حرکت آفرینی بین آنان  با شعار "تابستونتو بساز، امسال چند دوره برگزاری اردو با عنوان اردوهای روایت پیشرفت را در مرکز برگزارخواهد کرد.

ستاره طاقتی احسن با بیان اینکه امروز با توجه به روز ملی فرش و صنایع دستی، برنامه اردوی بازدید از یک کارگاه قالیبافی اجرا شد، ادامه داد: کودکان و نوجوانان بیشترین زمان فراغت را دارا هستند و معمولا به بازی و سرگرمی سپری می‌شود حال اگر این انرژی در جهت کسب یک مهارت هنری چون قالب بافی صرف شود فواید بسیاری دارد.

برگزاری اردویی با رنگ و نقش فرش در کانون شیرین‌سو

وی افزود: با این آموزش هم یک هنر زیبا و اصیل را یاد گرفته‌اند و هم این میراث ماندگار شده و از طرفی فرزندان ما می‌آموزند که برای داشته‌های خودشان ارزش قائل باشند و از همان دوران کودکی استقلال مالی را یاد می‌گیرند.

در ادامه یکی از هنرمندان کارگاه قالی بافی ضمن معرفی شغل فرشبافی، انواع فرش، میزان متوسط درآمد حاصله از فرشبافی و ابزار مورد نیاز فرش برای کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: فرش بافی کار سختی نیست و هر شخصی مایل باشد می‌تواند در کمتر از یک هفته آموزش ببینید و همانند یک بافنده نیمه حرفه‌ای شروع به بافت و تولید فرش و تابلو فرش نماید.

وی ادامه داد: این هنر بیشتر از همه پشتکار و تلاش و علاقه می‌طلبد. قالی بافی یکی از آن شغل‌هایی است که هر شخصی با علاقه‌ای می‌تواند در آن فعالیت کند و محدود به زمان و مکان خاصی نیست و در خانه و آپارتمان می‌توان به هنر قالی بافی پرداخت.

در پایان این بازدید کتاب گل‌های قالی نوشته نادر ابراهیمی توسط کانون یاران مرکز برای سایر اعضا معرفی و روخوانی شد.

برگزاری اردویی با رنگ و نقش فرش در کانون شیرین‌سو

مرکز فرهنگی- هنری شهرستان تویسرکان

مرکز فرهنگی- هنری تویسرکان به مناسبت روز فرش و صنایع دستی از کلاس «تابلو فرش بافی» که برای اولین بار در مرکز تویسرکان توسط مادر یکی از اعضا برگزار می‌شود رونمایی کرده و مربی هنری مرکز در مورد  ویژگی‌های خاص نقشه فرش تویسرکان، حوض و حوضچه‌ها، حیوانات و پرندگان به کار رفته در فرش تویسرکان که تاثیر پذیرفته از زیست بوم این منطقه است مطالبی را بیان کرد و از مادران دعوت کرد برای احیای این هنر و صنعت اصیل در این کلاس شرکت نمایند.

برگزاری اردویی با رنگ و نقش فرش در کانون شیرین‌سو

مرکز فرهنگی- هنری شهر جوکار

به مناسبت روز ملی فرش تعدادی فرش دستباف از بانوان هنرمند منطقه جوکار در کانون این شهر به نمایش گذاشته شد. این برنامه که همزمان با جشن شروع کارگاه‌های تابستانی در مرکز صورت گرفت با استقبال زیادی مواجه شد. در ابتدا بعد از بیان تاریخچه فرش ایران به معرفی طرح و نقشه‌های قالی‌های منطقه و معرفی هنرمندان قالیباف منطقه پرداخته شد.

برگزاری اردویی با رنگ و نقش فرش در کانون شیرین‌سو

مرکز فرهنگی- هنری شهر فیروزان
در روز فرش و صنایع دستی و در جهت امید آفرینی و معرفی مشاغل برای کودکان و نوجوانان بازدید از کارگاه فرش بافی با حضور ۱۷ نفر از اعضا انجام شد. ایجاد انگیزه و امید، آشنایی با تاریخچه این هنر ملی، آشنایی با مواد، ابزار و روش‌های مختلف بافت، تکنیک‌ها، تفاوت فرش و فرش بافی در گذشته و امروز از دستاوردهای این بازدید بود.

برگزاری اردویی با رنگ و نقش فرش در کانون شیرین‌سو

برگزاری اردویی با رنگ و نقش فرش در کانون شیرین‌سو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =